Šetrný přístup k naší planetě je vizí, kterou společnost McDonald’s prosazuje dlouhodobě. Kroky, které v uplynulých letech v České republice podnikla, zabrání každý rok vzniku víc než 100 tun plastového odpadu. Další významná úspora startuje právě teď. Jako jedni z prvních v Evropě si ji zákazníci tuzemských poboček McDonald’s vychutnají z recyklovaných PET obalů (rPET), předejde společnost spotřebě 26 tun plastového odpadu ročně.
„Odpovědné podnikání s důrazem na ohleduplnost vůči životnímu prostředí je dlouhodobě jedním z hlavních pilířů společnosti McDonald’s, a to nejen ve světě, ale i u nás. V uplynulých letech jsme zavedli celou řadu kroků, které naše dopady na životní prostředí ještě víc sníží. Šlo například o odstranění plastových kelímků u ovocných džusů a mléčných shaků, brček i příborů a loni jsme také spustili kampaň Naše protože, která propaguje zodpovědný přístup k planetě,“ říká Jitka Pajurková, ředitelka komunikace a PR McDonald’s ČR a SK. „Proto si velmi vážíme skutečnosti, že to jsou právě naši zákazníci, kteří si u nás jako první objednají pramenitou vodu Rajec v lahvích z rPET,” dodává Jitka Pajurková. McDonald’s je tak lídrem v obnovitelnosti i před jeho přímou konkurencí.
Zavedení nových obalů je v rámci Evropy spíše novinkou, dříve než v Česku se rPET v restauracích McDonald’s používal jen v Holandsku, Estonsku, Rakousku a severských zemích. K životnímu prostředí šetrné obaly přichystal McDonald’s ve spolupráci se společností Kofola ČeskoSlovensko, do jejíhož portfolia značka Rajec patří. „Jsme klíčovým výrobcem nápojů ve střední Evropě a v adriatickém regionu. Nápojovým obalům proto věnujeme mimořádnou pozornost. V rámci naší dlouhodobé udržitelné strategie preferujeme ty s nižší uhlíkovou stopou, jako jsou například nerezové sudy (KEG), ve kterých distribuujeme naše čepované nápoje. Spouštíme ale i projekt Cirkulka, kterým podporujeme zavedení vratných skleněných lahví do maloobchodu. V případě plastových lahví pak podporujeme využití recyklovaného PETu. Díky němu se zajistí cirkularita materiálu a sníží se množství použité primární suroviny. rPET je proto z našeho pohledu ideální cestou, jak vyrobit udržitelný obal, který bezpečně chrání kvalitu nápoje, a přitom zachovává komfort a praktičnosti pro spotřebitele,” říká David Sommer, specialista na udržitelnost ze společnosti Kofola.
„Od roku 2019 distribuujeme v recyklovaném PETu naši minerální vodu Kláštorná Kalcia. Letos rozšiřujeme portfolio nápojů v rPET o půllitrový Rajec, který aktuálně míří do McDonald's. Jde o další střípek z naší mozaiky udržitelných aktivit,” doplňuje David Sommer.
26 tun panenského PETu,
14 tun CO2,
10 tun ropy a
11 tun zemního plynu.
ušetří 90 % CO2 oproti výrobě z panenského „virgin” PET materiálu,
vypustí o 131 kg metanu, silného skleníkového plynu méně,
vypustí o 65 kg těkavých organických látek (VOC) méně,
vypustí o 38 kg oxidů dusíků méně a
zabrání vzniku 18 kg radioaktivního odpadu.
Výroba rPET obalů je poměrně náročný proces a skládá se z celé řady kroků. Ze žlutých kontejnerů je surovina převezena na třídící linku, kde se vybírají obaly vhodné pro recyklaci. Ty se rozemelou na vločky a propláchnou, čímž se nejen zbaví nečistot, ale v teplé vodě se oddělí i další materiály (ze kterých jsou etikety a uzávěry). Následuje výroba regranulátu, tedy rPET, z něhož nakonec vznikají nové nápojové lahve. Při jejich výrobě se využívá buď stoprocentní regranulát, anebo se k němu přimíchává primární surovina v podobě panenského PET. Maximálně však v poměru 8:2. Dochází tak k víceméně stoprocentní recyklaci. Pro většinu výrobců je složité uzavřít celý proces na jednom místě. Nicméně technologický vývoj v této oblasti je velmi dynamický a vše směřuje k tomu, aby se cirkulární smyčky uzavíraly lokálně.
Uvedení půllitrových pramenitých vod Rajec v rPET obalech je pouze jedním z mnoha kroků, které McDonald’s na poli udržitelnosti podniká. Aktivitám, které staví na první místo planetu, se u nás největší restaurační síť věnuje už od roku 1992. Aktuálními změnami na cestě k šetrnějšímu provozování restaurací je v McDonald's postupné odstraňování plastových kelímků, přechod z plastových na papírová brčka či nahrazení plastových příborů těmi ze dřeva. Ročně tím McDonald's ušetří víc než 100 tun plastu. Od loňského podzimu se také postupně mění plastové hračky v Happy Mealu za ekologicky šetrnější varianty a letos na jaře se chystá změna salátových obalů s obsahem plastů na ryze papírové.
McDonald's a NejBusiness.cz
9. července 2022
Odvětví stavebnictví patří s podílem téměř 38 % na celosvětových emisích k největším znečišťovatelům...
Přední český dodavatel alternativních pohonných hmot Bonett vstupuje se svojí značkou na slovenský trh....
Společnost ČEPRO od dubna pro své velkoobchodní zákazníky nabízí nové palivo s obchodním označením HVO...
Direct pojišťovna potvrzuje svou dlouhodobou pozici mezi nejrychleji rostoucími pojišťovnami na trhu....
Od 18. března 2024 do 15. dubna 2024 bude Komerční banka vyplácet zjištěné pohledávky věřitelů Sberbank CZ...
Společnost DKV Mobility, přední evropská B2B platforma pro platby a řešení na cestách, rozšířila svou...
Po představení své nové obchodní strategie, zaměřené na podporu zdraví, správného stravování a na...
Společnost SAP oznámila novinky zaměřené na správu firemních dat. Nejvíce inovací včetně využití...
Společnost Dell uvádí na trh zcela novou řadu Latitude s podporou umělé inteligence. Notebooky vybavené...
Mozaika nájemců ve vysočanském věžáku AFI City 1 je již kompletně dokončená. Mezi nové přírůstky mimo jiné...