Od intuitivního řízení k manažerskému systému: jak změnit budoucnost firmy

Od intuitivního řízení k manažerskému systému: jak změnit budoucnost firmy

V tuzemských malých a středních firmách bývá hlavní oporou zakladatel a majitel, který mnohdy sedí také v šéfovském křesle. Často je jeho řízení spíše podepřené dobrým instinktem a intuicí, než že by mělo základy v manažerském systému. Během krize bude potřeba s tím něco udělat, myslí si Ing. Jiří Jemelka, MBA, zakladatel společnosti JPF (J. I. P. pro firmy), která spravuje desítky českých firem. Proč? Protože podle jeho zkušeností bez manažerské transformace až 70 % takových podniků do další generace nepřežije.

Případová studie: Jak to často v praxi vypadá

Představme si to na příkladu. Firma měla v roce 2020 obrat 189 milionů korun a s 4,2 miliony korun byla v zisku. Jednalo se o dodavatele v e-comerce z oblasti produktů pro řemeslníky, který vykazoval finanční zdraví. Zdánlivě idylické. Hlavou i srdcem podniku byl majitel se svým silným instinktem a intuicí. Dobrý obchodník. Až 85 % akvizic bylo jeho dílem. Ale pořádek v podniku i přes rostoucí trend zakázek nebyl.

Ani drive totiž nedokáže obelstít systémové pojetí. Scházel důsledný popis pracovních pozic, vymezení kompetencí, organizační struktura. Ve firmě nebyly standardizovány procesy ani postupy. Chybělo finanční plánování, důsledný controlling. Ani komunikace uvnitř společnosti nebyla úplně v pořádku, docházelo k častým nejasnostem. Nikdo nehlídal, aby se nápady a úkoly, do nichž se lidé pouštěli s chutí, dotahovaly do zdárného konce a vyhodnocovaly. Majitel tak nějak se vším žongloval a zatím to vycházelo. Nějak se k výsledku se svým týmem dopracoval. Velký klad, který hrál podniku do karet, byl pro věc zapálený kolektiv, který práce a vize bavila.

Proč je to v krizi jasné nebezpečí

Silná závislost na majiteli může mít pro budoucnost podniku neblahé důsledky. Pokud se nebude moci podnikání majitel věnovat, firmu to poznamená. Nikdo jiný ho totiž nedokáže v operativních záležitostech každodenního řízení řádně zastoupit. Není-li v manažerském systému jasně vymezeno, jak při takových situacích postupovat, bude to ztráta přímo úměrná soudržnosti a schopnostem týmu i ekonomickému zdraví. I proto Jiří Jemelka vždy říká, že je třeba tyto dvě role rozdělit. „Když chybí instinkt a intuice, protože majitel není ve firmě, jediný způsob, jak to zachránit, je systém. A také proto je potřeba sdílet know-how. Jinak to nepůjde. Pokud je navíc tím hlavním obchodníkem také právě majitel, může mít jeho absence zdrcující vliv na cashflow,“ varuje Jiří Jemelka.

Jak tedy firmu přebudovat, aby měla zdravé manažerské základy

Změn směřujících k nápravě není málo. Pokud v tom vidíte i svou firmu, počítejte s tím, že to bude chtít mnoho času. Ale dejte přitom pozor, abyste se firmě doslova neobětovali. V první řadě budete muset zapracovat na organizační struktuře.

Začněte od obchodního oddělení

Rozdělte mezi členy tohoto týmu aktivity a nadefinujte, co to v praxi bude znamenat. Pokud obchodní tým ještě nemáte, budete jej muset postupně vybudovat nebo přebudovat. Znamená to nejen rozdat úkoly a správu stávajících klientů, ale také obchodníky inspirovat a vést je k vlastní aktivitě. Jde o to, že nové zakázky potřebujete stále a nikdy jich ve skutečnosti není dost, ačkoli si myslíte pravý opak. K základnímu platu je třeba přiřadit také motivační bonusy, systém provizí za akvizici novou či navýšení hodnoty té stávající. Tím si uvolníte ruce v oblasti akvizic a můžete postupovat se zaváděním jasnější organizační struktury ve firmě na všech úsecích.

Vymezte systém kontroly a komunikace, i prachobyčejná porada pomůže

Rozprostřete povinnosti a zodpovědnost na ty jedince, kteří už mají dané aktivity na starosti, ale nikdy se nikdo nestaral o to, aby v tom byl systém a pořádek. Nyní už to bude oficiální. S pečlivou kontrolou. Dejte s nimi dohromady důsledné vymezení jejich pozice a pozice lidí na jednotlivých odděleních. Vytvořte společně to, jak by měly v optimálním případě vypadat procesy ve firmě, aby se zlepšila komunikace a kontrola rozpracovaných záležitostí. A co dělat, když stav optimální nebude. „Procesy mají vždy různé varianty, podmínky. Zohledněte je a na základě toho připravte metodiku, jak postupovat v různých situacích. Zabere to možná několik týdnů, možná dva měsíce. Ovšem přesně to je prevence chaosu a také cesta k tomu, jak vás jako majitele zbavit podružných úkolů, jež si budou zaměstnanci na různých úrovních podniku schopni nyní vyřešit sami. Nyní už lidé vědí, co mají dělat a jak spolu komunikovat o tom, co se děje, kde je problém – slouží jim totiž pravidelný systém porad,“ vysvětluje Jiří Jemelka.

A kde je tedy vaše místo

Z letité zkušenosti Jiřího Jemelky vyplývá, že ti, kteří ve firmách razili intuitivní styl řízení, jsou dobrými vizionáři, mají čich na příležitosti, vědí, co bude důležité ještě, než takový trend s velkou pompou dorazí. „Tito lidé předvídají. Milují, když se kolem nich něco děje. Odchod z firemního ruchu je pro ně naprosto nemyslitelný. Pro svou kreativitu ruch potřebují. Takže zůstaňte ve firmě. Dobře, možná zatím seďte v křesle výkonného ředitele. Ale už se dívejte po svém nástupci. Ať už z řad zaměstnanců, potomků nebo zvenku. Pak teprve bude váš tvůrčí duch na vrcholu, bude moci firmě dávat tu správnou šťávu,“ apeluje Jiří Jemelka a dodává: „Nyní si určete klíčové lidi z každého důležitého úseku. S těmi pak budete řešit každodenní agendu, než budete připraveni křeslo výkonného ředitele přeobsadit. Postupně jim přenechávejte větší část agendy a zodpovědnosti. Vy byste se měli věnovat motivaci lidí a směřování byznysu.“

Co zbývá z těch praktických úkolů

Jakmile se stabilizují role ve firmě, je třeba vrhnout se do další strategie. Sestavit finanční plán, plán investic a rozvoje. Zmapovat cashflow a úzká místa. A na nich stavět úspory, které se budou moci v dalším období použít na rozvoj podniku.

Interim management jako pomocník

„Chápu, že majitele firmy, který miluje ruch kolem sebe, nemusí zrovna tento postup uspokojovat. Že mu možná ani nebude po chuti se do takových věcí pouštět, pokud na to bude sám. Ovšem i v těchto případech se dá stav a řízení firmy řešit, a to pomocí interim managementu. To znamená, že my se o návrh změn a jejich zavádění do praxe postaráme, a dokonce vám zaopatříme dočasného výkonného ředitele. Vy si budete libovat v tom, co vás baví. A vaše společnost přitom dostane oporu a řád, které potřebuje, aby si poradila, až si konečně vezmete tu deset let odkládanou dovolenou,“ uzavírá Jiří Jemelka.

Zdroj informací

J.I.P. pro firmy s.r.o. a NejBusiness.cz

Datum

7. července 2022

Sociální sítě NejBusiness.cz

Doporučujeme

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:

Zajímavosti a tiskové zprávy

12. dubna 2024

ČEPRO spouští prodej nového paliva se 100% obsahem HVO

Společnost ČEPRO od dubna pro své velkoobchodní zákazníky nabízí nové palivo s obchodním označením HVO...

25. března 2024

Direct pojišťovna překonala další dva milníky. Má 3,5 miliardy v portfoliu a půl milionu klientů

Direct pojišťovna potvrzuje svou dlouhodobou pozici mezi nejrychleji rostoucími pojišťovnami na trhu....

13. března 2024

Komerční banka bude vyplácet zjištěné pohledávky věřitelů Sberbank CZ

Od 18. března 2024 do 15. dubna 2024 bude Komerční banka vyplácet zjištěné pohledávky věřitelů Sberbank CZ...

13. března 2024

DKV Mobility rozšiřuje síť dobíjecích stanic

Společnost DKV Mobility, přední evropská B2B platforma pro platby a řešení na cestách, rozšířila svou...

12. března 2024

BILLA svoji novou identitu promítá nejen do svých prodejen

Po představení své nové obchodní strategie, zaměřené na podporu zdraví, správného stravování a na...

12. března 2024

SAP představuje novinky ve správě firemních dat s generativní AI

Společnost SAP oznámila novinky zaměřené na správu firemních dat. Nejvíce inovací včetně využití...

11. března 2024

Dell inovuje modely notebooků Latitude pro práci s umělou inteligencí

Společnost Dell uvádí na trh zcela novou řadu Latitude s podporou umělé inteligence. Notebooky vybavené...

8. března 2024

Kancelářská budova AFI City 1 dosáhla s příchodem nových nájemců plné obsazenosti

Mozaika nájemců ve vysočanském věžáku AFI City 1 je již kompletně dokončená. Mezi nové přírůstky mimo jiné...

8. března 2024

Na Slovensku uvedli do provozu největší smart bateriové úložiště nahrazující fosilní zdroje

V průmyslovém parku v Banské Bystrici bylo úspěšně uvedeno do provozu největší smart bateriové úložiště na...

3. března 2024

Zaměstnanci Penny si znovu přilepší

Obchodní řetězec PENNY pokračuje ve zvyšování mezd, ty od 1. března stouply bezmála sedmi tisícovkám...

Reklama

Page generated in 1.1053 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál