Celosvětový trh s automobily se mění, protože výrobci usilují o vývoj vozidel, která budou po celou dobu svého životního cyklu představovat minimální zátěž pro životní prostředí. Společnost Nokian Tyres se vždy snaží nabízet řidičům pokročilá řešení, která uspokojí jejich potřeby. To je také důvod, proč tento výrobce pneumatik pozorně sleduje automobilový průmysl a naslouchá potřebám spotřebitelů.
„Automobilový průmysl prochází masivní transformací a na trh se velice rychlým tempem uvádějí stále nové modely elektrických vozidel. Do této změny se zapojujeme a bereme ji v úvahu při vývoji našich pneumatik,“ říká Harri Myllymaa, vedoucí výzkumu a vývoje ve společnosti Nokian Tyres.
Existuje několik nových výrobců elektrických vozidel, zejména ve Spojených státech a v Číně. Tradiční evropské automobilky své modely také elektrifikují a aktivně komunikují své cíle a investice.
„V roce 2030 budou 60–70 % nových vozidel tvořit hybridní nebo elektrické modely. Míra této změny se však mezi jednotlivými zeměmi liší, proto sledujeme vývoj poptávky v rámci našich obchodních oblastí,“ říká Marko Saari, vedoucí produktového managementu ve společnosti Nokian Tyres.
První automobily, které byly elektrifikovány, byly velké a drahé modely. Nyní se stále častěji nabízejí menší modely střední třídy a elektromobily se stávají každodenní záležitostí.
„Na silnicích vídáte stále více elektrických verzí malých rodinných vozidel a crossoverů. To však naši práci příliš neovlivňuje, protože Nokian Tyres nemá samostatné oddělení zaměřené speciálně na elektrická vozidla. Významný růst trhu s elektromobily je součástí naší každodenní práce a při vývoji a testování pneumatik tuto skutečnost zohledňujeme již dlouhou dobu. Například pneumatika Nokian Tyres Wetproof se dobře hodí pro středně velká elektrická vozidla,“ říká Marko Saari.
Kromě toho, že Nokian Tyres bedlivě naslouchá výrobcům automobilů, věnuje pozornost také spotřebitelskému trhu a na vývoji produktů spolupracuje s prodejci z rozličných trhů.
„Severské země, střední Evropa a Severní Amerika představují naše hlavní trhy. Všechny jsou dnes pro nás již domácími trhy a vývojový tým zná dobře tamní podmínky. Vývoj produktů spadá do dlouhého časového rozpětí, protože zvažujeme různé typy řešení, která bychom mohli zavést ve prospěch řidičů. Nepřetržitě pracujeme na tom, aby byla naše nabídka produktů moderní,“ říká Harri Myllymaa.
Vývoj pneumatik je vícevrstvý, komplexní proces, při němž se prolíná nepřetržitý vývoj produktů přítomných na trhu s vytvářením nových produktových řad a technických inovací. Mezi faktory, které tento vývoj řídí, patří vyšší výkon, větší hmotnost a nižší hlučnost elektromobilů. Když je vůz sám o sobě téměř tichý, je nízká hlučnost pneumatik nezbytná pro zvýšení jízdního komfortu.
Na hlučnost pneumatiky, zejména pak na vnitřní hluk slyšitelný v kabině řidiče, má zásadní vliv stavba pneumatiky a směs pryže i tloušťka běhounu. K výraznému snížení hlučnosti pneumatik přispívá rovněž technologie SilentDrive™ od společnosti Nokian Tyres. Tuto inovaci využívá například pneumatika Nokian Tyres Hakkapeliitta R5 EV.
„Každý produktový projekt je podporován detailním počítačovým modelováním a simulací pneumatiky. Například modelování hlučnosti nám umožňuje ověřit, že stavba pneumatiky nebo její dezén nevytváří při určitých rychlostech rušivé hlukové špičky. Simulujeme a modelujeme také ovladatelnost pneumatiky. Přesné jízdní reakce jsou velice důležité, protože moderní elektromobily mají veliký výkon,“ vysvětluje H. Myllymaa.
Vývoj produktů ovlivňují také různé předpisy a vyhlášky. Například v současnosti je stanovena určitá hodnota valivého odporu, aby pneumatika spadala do klasifikační třídy A, ale za několik let bude tento limit přísnější.
„Do budoucna budou i nadále zdůrazňovány záležitosti týkající se valivého odporu pneumatik a jejich udržitelné výroby. Vlastnosti pneumatik budou také ještě více uzpůsobeny konkrétním modelům elektrických vozidel. I když se při vývoji změní oblasti, na které se budeme zaměřovat, nikdy nebudeme dělat kompromisy z hlediska bezpečnosti a šetrnosti k životnímu prostředí,“ říká M. Saari.
Nokian Tyres a NejBusiness.cz
24. června 2022
Opavský strojírenský výrobce OSTROJ rozšířil strategickou spolupráci s americkou společností Oshkosh...
Od srpna mají klienti Komerční banky, Monety a Air Bank možnost vkládat hotovost do téměř 800 sdílených...
Konica Minolta reaguje na stále rostoucí počty hackerských útoků a potřebu maximálního zabezpečení IT...
BILLA zahájila v červenci výstavbu své první celodřevěné ekologické prodejny v rámci střední a východní...
Brněnská skupina Authentica loni poprvé překročila půlmiliardový obrat, který meziročně vyrostl na celkem...
V České republice bylo v prvních pěti měsících vyrobeno 651 935 osobních vozidel. To je téměř o 10 % víc...
Přední evropská developerská společnost CTP vybudovala bez využití finanční dotace dosud nejrozsáhlejší...
Skanska představuje svůj doposud největší rezidenční projekt s názvem Habitat a spouští prodej první...
Společnost GARBE, specialista na logistické a průmyslové nemovitosti ve střední a východní Evropě,...
onami, prodejce nábytku dekorací a vybavení do domácnosti, se rozšiřuje na další trh, tentokrát do Itálie....