Hospodářská komora České republiky během oficiální návštěvy Kataru členy české vlády organizuje českou účast jak na Qatar Economic Forum, tak i při jednáních na obchodní komoře v katarském hlavní městě Dauhá. Zástupci firem na třídenní podnikatelskou misi vedenou viceprezidentem Hospodářské komory Radkem Jakubským odletí v neděli ráno.
Během Katarského ekonomického fóra (web) v hotelu Ritz Carlton se uskuteční mimo jiné podpis smlouvy o zamezení dvojího zdanění a ochraně investic mezi Českou republikou a Katarem. Bilaterální dohoda posílí rozvoj vzájemných obchodních styků. Podepsáno bude i memorandum o spolupráci mezi Hospodářskou komorou České republiky a Qatar Chamber of Commerce & Industry.
Při příležitosti oficiální návštěvy Kataru ministrem průmyslu a obchodu Jozefem Síkelou, ministrem financí Zbyňkem Stanjurou a ministrem dopravy Martinem Kupkou Hospodářská komora České republiky organizuje také Česko-katarské podnikatelské fórum v sídle katarské obchodní komory v Dauhá. Akci, po které budou následovat obchodní jednání mezi českými katarskými podniky, zahájí ministr průmyslu a obchodu Jozef Síkela a viceprezident Hospodářské komory Radek Jakubský.
Patnáctičlennou podnikatelskou delegaci tvoří podniky působící v oblastech energetiky, námořní přepravy, lázeňství, estetické medicíny, pojišťovnictví, dále třeba dodavatelé vodárenských, důlních a průmyslových čerpadel. O účast v podnikatelské delegaci do Kataru byl ze strany podniků velký zájem, početní kvóta byla krátce po ohlášení mise zaplněna, další žádosti o účast v delegaci byla Hospodářská komora nucena zamítat.
Do podnikatelské mise se mohla u Hospodářské komory přihlásit kterákoli česká firma bez ohledu na předmět podnikání, velikost nebo region, v němž působí. Náklady spojené s organizací mise stejně jako u kterékoli jiné cesty zajišťované Hospodářskou komorou si hradí sami podnikatelé, tzn. včetně ubytování, podílejí se nákladech na místní transfery, catering, pronájem konferenčních prostor a jednacích místností.
Podnikatelská mise navazuje na misi organizovanou Hospodářskou komoru v říjnu 2019. Podnikatelská delegace doprovodila tehdejšího ministra zahraničních věcí Tomáše Petříčka na oficiální návštěvě Kataru a Bahrajnu. O rok později Hospodářská komora zřídila Česko-katarský smíšený hospodářský výbor zaměřený na katarské investice a zvýšení podílu českých exportérů na katarském trhu.
Katar je čtvrtým největším producentem zemního plynu na světě a největším světovým exportérem zkapalněného plynu (LNG). Celkové zásoby v Severním poli (NGF) představují 20 % světových zásob plynu a činí z Kataru po Rusku a Íránu třetí zemi s největšími zásobami zemního plynu. Země připravuje masivní expanzi domácí těžby a produkce LNG ze současných 77 mil. tun ročně na 110 mil. tun do roku 2025 a až na 127 mil. tun ročně do konce roku 2027. České firmy by se mohly v Kataru uplatnit mimo jiné subdodávkami bezešvého potrubí, armatur, ventilů, pump, kompresorů a smart měřicí a řídicí techniky a dalších souvisejících inovativních technologií.
Země je závislá na dodávkách potravin, do země se dováží zhruba 90 % potravin. Blokáda Kataru umocněná pandemií koronaviru zvýšila tlak na potravinovou soběstačnost základních potravin a otevřela prostor pro dodávky zemědělských technologií a zavádění inovativních postupů v zemědělství (např. hydroponické skleníkové pěstování zeleniny). Zemědělská produkce se v Kataru za posledních pět let zdvojnásobila.
Země pokračuje v masivních investicích do veřejného zdravotnictví, rozšiřuje lůžkové kapacity státních nemocnic. Do roku 2033 chce rozšířit kapacity na 5 700 nemocničních lůžek. Pro české dodavatele představuje katarský zdravotnický sektor velký potenciál. Uplatnit se mohou zejména v dodávkách zdravotnické techniky, zdravotnických materiálů a některých léků.
Katar je nejbohatší zemí podle HDP na obyvatele na světě a nejrychleji rostoucí trh s luxusním zbožím na světě. V zemi má dobré jméno český sklářský průmysl. České sklo, šperky a bižuterie, porcelán, bytové doplňky a umělecká díla představují příležitost pro české firmy, které budou schopné své originální, inovativní a kreativní produkty katarskému spotřebiteli přiblížit funkční marketingovou kampaní s aspektem na místní preference a zvyklosti náročné klientely. Důležitější než cena výrobku je na katarském trhu jeho image, originalita a zajímavost.
Hospodářská komora a NejBusiness.cz
21. června 2022
Opavský strojírenský výrobce OSTROJ rozšířil strategickou spolupráci s americkou společností Oshkosh...
Od srpna mají klienti Komerční banky, Monety a Air Bank možnost vkládat hotovost do téměř 800 sdílených...
Konica Minolta reaguje na stále rostoucí počty hackerských útoků a potřebu maximálního zabezpečení IT...
BILLA zahájila v červenci výstavbu své první celodřevěné ekologické prodejny v rámci střední a východní...
Brněnská skupina Authentica loni poprvé překročila půlmiliardový obrat, který meziročně vyrostl na celkem...
V České republice bylo v prvních pěti měsících vyrobeno 651 935 osobních vozidel. To je téměř o 10 % víc...
Přední evropská developerská společnost CTP vybudovala bez využití finanční dotace dosud nejrozsáhlejší...
Skanska představuje svůj doposud největší rezidenční projekt s názvem Habitat a spouští prodej první...
Společnost GARBE, specialista na logistické a průmyslové nemovitosti ve střední a východní Evropě,...
onami, prodejce nábytku dekorací a vybavení do domácnosti, se rozšiřuje na další trh, tentokrát do Itálie....