Čtrnáct procent zaměstnaných Čechů letos kvůli inflaci zkrátí svoji dovolenou, aby ušetřili. Dalších pět procent lidí ji musí přizpůsobit potřebám firmy kvůli nedostatku zaměstnanců. Vyplývá to z dat, která pro personální společnost Předvýběr.CZ v červnu sesbírala agentura Data Collect.
Osm z deseti lidí svoji představu o dovolené letos měnit nemusí: 65 % si její hlavní část vybere v létě, dalších patnáct procent v jiném ročním období.
„Nejmenší problémy dělá inflace zaměstnancům v Praze, naopak nejvíc se musí přizpůsobit potřebám firmy Jihočeši,“ upřesňuje František Boudný, ředitel Předvýběru.CZ. Jenom 4,8 % pražských respondentů plánuje šetřit, naopak 16,7 % dotazovaných z jižních Čech musí plánovat dovolenou podle firmy.
Hlavní část dovolené nejčastěji trvá dva týdny (28,6 % respondentů), mezi jedním až dvěma týdny si vybírá 27,4 % dotázaných a týdenní dovolenou čerpá 26,8 % lidí. Delší než dvoutýdenní rekreaci si dopřává 12,6 % zaměstnanců, volno kratší než týden má jen 4,6 % lidí.
Dovolenou tráví Češi nejčastěji cestováním po tuzemsku (28,4 %) nebo u moře (24,8 %). Zhruba šestnáct procent lidí odpočívá doma, třináct procent jich tráví čas na chatě nebo chalupě a jedenáct procent cestuje po zahraničí. „Téměř dvě procenta lidí si během dovolené přivydělává v jiném zaměstnání,“ dodává šéf personálky. Další prací tráví dovolenou 1,6 % Čechů, přičemž v jižních Čechách je jich víc než čtyřnásobek (6,7 %). V domácnostech se šesti a více členy si přivydělává téměř každý třetí.
Nadpoloviční většina zaměstnanců během dovolené odpočívá. Podle průzkumu ale každý čtvrtý „občas něco vyřídí“, čtrnáct procent respondentů udržuje kontakt s firmou e-mailem nebo prostřednictvím telefonu a tři procenta jich uvedla, že intenzivně pracují.
Celkem 53 % respondentů uvedlo, že jim zaměstnavatel neposkytuje žádný benefit související s dovolenou. Mezi nejčastější výhody pak patří týden dovolené navíc (30,6 %) a finanční příspěvek na dovolenou (14,2 %).
Data pro reprezentativní průzkum sesbírala agentura Data Collect prostřednictvím svého online panelu na vzorku 500 pracujících respondentů starších osmnácti let.
PŘEDVÝBĚR.CZ s.r.o. a NejBusiness.cz
19. června 2022
Opavský strojírenský výrobce OSTROJ rozšířil strategickou spolupráci s americkou společností Oshkosh...
Od srpna mají klienti Komerční banky, Monety a Air Bank možnost vkládat hotovost do téměř 800 sdílených...
Konica Minolta reaguje na stále rostoucí počty hackerských útoků a potřebu maximálního zabezpečení IT...
BILLA zahájila v červenci výstavbu své první celodřevěné ekologické prodejny v rámci střední a východní...
Brněnská skupina Authentica loni poprvé překročila půlmiliardový obrat, který meziročně vyrostl na celkem...
V České republice bylo v prvních pěti měsících vyrobeno 651 935 osobních vozidel. To je téměř o 10 % víc...
Přední evropská developerská společnost CTP vybudovala bez využití finanční dotace dosud nejrozsáhlejší...
Skanska představuje svůj doposud největší rezidenční projekt s názvem Habitat a spouští prodej první...
Společnost GARBE, specialista na logistické a průmyslové nemovitosti ve střední a východní Evropě,...
onami, prodejce nábytku dekorací a vybavení do domácnosti, se rozšiřuje na další trh, tentokrát do Itálie....