Čtrnáct procent zaměstnaných Čechů letos kvůli inflaci zkrátí svoji dovolenou, aby ušetřili. Dalších pět procent lidí ji musí přizpůsobit potřebám firmy kvůli nedostatku zaměstnanců. Vyplývá to z dat, která pro personální společnost Předvýběr.CZ v červnu sesbírala agentura Data Collect.
Osm z deseti lidí svoji představu o dovolené letos měnit nemusí: 65 % si její hlavní část vybere v létě, dalších patnáct procent v jiném ročním období.
„Nejmenší problémy dělá inflace zaměstnancům v Praze, naopak nejvíc se musí přizpůsobit potřebám firmy Jihočeši,“ upřesňuje František Boudný, ředitel Předvýběru.CZ. Jenom 4,8 % pražských respondentů plánuje šetřit, naopak 16,7 % dotazovaných z jižních Čech musí plánovat dovolenou podle firmy.
Hlavní část dovolené nejčastěji trvá dva týdny (28,6 % respondentů), mezi jedním až dvěma týdny si vybírá 27,4 % dotázaných a týdenní dovolenou čerpá 26,8 % lidí. Delší než dvoutýdenní rekreaci si dopřává 12,6 % zaměstnanců, volno kratší než týden má jen 4,6 % lidí.
Dovolenou tráví Češi nejčastěji cestováním po tuzemsku (28,4 %) nebo u moře (24,8 %). Zhruba šestnáct procent lidí odpočívá doma, třináct procent jich tráví čas na chatě nebo chalupě a jedenáct procent cestuje po zahraničí. „Téměř dvě procenta lidí si během dovolené přivydělává v jiném zaměstnání,“ dodává šéf personálky. Další prací tráví dovolenou 1,6 % Čechů, přičemž v jižních Čechách je jich víc než čtyřnásobek (6,7 %). V domácnostech se šesti a více členy si přivydělává téměř každý třetí.
Nadpoloviční většina zaměstnanců během dovolené odpočívá. Podle průzkumu ale každý čtvrtý „občas něco vyřídí“, čtrnáct procent respondentů udržuje kontakt s firmou e-mailem nebo prostřednictvím telefonu a tři procenta jich uvedla, že intenzivně pracují.
Celkem 53 % respondentů uvedlo, že jim zaměstnavatel neposkytuje žádný benefit související s dovolenou. Mezi nejčastější výhody pak patří týden dovolené navíc (30,6 %) a finanční příspěvek na dovolenou (14,2 %).
Data pro reprezentativní průzkum sesbírala agentura Data Collect prostřednictvím svého online panelu na vzorku 500 pracujících respondentů starších osmnácti let.
PŘEDVÝBĚR.CZ s.r.o. a NejBusiness.cz
19. června 2022
Společnost ČEPRO od dubna pro své velkoobchodní zákazníky nabízí nové palivo s obchodním označením HVO...
Direct pojišťovna potvrzuje svou dlouhodobou pozici mezi nejrychleji rostoucími pojišťovnami na trhu....
Od 18. března 2024 do 15. dubna 2024 bude Komerční banka vyplácet zjištěné pohledávky věřitelů Sberbank CZ...
Společnost DKV Mobility, přední evropská B2B platforma pro platby a řešení na cestách, rozšířila svou...
Po představení své nové obchodní strategie, zaměřené na podporu zdraví, správného stravování a na...
Společnost SAP oznámila novinky zaměřené na správu firemních dat. Nejvíce inovací včetně využití...
Společnost Dell uvádí na trh zcela novou řadu Latitude s podporou umělé inteligence. Notebooky vybavené...
Mozaika nájemců ve vysočanském věžáku AFI City 1 je již kompletně dokončená. Mezi nové přírůstky mimo jiné...
V průmyslovém parku v Banské Bystrici bylo úspěšně uvedeno do provozu největší smart bateriové úložiště na...
Obchodní řetězec PENNY pokračuje ve zvyšování mezd, ty od 1. března stouply bezmála sedmi tisícovkám...