Průzkum UniCredit Bank prokázal, že pro firmy jsou dnes principy udržitelnosti (ESG) již často pevnou součástí firemní kultury. Samozřejmostí je pro ně ekologické nakládání s odpady (64 %), snižování emisí uhlíku (50 %) i využívání obnovitelných zdrojů (50 %). Udržitelný přístup tuzemské firmy vnímají jako budoucí konkurenční výhodu u zákazníků i potenciálních zaměstnanců.
ESG, což je zkratka pro environmental (environmentální), social (společenské) a governance (řízení firmy), představuje pro české a slovenské firmy filozofii, kterou si již ve větší či menší míře osvojili a zavádějí ji do svého podnikání. Pro 82 % firem je udržitelnost součástí firemní kultury – vlastní i nastavené mateřskou společností.
Nadpoloviční většina (68 %) dotázaných firem považuje uplatňování principů ESG za konkurenční výhodu a vycházejí z předpokladu, že společnosti, které na udržitelnost nedbají, budou mít v blízké budoucnosti potíže se získáváním financí. Téměř pětina (18 %) firem uvádí, že je k dodržování principů motivuje tlak zdola, ať už jde o dodavatele, obchodní partnery, zákazníky či uchazeče o zaměstnání. Podobný počet (21 %) respondentů uvedlo, že je k větší udržitelnosti tlačí hlavně právní závazky. „Nedodržování základních principů může mít pro firmy v budoucnu významné negativní dopady – na reputaci, financování, ale i na vztahy se zákazníky a dodavateli,“ říká Jan Jašek, ředitel Industry Expertise Center v UniCredit Bank.
Nejvíce napříč firmami rezonují nepřekvapivě témata spojená s ekologií. Firmy již dnes běžně zajišťují ekologické nakládání s odpady, snižují emise uhlíku a podporují využívání obnovitelných zdrojů. Současné energetická krize a s ní související růst cen energií je dnes tématem pro všechny firmy v České republice. Pokud se firma snaží ušetřit na energiích, je z dlouhodobého hlediska nejvýhodnější zainvestovat do ekologičtějších zdrojů energie.
„Právě oblast financování zelené obnovitelné energie tvoří v našem portfoliu významnou část ESG úvěrů. V posledním roce jsme financovali například projekty větrných a fotovoltaických elektráren nebo energeticky úsporných budov. Díky ESG úvěrům, na které nabízíme výhodnější úrokové sazby, umíme také pomoct s investicemi do projektů směřujících ke snižování spotřeby energie, snižování emisí nebo udržitelného zemědělství,“ vysvětluje Jašek.
I když v České republice je ESG podle průzkumu banky stále primárně o ekologických tématech, firmy začínají stále více řešit i zbylé dva pilíře. Čtyři z deseti firem (39 %) se zavazují k udržování inkluzivní firemní kultury a stejný počet jich prosazuje podporu pro vzdělávání a školství. Neméně důležitá je i podpora lokálních komunit.
Firmy zároveň vědí, že pro potenciální zaměstnance i širokou veřejnost se téma udržitelnosti stává čím dál důležitějším. Čechům záleží na tom, jak se firmy chovají k zaměstnancům i ke svému okolí. Dodržování zásad společenské odpovědnosti v podnikové sféře a zároveň trvalé udržitelnosti (ESG) považuje za důležité 93 % lidí, což vyplynulo už z prosincového průzkumu UniCredit Bank.
Průzkum poukázal na to, že ve společnostech má na starosti implementaci ESG principů nejčastěji samo vedení společnosti (55 %), málokterá má však k dispozici specializovaného zaměstnance (10 %). V některých případech řeší ESG oddělení marketingu či lidských zdrojů. Tento fakt neplatí jen pro tuzemsko – podle průzkumu společnosti Deloitte z konce roku 2021 panuje podobná situace i ve firmách ve Spojených státech. Pouze 21 % tamních firem mělo loni specializovaný tým pro řešení ESG témat.
Informace o ESG čerpají firmy zejména z médií (55 %) a sociálních sítí (39 %). Přitom informace i poradenství dnes dokážou profesionálně firmám nabídnout i samy banky. „Náš ESG Barometr pomůže jakékoliv firmě strukturovaně vyhodnotit její silné stránky i rezervy v přístupu k ESG. Bankéř na základě zodpovězených strukturovaných otázek dokáže poradit a pomoct s financováním pro firmu relevantních projektů,“ dodává Jašek. Pro bezmála třetinu firem je pak rozhodujícím ukazatelem nařízení vlády a veřejných institucí, popřípadě doporučení neziskových organizací.
UniCredit Bank a NejBusiness.cz
6. června 2022
Opavský strojírenský výrobce OSTROJ rozšířil strategickou spolupráci s americkou společností Oshkosh...
Od srpna mají klienti Komerční banky, Monety a Air Bank možnost vkládat hotovost do téměř 800 sdílených...
Konica Minolta reaguje na stále rostoucí počty hackerských útoků a potřebu maximálního zabezpečení IT...
BILLA zahájila v červenci výstavbu své první celodřevěné ekologické prodejny v rámci střední a východní...
Brněnská skupina Authentica loni poprvé překročila půlmiliardový obrat, který meziročně vyrostl na celkem...
V České republice bylo v prvních pěti měsících vyrobeno 651 935 osobních vozidel. To je téměř o 10 % víc...
Přední evropská developerská společnost CTP vybudovala bez využití finanční dotace dosud nejrozsáhlejší...
Skanska představuje svůj doposud největší rezidenční projekt s názvem Habitat a spouští prodej první...
Společnost GARBE, specialista na logistické a průmyslové nemovitosti ve střední a východní Evropě,...
onami, prodejce nábytku dekorací a vybavení do domácnosti, se rozšiřuje na další trh, tentokrát do Itálie....