Čtvrtina českých firem nemá dostatečné kybernetické zabezpečení

Čtvrtina českých firem nemá dostatečné kybernetické zabezpečení

Během posledního roku se s kybernetickým útokem setkalo přibližně 32 % českých firem. Čtvrtina podniků si sice uvědomuje, že proti nim není dostatečně zabezpečena, ale pouze zhruba třetina z nich plánuje významněji zvýšit na zabezpečení rozpočet. Vyplývá to z dubnového průzkumu projektu Česko v datech realizovaného prostřednictvím aplikace Instant Research agentury Ipsos.

V posledním roce čelila kybernetickým útokům třetina českých firem. Reálné hodnoty však mohou být ještě vyšší, jelikož desetina podnikatelů netuší, jak tuto informaci zjistit. Vyplývá to z dubnového průzkumu projektu datové žurnalistiky Česko v datech. Sběr dat byl realizován prostřednictvím aplikace Instant Research agentury Ipsos. V rámci průzkumu byli dotazováni podnikatelé a relevantní vrcholní manažeři z malých, středních i velkých společností napříč Českou republikou, kteří by o kybernetické bezpečnosti své firmy měli mít přehled.

Počty kybernetických útoků se navíc stále zvyšují. V Česku jejich množství mezi roky 2020 a 2021 narostlo o pětinu a z celosvětového hlediska až o třetinu, jak vyplývá z analýzy projektu Evropa v datech. Celosvětově uspěje přibližně každý desátý pokus o prolomení kybernetické obrany.

Necelých 26 % českých firem nepovažuje úroveň svého kybernetického zabezpečení za dostatečnou. Podstatná část z nich ale neplánuje navýšit investice a zdroje do jejího posílení. Téměř 32 % firem s nedostatečným zabezpečením počítá s navýšením výdajů na kyberbezpečnost zásadnějším způsobem. Naopak více než 18 % o změně investic vůbec nepřemýšlí.

Přes 80 % firem netestuje své zabezpečení

Skutečnost, že mnohé české firmy podceňují současnou situaci, potvrzuje i fakt, že více než 81 % z nich neprovádí pravidelné testy a audity své kybernetické obrany. Bezmála třetina z nich tyto kontroly ani nepovažuje za důležité či přínosné.

Útoků přitom přibude a jejich nebezpečnost se bude stupňovat. „Nástroje na kybernetické útoky jsou čím dál dostupnější, a často si stačí jen stáhnout požadovaný program. Kybernetický útok tak může provést i osoba, která s hackováním nemá příliš velké zkušenosti. Důležitým faktorem je i skutečnost, že se do digitálního prostoru přesouvá stále větší počet cenných dat a obsahu, tudíž se mnohým hackerům vyplatí do útoků investovat. Útoky se jim totiž v případě úspěchu jednoduše zaplatí. Z tohoto důvodu nestoupá jen počet kybernetických útoků, ale i jejich sofistikovanost a nebezpečnost,” vysvětluje situaci Zdeněk Gremla, ředitel T-Business Cyber Security v T-Mobile Czech Republic

Firmy na svou obranu používají antivir i etické hackování

Ne všechny české firmy se ke kyberzabezpečení staví apaticky. Mnohé využívají širokou škálu nástrojů, přičemž jednoznačně dominuje placený antivir – ten má téměř 64 % firem. Zajímavou možností je využívání tzv. etického hackování, kdy se najatý expert snaží prolomit zabezpečení daného podniku, čímž odhaluje jeho slabiny. Díky tomu firmy mohou objevit mezery ve svém zabezpečení a následně je odstranit. Pravidelné etické hackování využívá jen okolo 7 % českých firem. Na druhou stranu skoro 33 % firem spoléhá jen na základní firewall, a tudíž nepoužívá ani placený antivir.

Zdroj informací

IPSOS s.r.o. a NejBusiness.cz

Datum

5. června 2022

Sociální sítě NejBusiness.cz

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:

Doporučujeme

Zajímavosti a tiskové zprávy

3. září 2024

OSTROJ naplno rozjel sériovou výrobu letištní techniky pro Oshkosh AeroTech

Opavský strojírenský výrobce OSTROJ rozšířil strategickou spolupráci s americkou společností Oshkosh...

1. září 2024

KB, MONETA a Air Bank nově umožňují vkládat hotovost do sdílené sítě téměř 800 bankomatů

Od srpna mají klienti Komerční banky, Monety a Air Bank možnost vkládat hotovost do téměř 800 sdílených...

19. srpna 2024

Konica Minolta se zaměřila na ochranu firemních dat proti hackerům

Konica Minolta reaguje na stále rostoucí počty hackerských útoků a potřebu maximálního zabezpečení IT...

15. srpna 2024

První ekologická celodřevěná prodejna BILLA vyrůstá ve Vracově na Hodonínsku

BILLA zahájila v červenci výstavbu své první celodřevěné ekologické prodejny v rámci střední a východní...

11. srpna 2024

Brněnská Authentica loni překročila půlmiliardový obrat a otevřela novou divizi

Brněnská skupina Authentica loni poprvé překročila půlmiliardový obrat, který meziročně vyrostl na celkem...

5. července 2024

Výroba vozidel v Česku nadále roste

V České republice bylo v prvních pěti měsících vyrobeno 651 935 osobních vozidel. To je téměř o 10 % víc...

30. června 2024

Největší fotovoltaický střešní projekt v Česku: V CTParku Bor na Plzeňku

Přední evropská developerská společnost CTP vybudovala bez využití finanční dotace dosud nejrozsáhlejší...

13. června 2024

Skanska uvádí na trh novou lokalitu, Habitat Malešice nabídne multifázový projekt s více než 1 000 byty

Skanska představuje svůj doposud největší rezidenční projekt s názvem Habitat a spouští prodej první...

24. května 2024

NOBO AUTOMOTIVE bude vyrábět sedladla pro BMW v GARBE PARKU České Budějovice

Společnost GARBE, specialista na logistické a průmyslové nemovitosti ve střední a východní Evropě,...

20. května 2024

Bonami expanduje do Itálie

onami, prodejce nábytku dekorací a vybavení do domácnosti, se rozšiřuje na další trh, tentokrát do Itálie....

Reklama

Page generated in 1.3908 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál