S větší podporou státu by bylo zautomatizováno více než jen 25 % produkce

S větší podporou státu by bylo zautomatizováno více než jen 25 % produkce

Typický malý a střední podnik má v současné době automatizovanou čtvrtinu produkce. Mírně vyšší je tento podíl ve firmách s 50-249 zaměstnanci. Zjistil to průzkum, který na vzorku 200 podniků uskutečnila pro Asociaci malých a středních podniků a živnostníků ČR (AMSP ČR) agentura Ipsos v rámci projektu Rok nových technologií 2022.

Mezi nejpopulárnější moderní technologie související s automatizací patří internet věcí (využívá jej 34 % podniků), chytré senzory (31 %) nebo 3D tiskárny (31 %). Internet věcí využívají především obchodní firmy, chytré senzory pak nejčastěji firmy s 50-249 zaměstnanci.

„Hlavním přínosem automatizace je vyšší produktivita a kvalita vzhledem k eliminaci chyby lidského faktoru, ale také uvolnění pracovní síly pro jiné činnosti ve firmě. Potvrzuje se tak fakt, že pro malé a střední podniky je lidský kapitál klíčovou hodnotou, přičemž v praxi nejde o módní klišé,“ uvádí místopředsedkyně představenstva AMSP ČR Pavla Břečková.

Automatizace procesů se podle ní týká zejména výroby, ale překvapivě vcelku vyrovnaně i obchodu a služeb.

„Příliš nepřekvapí, že nejsilnější použití nástrojů souvisejících s automatizací najdeme v tomto podnikatelském segmentu u firem střední velikosti,“ komentuje zjištění průzkumu předseda představenstva AMSP ČR Josef Jaroš.

Upřesňuje, že největší investice v posledním roce putovaly do modernizace výrobních hal, následovaly investice do automatizace výroby a rovněž automatizace administrativních a finančních procesů.

Přibližně třetina (30 %) podnikatelských subjektů investovala v posledních 12 měsících do automatizace produkce více než 300 000 Kč. Čtvrtina podniků (26 %) pak takový obnos investovala do automatizace administrativních či finančních procesů.

„Sledovaná výše investice má značný rozptyl, ale lze říci, že do automatizace investovalo nad milion nebo dokonce nad pět milionů korun zhruba 12 procent firem,“ shrnuje Jaroš.

„Malé a střední podniky automatizují docela solidně, vezmeme-li v úvahu, že nemají příliš státních pobídek, ani za nimi nestojí finančně silný korporát,“ dodává Břečková. Investice tohoto charakteru by podle ní bylo extrémně vhodné podpořit ze strany státu, aby se nůžky automatizace mezi velkými korporáty a menšími firmami začaly svírat.

Příkladem může být třeba Velká Británie, kde bylo dotačně podpořeno pro zvýšení digitalizace, automatizace a robotizace 55 % malých a středních podniků, v Německu 52 %, ve Španělsku dokonce 66 %.*

Právě vzhledem k podpoře v některých zemích EU jde podle Pavly Břečkové rovněž o zachování konkurenceschopnosti našich domácích firem. „Jestliže automatizace v okolních zemích je výrazněji dotována, pak jsou naše firmy výhledově velmi nekonkurenceschopné, mají nižší produktivitu a nebudou schopné platit zvyšující se mzdy nebo zachovat lokální zaměstnanost,“ je přesvědčena místopředsedkyně AMSP ČR.

Ani podporu, kterou nabízí český stát, ale někdy malí a střední podnikatelé nedokáží čerpat tolik prostředků, kolik by mohli. Chyba přitom není vždy jen na jejich straně.

Nejčastější bariérou pro využívání dotací je to, že podniky nedosahují parametrů nutných pro čerpání, ukázal průzkum. Ty jsou ovšem někdy nastaveny takříkajíc „od stolu“, bez detailní znalosti podnikatelského prostředí.**

* Podrobnější údaje naleznete zde

** Ještě ve velmi nedávné minulosti se firmy běžně setkávaly například s požadavkem (podmínkou dotace) na zvýšení počtu pracovních míst o nějaký počet a jejich udržení v příštích např. pěti letech. To jde jednak zcela proti smyslu automatizace, jde ale také o požadavek, který je často nenaplnitelný z důvodu „vyluxovaného“ trhu práce, zvláště pak v technických profesích.

Další dotační podmínka evidentně formulovaná od úřednického stolu zněla například takto: Při pořízení tohoto automatického soustruhu musí dojít ke zvýšení obratu o 30 %. To je zjevně mylné kritérium, protože mířit je třeba na přidanou hodnotu a zisk, nikoliv obrat. Má-li firma například devět nebo i více automatických center různého výkonu, a dotačně pořizuje jeden nový automat, pak je pochopitelně zcestné očekávat s tímto jedním strojem nárůst obratu o třetinu.

Zdroj informací

Asociace malých a středních podniků a živnostníků a NejBusiness.cz

Datum

1. června 2022

Sociální sítě NejBusiness.cz

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:

Doporučujeme

Zajímavosti a tiskové zprávy

5. července 2024

Výroba vozidel v Česku nadále roste

V České republice bylo v prvních pěti měsících vyrobeno 651 935 osobních vozidel. To je téměř o 10 % víc...

30. června 2024

Největší fotovoltaický střešní projekt v Česku: V CTParku Bor na Plzeňku

Přední evropská developerská společnost CTP vybudovala bez využití finanční dotace dosud nejrozsáhlejší...

13. června 2024

Skanska uvádí na trh novou lokalitu, Habitat Malešice nabídne multifázový projekt s více než 1 000 byty

Skanska představuje svůj doposud největší rezidenční projekt s názvem Habitat a spouští prodej první...

24. května 2024

NOBO AUTOMOTIVE bude vyrábět sedladla pro BMW v GARBE PARKU České Budějovice

Společnost GARBE, specialista na logistické a průmyslové nemovitosti ve střední a východní Evropě,...

20. května 2024

Bonami expanduje do Itálie

onami, prodejce nábytku dekorací a vybavení do domácnosti, se rozšiřuje na další trh, tentokrát do Itálie....

10. května 2024

Investiční fond Vetfund otevírá nejmodernější veterinární kliniku v ČR

V Praze na Palmovce zahájila od května svou činnost nejmodernější veterinární klinika v České republice....

2. května 2024

VDT Technology dokončila projekt digitálního dvojčete úpravny vody

VDT Technology, vývojář digitálních aplikací pro vodárenský průmysl, dokončil spolu s partnery inovativní...

23. dubna 2024

Klimatická neutralita ve stavebnictví. STRABAG chce dosáhnout zdánlivě nemožného do roku 2040

Odvětví stavebnictví patří s podílem téměř 38 % na celosvětových emisích k největším znečišťovatelům...

17. dubna 2024

Bonett pod vlastní značkou otevírá první dvě CNG stanice na Slovensku

Přední český dodavatel alternativních pohonných hmot Bonett vstupuje se svojí značkou na slovenský trh....

12. dubna 2024

ČEPRO spouští prodej nového paliva se 100% obsahem HVO

Společnost ČEPRO od dubna pro své velkoobchodní zákazníky nabízí nové palivo s obchodním označením HVO...

Reklama

Page generated in 1.8806 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál