Index investiční gramotnosti o jeden bod nahoru, lépe než na podzim si vedou hlavně mladí

Index investiční gramotnosti o jeden bod nahoru, lépe než na podzim si vedou hlavně mladí

Češi se v investicích vyznají lépe, než si sami myslí, a proto se tohoto světa nemusí bát. Investiční gramotnost o jeden bod stoupla, ale naše sebevědomí naopak mírně kleslo. Čtyři z deseti Čechů se vidí jako nezkušení investoři, další tři z deseti jako zcela nezkušení. Připravenější na svět investic se cítí mladší ročníky a muži. Ženy si nevěří vůbec – 40 % z nich o sobě dokonce řeklo, že jsou v tomto oboru zcela nezkušené. A to v kontrastu s výsledky Indexu investiční gramotnosti, který stoupá a podle kterého právě ti, kteří si věří nejvíce, mají znalosti druhé nejhorší. Ukazují to aktualizovaná data průzkumu investiční platformy Portu vypracovaného s agenturou IPSOS na přelomu dubna a května 2022.

Investice je jediná cesta, jak v dlouhém období ochránit peníze před inflací. Třicet let po revoluci a na svobodném trhu ale stále nepomohlo, abychom oblasti peněz a investic rozuměli dobře. Index investiční gramotnosti, který už podruhé zjišťoval úroveň vědomostí české populace v oblasti investic, spoření, rizika a akciových trhů, zjistil, že naše povědomí o světě investic sice stoupá, ale pomalu.

Nejlépe se orientují lidé nad 45 let, nejhorší výsledky najdeme v ekonomicky nejslabších regionech. Průřezem celou populací je pokrok poměrně malý – Index investiční gramotnosti povyrostl jen o jeden bod ze 100 na 101. Největší zásluhu na růstu mají mladí lidé mezi 18–35 lety, tedy generace ypsilon a zet. „Vysvětlujeme si to tím, že se víc mluví o inflaci, drahý benzín se zkrátka týká všech. Mladí mohou mít problém vyjít s penězi, řeší hypotéky. Musí se o peníze více zajímat, a možná právě proto roste i jejich investiční gramotnost,” komentuje Radim Krejčí, zakladatel online investiční platformy Portu, která se zavázala dlouhodobě měřit, jak jsou na tom Češi se znalostmi z oblasti investování.

A i když se ženy samy vidí jako nezkušené investorky, i ony stojí za růstem indexu – jejich znalosti se oproti podzimu zlepšily o 4 procentní body. Jana Brodani, výkonná ředitelka Asociace pro kapitálový trh ČR sčítá, že jarní respondentky už se lépe vyznaly v inflaci, v diverzifikaci rizik, už znaly rozdíl mezi spořením a investováním. Oproti tomu za muži stále výrazně zaostávají, když přijde na komplexnější témata, jako je měnové riziko, složené úročení nebo zdanění cenných papírů. „Inflace se už bohužel dostala svou výší do povědomí většiny populace. Ne vždy však domácnosti vědí, jak na takovouto inflaci reagovat, nebo jaké produkty mají k dispozici pro ochranu svých úspor. V oblasti investiční gramotnosti je proto potřeba ještě více informovat o různých možnostech, ať už o investování do akcií, dluhopisů a dalších instrumentů napřímo, prostřednictvím předdefinovaných strategií, nebo aktivně řízených fondů. Pro všechny však platí, že je nezbytné investovat dlouhodobě, pravidelně, a diverzifikovaně.“

První data Indexu investiční gramotnosti vydalo Portu v říjnu 2021. Své znalosti si následně na webových stránkách rozumiminvesticim.cz srovnalo 9 000 lidí. Obecně na tom byli lépe než průměr populace. „To je samozřejmě způsobeno tím, že na stránky indexu chodí zejména lidé, kteří se o tuto oblast zajímají,“ dovysvětluje Martin Luňáček, managing director investiční platformy Portu.

Sebevědomí neodpovídá znalostem

Sebedůvěra populace v investicích je nízká, dvě třetiny respondentů si nevěří. Mladí do 35 let si věří nejvíc. Naopak nejvíce o sobě pochybují lidé ve věku 54–65 let. Více než třetina z nich (38 %) se považuje za zcela nezkušené a neznalé investory, zatímco mezi mladými se tak vidí jen pětina.

A jak to vypadalo v testech vědomostí? Potvrzuje se, že s vyšším věkem roste investiční gramotnost. Nejlepší znalosti prokázali respondenti mezi 45 a 53 lety. Největší zásluhu na růstu indexu měli ale lidé mezi 18 - 35 lety: rostoucí inflace a úrokové sazby zřejmě nutí mladší generaci aktivněji řešit osobní finance (nájmy, hypotéky, měsíční rozpočet apod.). Mladí se nejvíce zlepšili v pochopení témat diverzifikace (+ 21 %), rozdílu mezi spořením a investováním (+ 14 %) a v principu složeného úročení (+ 14 %).

Ti, kteří se považují za velmi zkušené, se se svými vědomostmi umístili až na předposledním místě a vedli si jen o něco lépe než ti, kteří se označili za zcela nezkušené (88,1 bodu zcela zkušení vs. 79,2 bodu zcela nezkušení).

Když se podíváme na odvěké soupeření žen vs. mužů, vědomosti odpovídají sebedůvěře. Sebevědomější jsou muži, za zcela nezkušené investorky se považuje 42 % respondentek a jen 21 % respondentů. A odpovídá to i vědomostem: Index investiční gramotnosti žen je výrazně nižší než u mužů (82 oproti 119,5). I když mají muži v investiční gramotnosti před ženami stále náskok, ženy se zlepšují rychlejším tempem.

Lepší znalosti mají respondenti s ukončeným vysokoškolským vzděláním a ti, kteří bydlí ve velkých městech. Opakuje se trend z loňského měření: nejvíce o investicích vědí lidé v Praze a ve Středočeském kraji, nejhorší výsledky najdeme v ekonomicky slabších regionech (Ústecký, Olomoucký, Moravskoslezský kraj).

Dílčí zjištění:

78 % Čechů chápe správně pojem inflace.

74 % respondentů správně určilo, že s investováním se pojí oproti spoření větší výnosy i riziko. Porozumění riziku však dělá lidem stále problém: to, že při investování na rozdíl od spoření nejsou výnosy zaručeny, si uvědomuje jen přibližně 44 % Čechů. Ostatní si nejsou jisti, zda jim nějaké záruky někdo garantuje, nebo se spoléhají na Českou národní banku (15 %).

„Současná situace na trzích a v ekonomice nutí lidi více přemýšlet, jak nakládat se svými investičními prostředky. Lidé tak více shánějí informace, obracejí se pro radu a obecně více své investice řeší. To je alespoň jedna z mála pozitivních věcí na současné situaci,“ konstatuje Jiří Kovařík, ředitel externí komunikace a obchodu Burzy cenných papírů Praha.

57 % ví, že rozložením peněz do různých produktů snižuje riziko, že přijde o všechno.

50 % Čechů se v oblasti investic rozhoduje na základě minulých výnosů, nejvíce na historickou výkonnost spoléhají mladí.

„V době nejvyšší inflace za posledních zhruba 30 let je více než kdy jindy důležité investovat, aby se člověk neochuzoval o kupní sílu svých úspor. Základním vstupem pro dobré investování je právě finanční gramotnost. V tomto ohledu u nás stále máme co zlepšovat, proto oceňuji snahu Portu o zvyšování finanční a investiční gramotnosti u nás,“ komentuje ekonom Lukáš Kovanda.

Zdroj informací

Portu a NejBusiness.cz

Datum

29. května 2022

Fotogalerie

Sociální sítě NejBusiness.cz

Doporučujeme

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:

Zajímavosti a tiskové zprávy

13. června 2024

Skanska uvádí na trh novou lokalitu, Habitat Malešice nabídne multifázový projekt s více než 1 000 byty

Skanska představuje svůj doposud největší rezidenční projekt s názvem Habitat a spouští prodej první...

24. května 2024

NOBO AUTOMOTIVE bude vyrábět sedladla pro BMW v GARBE PARKU České Budějovice

Společnost GARBE, specialista na logistické a průmyslové nemovitosti ve střední a východní Evropě,...

20. května 2024

Bonami expanduje do Itálie

onami, prodejce nábytku dekorací a vybavení do domácnosti, se rozšiřuje na další trh, tentokrát do Itálie....

10. května 2024

Investiční fond Vetfund otevírá nejmodernější veterinární kliniku v ČR

V Praze na Palmovce zahájila od května svou činnost nejmodernější veterinární klinika v České republice....

2. května 2024

VDT Technology dokončila projekt digitálního dvojčete úpravny vody

VDT Technology, vývojář digitálních aplikací pro vodárenský průmysl, dokončil spolu s partnery inovativní...

23. dubna 2024

Klimatická neutralita ve stavebnictví. STRABAG chce dosáhnout zdánlivě nemožného do roku 2040

Odvětví stavebnictví patří s podílem téměř 38 % na celosvětových emisích k největším znečišťovatelům...

17. dubna 2024

Bonett pod vlastní značkou otevírá první dvě CNG stanice na Slovensku

Přední český dodavatel alternativních pohonných hmot Bonett vstupuje se svojí značkou na slovenský trh....

12. dubna 2024

ČEPRO spouští prodej nového paliva se 100% obsahem HVO

Společnost ČEPRO od dubna pro své velkoobchodní zákazníky nabízí nové palivo s obchodním označením HVO...

25. března 2024

Direct pojišťovna překonala další dva milníky. Má 3,5 miliardy v portfoliu a půl milionu klientů

Direct pojišťovna potvrzuje svou dlouhodobou pozici mezi nejrychleji rostoucími pojišťovnami na trhu....

13. března 2024

Komerční banka bude vyplácet zjištěné pohledávky věřitelů Sberbank CZ

Od 18. března 2024 do 15. dubna 2024 bude Komerční banka vyplácet zjištěné pohledávky věřitelů Sberbank CZ...

Reklama

Page generated in 1.3221 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál