Interaktivní aplikace připraví budoucí motorkáře na skutečný provoz

Interaktivní aplikace připraví budoucí motorkáře na skutečný provoz

Rizika v silničním provozu odhaluje nejen budoucím řidičům motorek nová interaktivní aplikace. Zveřejní ji Ministerstvo dopravy na portálu E-testy. Tým silniční bezpečnosti společně s Autoklubem ČR a Platformou VIZE 0 na projektu pracuje již čtyři roky. Při vývoji využili i vlastní zkušenosti z výuky motorkářů.

„Vylepšujeme proces výuky i zkoušení v autoškolách a toto je jedna z cest, která tomu pomůže. Evropský a světový trend je zařazovat taková interaktivní videa do výuky, takže jdeme správnou cestou. Je vhodné, aby byla aplikace vnímána jako metodická i vzdělávací pomůcka a aby veřejnost k ní měla přístup,“ říká ministr dopravy Martin Kupka.

Aplikace Hazard Pereception prozatím poslouží k výuce, v budoucnu by se podobné interaktivní programy mohly stát i součástí závěrečných zkoušek. Ministerstvo dopravy aplikaci umístí na portál E-testy, kde se žáci autoškol také vzdělávají. Na stránkách resortu bude odlehčená verze pro začínající motorkáře. Na webu projektu Učme se přežít je pak obsáhlejší varianta určená nejenom pro odborníky. Přístupy jsou samozřejmě zdarma. Trend virtuální výuky nastartovala před několika lety Velká Británie a poslední roky se začal rozvíjet i v dalších evropských státech.

Odhalení rizik v provozu

„Je to vlastně hra. Aplikací projede zájemce za virtuálními řídítky motorky a odhaluje riziková místa a nebezpečné chování ostatních účastníků silničního provozu,“ připomíná Roman Budský, dopravní expert Platformy VIZE 0. „Hráč“ sleduje jízdu a ve chvíli, kdy má za to, že je situace riziková, klikne do obrazu. Video se zastaví na pět vteřin a účastník má čas na označení konkrétního nebezpečí.

Po ukončení dané jízdy je možné si trasu projet znovu, tentokrát bez interakce. Program vyznačí rizika a přidá hodnocení, včetně zdůvodnění. „Mezi zastavením videa a označením nebezpečí je krátký časový interval. Je to logické. Dotyčný nemůže v silničním provozu jen tak zastavit a rozhlížet se po nebezpečí. Musí reagovat okamžitě a my musíme vědět, jestli správně označil potenciální riziko,“ upřesňuje dále Budský.

Jedná ze situací v aplikaci vypadá například takto. Motorkář projíždí obytnou zónou. Dodržuje předepsanou rychlost. Všude je plno lidí a musí být stále ve střehu. Sleduje, co se kolem odehrává. Na levé straně silnice jde mladík, který cosi sleduje v telefonu. Po několika ujetých metrech ostře vycouvá do silnice auto, v protisměru se blíží teenager na skateboardu. Motorkář je skoro na konci obytné zóny. Najednou se zpoza paneláku vyřítí směrem do silnice malé dítě, které běží za míčem, aniž by se rozhlédlo. I takovou situaci lze za řídítky motocyklu zažít.

Výuková videa Hazard Perception do aplikace eTesty technicky začlenil státní podnik CENDIS. „Aplikaci jsme upravili a edukační videa rozdělili do dvou sekcí – na nebezpečí v obci a mimo obec. Jsme rádi, že takto pomáháme začínajícím motoristům připravit se co nejlépe na reálný provoz,“ vysvětluje Jan Paroubek, ředitel CENDISu.

Kurzy pro instruktory a komisaře

Nejen virtuální odhalování rizik v interaktivní aplikaci, ale také kurzy Učme se přežít mají přispět k větší bezpečnosti motocyklistů na tuzemských silnicích. Letos Tým silniční bezpečnosti pořádá pro instruktory, učitele autoškol a zkušební komisaře osm kurzů, které nabízejí mimo jiné zdokonalení v praktických dovednostech. Jejich přínosy se promítnou skrze učitele a zkušební komisaře do budoucích generací začínajících motorkářů.

„Ze zkušeností vím, že učitelé autoškol potřebují trénovat, stejně jako se setkávat s novými informacemi a trendy. Důležité je, aby pohled na výuku byl jednotný a zvýšil se standard všech, kteří ukončí autoškolu. Autoškola musí naučit perfektně základům, aby se jezdci mohli věnovat pokročilejším technikám,“ upozorňuje Jiří Novotný, vedoucí instruktor Týmu silniční bezpečnosti a místopředseda Asociace autoškol ČR.

„V kurzech se zaměřujeme i na učitele a instruktory, aby dokázali vše správně vysvětlit a tím pomohli především žákům. Třeba při slalomu je kritériem neshodit kužel, ale důležitější je správné sezení na stroji, protože pak motorku dokáží dobře ovládat,“ podotýká David Pabiška, třináctinásobný účastník Dakarské rallye a instruktor kurzů Učme se přežít

Část kurzů je diskusní, aby si frekventanti i lektoři vyměnili názory, řekli si, jaká výuka by mohla být efektivnější a sledovat současné poznatky, i vzhledem ke stále se vyvíjející se technice.

Zdroj informací

Ministerstvo dopravy ČR a NejBusiness.cz

Datum

28. května 2022

Sociální sítě NejBusiness.cz

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:

Doporučujeme

Zajímavosti a tiskové zprávy

5. července 2024

Výroba vozidel v Česku nadále roste

V České republice bylo v prvních pěti měsících vyrobeno 651 935 osobních vozidel. To je téměř o 10 % víc...

30. června 2024

Největší fotovoltaický střešní projekt v Česku: V CTParku Bor na Plzeňku

Přední evropská developerská společnost CTP vybudovala bez využití finanční dotace dosud nejrozsáhlejší...

13. června 2024

Skanska uvádí na trh novou lokalitu, Habitat Malešice nabídne multifázový projekt s více než 1 000 byty

Skanska představuje svůj doposud největší rezidenční projekt s názvem Habitat a spouští prodej první...

24. května 2024

NOBO AUTOMOTIVE bude vyrábět sedladla pro BMW v GARBE PARKU České Budějovice

Společnost GARBE, specialista na logistické a průmyslové nemovitosti ve střední a východní Evropě,...

20. května 2024

Bonami expanduje do Itálie

onami, prodejce nábytku dekorací a vybavení do domácnosti, se rozšiřuje na další trh, tentokrát do Itálie....

10. května 2024

Investiční fond Vetfund otevírá nejmodernější veterinární kliniku v ČR

V Praze na Palmovce zahájila od května svou činnost nejmodernější veterinární klinika v České republice....

2. května 2024

VDT Technology dokončila projekt digitálního dvojčete úpravny vody

VDT Technology, vývojář digitálních aplikací pro vodárenský průmysl, dokončil spolu s partnery inovativní...

23. dubna 2024

Klimatická neutralita ve stavebnictví. STRABAG chce dosáhnout zdánlivě nemožného do roku 2040

Odvětví stavebnictví patří s podílem téměř 38 % na celosvětových emisích k největším znečišťovatelům...

17. dubna 2024

Bonett pod vlastní značkou otevírá první dvě CNG stanice na Slovensku

Přední český dodavatel alternativních pohonných hmot Bonett vstupuje se svojí značkou na slovenský trh....

12. dubna 2024

ČEPRO spouští prodej nového paliva se 100% obsahem HVO

Společnost ČEPRO od dubna pro své velkoobchodní zákazníky nabízí nové palivo s obchodním označením HVO...

Reklama

Page generated in 2.2068 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál