Zdražování vstupních surovin, materiálů, energií a dopravy přináší růst cen stavebních materiálů. Některé pak nejsou dostupné skoro vůbec, jako například díky válečnému konfliktu ocel. Nepříjemná situace současné ekonomiky postihuje i české výrobní firmy. Nouze nutí zejména firmy ve stavebnictví hledat nové cesty, jak chybějící materiály nahradit.
„Zvyšování cen komodit a energií má silný dopad na náklady téměř ve všech odvětvích hospodářství, včetně stavebního průmyslu. To pak tlačí na růst cen a celkové cenové hladiny,“ říká Karel Kotoun, senior manažer finančních služeb Accenture ČR.
Stavební segment aktuálně čelí kritickému nedostatku železa. To má za následek zpomalení výstavby, nedodržení termínů či dokonce úplné přerušení probíhajících staveb. Hlavním důvodem je nedostatek železné rudy z Ukrajiny.
Stále více stavebních společností se proto poohlíží po vhodné alternativě. „Výpadky dodávek oceli komplikují stavby v celém regionu, který byl vázaný na dodávky oceli z Ukrajiny. Vzhledem k tomu, že výhled celé situace je značně nejistý, stavební firmy se poohlížejí po alternativních řešeních,“ říká Jiří Bonk ze stavební společnosti Wirtuuu.
Nedostatek železa ve stavebnictví tak nahrazují nové materiály, jako jsou například kompozitní tyče vhodné ke zpevňování betonu. Jedná se o produkt na bázi epoxidové pryskyřice, posílený skelnými vlákny. „V současné komplikované mezinárodní situaci, kdy není zcela jasné, zda a kdy se situace vrátí do normálu, si alternativní materiály získávají stále větší pozornost. Například beton vyztužený GFRP výztuží je pak nyní velmi žádanou alternativou železobetonu, kterého je nyní nedostatek,“ říká Matúš Jaremko, CEO společnosti Fiberox.
Kvůli drahým energiím a dalším rostoucím nákladům roste cena skla. Ve srovnání s loňským rokem pak je vyšší cca o 25 %. To komplikuje situaci mnoha výrobcům.
„Náš klíčový materiál, sklo, se meziročně zdražil o čtvrtinu, a to není jediný vstup, jehož ceny letí nahoru. Meziroční nárůst cen je i u dřeva, kartonu, obalových materiálů jako je papír či fólie a vedle zdražení se často komplikuje i dostupnost materiálů,“ říká Lucie Hronová, ředitelka a spolumajitelka české firmy, specializující se na výrobky se skla, Amirro.
Accenture a NejBusiness.cz
21. května 2022
Opavský strojírenský výrobce OSTROJ rozšířil strategickou spolupráci s americkou společností Oshkosh...
Od srpna mají klienti Komerční banky, Monety a Air Bank možnost vkládat hotovost do téměř 800 sdílených...
Konica Minolta reaguje na stále rostoucí počty hackerských útoků a potřebu maximálního zabezpečení IT...
BILLA zahájila v červenci výstavbu své první celodřevěné ekologické prodejny v rámci střední a východní...
Brněnská skupina Authentica loni poprvé překročila půlmiliardový obrat, který meziročně vyrostl na celkem...
V České republice bylo v prvních pěti měsících vyrobeno 651 935 osobních vozidel. To je téměř o 10 % víc...
Přední evropská developerská společnost CTP vybudovala bez využití finanční dotace dosud nejrozsáhlejší...
Skanska představuje svůj doposud největší rezidenční projekt s názvem Habitat a spouští prodej první...
Společnost GARBE, specialista na logistické a průmyslové nemovitosti ve střední a východní Evropě,...
onami, prodejce nábytku dekorací a vybavení do domácnosti, se rozšiřuje na další trh, tentokrát do Itálie....