Podnikatelek přibývá. Mají vlohy pro vedení týmu i přirozenou kreativitu

Podnikatelek přibývá. Mají vlohy pro vedení týmu i přirozenou kreativitu

Mezi českými podnikateli stále výrazně převládají muži, a to v poměru tři ku jedné. Počty podnikatelek se však pomalu zvyšují ve všech krajích. Sílící postavení žen v byznysu naznačují i poměry ve studentských firmách. Z podnikavých středoškoláků, kteří se zapojují do mezinárodních programů, je 60 procent dívek. A pozice ředitelek firem je jim vlastní.

Na podzim 2021 v Česku působilo přes 2,6 milionu aktivních podnikatelů. Navzdory složitým měsícům v pandemii se jejich počet oproti roku 2020 navýšil o 37 tisíc (1,4 procenta). Z 63 procent se jedná o muže, ovšem rozdíly se pomalu stírají. Jen za tři čtvrtletí 2021 přibylo v Česku víc než 11 tisíc podnikatelek, v posledních pěti letech 43,5 tisíce, což je šestiprocentní nárůst podnikatelek. Za stejné období vzrostly počty podnikajících mužů o 48 tisíc (3,7% nárůst podnikatelů).

Zájem něžného pohlaví o samostatnou výdělečnou činnost je patrný už na středních školách. „Zastoupení dívek ve studentských firmách je v posledních pěti letech většinové, kolem 60 až 65 procent. Při realizaci vlastního podnikání vynikají především v kreativní činnosti, ve výrobě, obchodu a komunikaci, dokáží si zajistit odbyt u zákazníků, ať už v rozsáhlé síti svých známých, anebo při přímém prodeji, kdy umí lidi zaujmout. Celkově bývají proaktivnější a zodpovědnější než chlapci a díky tomu táhnou celý tým a organizaci firemní činnosti,“ uvedl Martin Smrž, ředitel nevládní organizace JA Czech, která zajišťuje vzdělávací programy na českých školách od roku 1992.

Na začátku školního roku si v rámci vyučování se spolužáky založí vlastní firmu, ve které podnikají. V mezinárodním programu JA Studentská firma se pod vedením svých učitelů naučí veškeré náležitosti, které k samostatnému byznysu patří – od nápadu přes vznik a vedení firmy po obchod, prodej, marketing, finanční management i závěrečnou výroční zprávu. Na jaře mají studentské firmy možnost prezentovat své úspěchy na soutěžním veletrhu JA Expo a postoupit do evropského klání.

Obsazení dívek a chlapců na vedoucích pozicích bývá ve studentských firmách rovnoměrné. Ředitelky však mají často navrch v empatickém přístupu a udržení pozitivního pracovního prostředí. „Na začátku jsem vůbec neplánovala jít do konkurzu na ředitelku firmy, ale spousta mých přátel vyjádřila své přesvědčení, že zrovna já bych byla skvělý kandidát. Řekla bych, že jednou z nejtěžších věcí bylo udělat si z přátel kolegy. Lidi, co jsem znala šest let jako své vrstevníky, jsem najednou měla úkolovat a řídit je. Dobrému chodu firmy snad napomáhám svou formou komunikace. Ke všem problémům a úkolům přistupuji klidně a dávám tak svým kolegům pocit jistoty, který práci usnadňuje. Všechny tyto zkušenosti mě naučily, jak se chovat a zacházet s rozmanitou skupinou lidí s jinými zájmy a názory,“ uvedla Lucie Dlouhá, ředitelka studentské firmy Seen z Gymnázia Ostrava-Hrabůvka, která se věnuje výrobě designových reflexních prvků.

Převážně v začátcích podnikání předávají studentům své zkušenosti mentoři – dobrovolníci z firem. Kromě know-how, podpory v nápadech nebo při psaní výroční zprávy jsou častým tématem i vztahy uvnitř firmy nebo s externími dodavateli. „Nešlo mi moc zadávání úkolů, myslela jsem si, že lidé si je vezmou sami, ale nedělo se tak. Naučila jsem se domlouvat se s programátorem, posílat zásilky, vyřizovat e-maily a pracovat v nových počítačových programech, což je jen zlomek toho, co jsem si vyzkoušela. Zažili jsme neshody s tiskárnou, měli jsme problémy ve vzájemné komunikaci, ale zjistila jsem také, v čem jsem dobrá, co mě baví a čemu bych se chtěla věnovat,“ řekla Gabriela Štěpančíková, ředitelka firmy FunnyCom, která v loňském ročníku programu zvítězila v kategorii Leadership Student Award. Její firma vyvinula dětskou hru, která učí děti od tří let dobrým návykům a rozvíjí jejich kreativitu.

U mužů a žen v Česku shodně převládají volné živnosti. Muži dominují v řemeslných živnostech, kde jsou zastoupeni až čtyřikrát víc než ženy. Ty naopak vévodí vázaným živnostem, ve kterých své mužské protějšky v roce 2021 předčily o zhruba 11 tisíc osob. Patří sem například služby účetních, masérek, kosmetiček, vychovatelek, ale i projektantek, realitních makléřek nebo restaurátorek. „Studentské firmy, které zakládají dívky, se obvykle zaměřují na ruční výrobu produktů do domácnosti, výrobu textilních produktů, dárkových předmětů, dekorací, přírodní drogerie a kosmetiky, bižuterie, gastronomických dobrot nebo se věnují sociálním a charitativním projektům,“ popsal Martin Smrž.

Počty žen podnikatelek se zvyšují ve všech regionech České republiky. Nejvíc jich je zastoupených tradičně v Praze, následuje Jihovýchod, Střední Čechy a Severovýchod. „Studentské firmy vedené dívkami vznikají napříč celou republikou. Většinou jsou zaměřené na lokální trh nebo pomoc v regionu. Letos máme například pětičlenný dívčí tým Cup of Joy z Kaplice, který vyrábí designové hrnky a pět korun z každého prodaného kusu věnuje na místní charitu pro handicapované děti. S udržitelným nápadem přišla také firma Botelo z Hradce Králové, ta pod vedením své prezidentky vdechuje druhý život nevratným skleněným láhvím, vyrábí z nich skleničky, vázy, zvonečky a část svého zisku plánují darovat Člověku v tísni. Zrovna hradecká firma chce pokračovat v činnosti i po ukončení vzdělávacího programu JA Studentská firma. Vždy tomu ale tak nebývá, i tak jsou dívky po této zkušenosti sebevědomější, znají své schopnosti a dovednosti a mají jasnější představu o svém budoucím uplatnění,“ dodal Martin Smrž.

Zdroj informací

JA Czech a NejBusiness.cz

Datum

22. března 2022

Fotogalerie

Sociální sítě NejBusiness.cz

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:

Doporučujeme

Zajímavosti a tiskové zprávy

3. září 2024

OSTROJ naplno rozjel sériovou výrobu letištní techniky pro Oshkosh AeroTech

Opavský strojírenský výrobce OSTROJ rozšířil strategickou spolupráci s americkou společností Oshkosh...

1. září 2024

KB, MONETA a Air Bank nově umožňují vkládat hotovost do sdílené sítě téměř 800 bankomatů

Od srpna mají klienti Komerční banky, Monety a Air Bank možnost vkládat hotovost do téměř 800 sdílených...

19. srpna 2024

Konica Minolta se zaměřila na ochranu firemních dat proti hackerům

Konica Minolta reaguje na stále rostoucí počty hackerských útoků a potřebu maximálního zabezpečení IT...

15. srpna 2024

První ekologická celodřevěná prodejna BILLA vyrůstá ve Vracově na Hodonínsku

BILLA zahájila v červenci výstavbu své první celodřevěné ekologické prodejny v rámci střední a východní...

11. srpna 2024

Brněnská Authentica loni překročila půlmiliardový obrat a otevřela novou divizi

Brněnská skupina Authentica loni poprvé překročila půlmiliardový obrat, který meziročně vyrostl na celkem...

5. července 2024

Výroba vozidel v Česku nadále roste

V České republice bylo v prvních pěti měsících vyrobeno 651 935 osobních vozidel. To je téměř o 10 % víc...

30. června 2024

Největší fotovoltaický střešní projekt v Česku: V CTParku Bor na Plzeňku

Přední evropská developerská společnost CTP vybudovala bez využití finanční dotace dosud nejrozsáhlejší...

13. června 2024

Skanska uvádí na trh novou lokalitu, Habitat Malešice nabídne multifázový projekt s více než 1 000 byty

Skanska představuje svůj doposud největší rezidenční projekt s názvem Habitat a spouští prodej první...

24. května 2024

NOBO AUTOMOTIVE bude vyrábět sedladla pro BMW v GARBE PARKU České Budějovice

Společnost GARBE, specialista na logistické a průmyslové nemovitosti ve střední a východní Evropě,...

20. května 2024

Bonami expanduje do Itálie

onami, prodejce nábytku dekorací a vybavení do domácnosti, se rozšiřuje na další trh, tentokrát do Itálie....

Reklama

Page generated in 1.3627 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál