Vpád ruských vojsk na ukrajinské území zamíchal kartami i na automobilovém trhu. Automobilkám se omezil, nebo dokonce úplně zastavil dovoz dílů z ukrajinských továren, čímž musejí omezovat výrobu v místních továrnách a po nucených odstávkách během covidových lockdownů se tak budou dodací lhůty nových vozů opět prodlužovat. To způsobí další tlak na napjatý sekundární trh, kde dosud kontinuálně rostly ceny ojetin a s přibývajícími problémy se nedá očekávat zlepšení. K celkovému stavu pak ještě přispívá trvající energetická krize, která se po elektřině a plynu v posledních týdnech naplno projevuje i na cenách pohonných hmot, které již překonaly historická maxima.
„Sledujeme, že od počátku války na Ukrajině zákazníci začali více zvažovat, jestli je pro ně konkrétní vůz vhodný, a to zejména kvůli spotřebě paliva. Výběr novějšího vozu tak více přizpůsobují svým finančním možnostem a budoucím nákladům na provoz a častěji volí základnější a úsporné motorizace i u aut vyšší kategorie. Například u vozů z koncernu Volkswagen jsou teď častěji poptávány motory 1.6 TDi i u vozů, jako je Škoda Superb, nebo Volkswagen Passat. Dokonce i ti, pro něž byla elektromobilita dosud spíše výstřelkem určeným pro určitou skupinu lidí, se začínají ve větší míře zajímat o hybridní vozy a elektromobily, jejichž provoz je za současné situace ekonomicky příznivější,“ říká Luboš Vorlík, výkonný ředitel autocenter AAA AUTO a Mototechna v České republice. I když cena ropy a s ní i ceny pohonných hmot v posledních dnech mírně klesly, dá se očekávat, že zákazníci budou i nadále upřednostňovat maloobjemové benzínové a úspornější dieselové motory. Míra inflace v únoru přesáhla 11 %, což zákazníky vede k úsporám. Vyšší ceny pohonných hmot se v nejbližší době nepochybně promítnou i do cen veškerých produktů, a to následně povede k dalšímu omezení spotřeby domácností.
Elektromobilita byla ve středoevropském prostoru dosud vnímána spíše jako „nutné zlo“ a mnoho zákazníků si v tržním prostředí bez dotací zatím nenašla. Například v únoru loňského roku bylo na českém trhu v nabídce ojetých vozů přes 89 tisíc aut a jen 174 z nich bylo plně elektrických a 461 s hybridním pohonem. V únoru letošního roku čítala česká nabídka ojetin téměř 88 tisíc aut z nichž 304 bylo plně elektrických a hybridních již bylo 688. V případě plně elektrických aut se tak jednalo o zvýšení nabídky o téměř 75 procent, u hybridních vozů nabídka vzrostla téměř o 50 procent. U plně elektrických vozů bylo v nabídce nejvíce vozů BMW i3, následovala Tesla Model 3 a Tesla Model S. Do první pětky se dostaly i dva modely tuzemské Škody Enyaq iV a Citogo iV. U Hybridů je zcela dominantní značkou japonská Toyota, která opanuje prvních pět míst s modely Auris, C-HR, Corolla, RAV 4 a Yaris.
AAA AUTO s.r.o. a NejBusiness.cz
17. března 2022
Opavský strojírenský výrobce OSTROJ rozšířil strategickou spolupráci s americkou společností Oshkosh...
Od srpna mají klienti Komerční banky, Monety a Air Bank možnost vkládat hotovost do téměř 800 sdílených...
Konica Minolta reaguje na stále rostoucí počty hackerských útoků a potřebu maximálního zabezpečení IT...
BILLA zahájila v červenci výstavbu své první celodřevěné ekologické prodejny v rámci střední a východní...
Brněnská skupina Authentica loni poprvé překročila půlmiliardový obrat, který meziročně vyrostl na celkem...
V České republice bylo v prvních pěti měsících vyrobeno 651 935 osobních vozidel. To je téměř o 10 % víc...
Přední evropská developerská společnost CTP vybudovala bez využití finanční dotace dosud nejrozsáhlejší...
Skanska představuje svůj doposud největší rezidenční projekt s názvem Habitat a spouští prodej první...
Společnost GARBE, specialista na logistické a průmyslové nemovitosti ve střední a východní Evropě,...
onami, prodejce nábytku dekorací a vybavení do domácnosti, se rozšiřuje na další trh, tentokrát do Itálie....