Během pandemie se muselo množství oborů více sžít s moderními technologiemi. Mnohdy to bez nich ani nešlo. I tam, kde vůči nim doposud panovala nedůvěra, musely být zavedeny. Značným způsobem pandemie zasáhla také do oboru ostrahy. Způsobila, že práce ostrahy je více různorodá a nemusí znamenat pouze rutinní pochůzky po objektu, ale také práci za počítačem s nejmodernějšími softwary.
„Pandemie Covid-19 ukázala, že je nutno urychlit přechod k využívání automatizace, robotizace, digitalizace a to nejen v bezpečnostním odvětví. V rámci komerční bezpečnosti to znamená, že spousty firem a společností udělaly nějakou změnu, a to buď tím, že svou bezpečnost začaly řešit v kombinaci s fyzickou ostrahou, nebo fyzickou ostrahu významně omezila,“ říká Jaromír Průša, předseda mezinárodní asociace bezpečnostního managementu Asis International pro Česko a Slovensko. Dodává, že v oboru ostrahy nyní chybí tisícovky osob a tvrdí, že současný nedostatek zaměstnanců v ostraze kopíruje celý trh. To ukazuje i průzkum pracovního webu Profesia.cz, podle něhož v současnosti více než 60 % českých podniků čelí nedostatku zaměstnanců, a to především těch s technickým zaměřením.
Podle Jaromíra Průši jsou příčinami úbytku zaměstnanců v bezpečnostních službách důvody jako nízké finanční ohodnocení, chybějící regulativy pro povinnosti, oprávnění, ale i ochranu zaměstnanců v rámci chybějícího Zákona o bezpečnostní činnosti.
S nedostatkem kvalifikované pracovní síly se některé podniky potýkají i tím, že snižují svou personální náročnost zaváděním moderních řešení. Například společnost M2C, která se zabývá integrovaným facility managementem, kam spadá také ostraha, a správou komerčních budov, řeší nedostatek pracovní síly formou vzdáleného dohledu z centra M2C Space, o nějž je nyní mezi klienty velký zájem.
Dohledové centrum umožňuje kontrolu objektu pomocí analytických softwarů napojených na kamerové systémy, které ovládají a proškolení specialisté. Minimalizuje ztráty energií při co nejnižších nákladech a poskytuje analytická data pro marketing a management.
„Dříve museli mít klienti na objektu údržbáře a ostrahu. Co tedy v minulosti muselo dělat deset až patnáct lidí přítomných na objektu, zvládne dnes obsloužit jeden člověk, jenž monitoruje objekt na dálku v dohledovém centru, které kontroluje nejenom bezpečnost, energetickou spotřebu budovy, nutnost zásahu údržby, ale například i riziko požárů,“ říká Ondřej Pěnička, ředitel facility managementu M2C.
Jak ukazuje případ společnosti M2C, mnohé pracovní pozice technologický vývoj společnosti značně proměnil – správce objektu už dnes nemusí být pouze pochůzkář, ale člověk, který pracuje s nejmodernějšími technologiemi a má na starost i vícero budov najednou. Tyto změny tedy znamenají i výraznou obměnu sady dovedností, které zaměstnavatelé požadují.
ASIS a NejBusiness.cz
9. března 2022
Opavský strojírenský výrobce OSTROJ rozšířil strategickou spolupráci s americkou společností Oshkosh...
Od srpna mají klienti Komerční banky, Monety a Air Bank možnost vkládat hotovost do téměř 800 sdílených...
Konica Minolta reaguje na stále rostoucí počty hackerských útoků a potřebu maximálního zabezpečení IT...
BILLA zahájila v červenci výstavbu své první celodřevěné ekologické prodejny v rámci střední a východní...
Brněnská skupina Authentica loni poprvé překročila půlmiliardový obrat, který meziročně vyrostl na celkem...
V České republice bylo v prvních pěti měsících vyrobeno 651 935 osobních vozidel. To je téměř o 10 % víc...
Přední evropská developerská společnost CTP vybudovala bez využití finanční dotace dosud nejrozsáhlejší...
Skanska představuje svůj doposud největší rezidenční projekt s názvem Habitat a spouští prodej první...
Společnost GARBE, specialista na logistické a průmyslové nemovitosti ve střední a východní Evropě,...
onami, prodejce nábytku dekorací a vybavení do domácnosti, se rozšiřuje na další trh, tentokrát do Itálie....