Klienti, kteří si objednávají nově vyráběné stroje v Asii, si na ně počkají výrazně déle. Především pokud požadují speciální úpravu technologií, prodlouží se čekací lhůta i na 5 až 8 měsíců. Komplikací je především nedostatek přepravních kontejnerů na asijském trhu. Na problém upozornila společnost Profika, která v tuzemsku prodává CNC stroje.
Zatímco v Evropě je přepravních kontejnerů dostatek, v Asii transportní boxy chybí. Příčina není zcela zřejmá, pravděpodobně tkví ve skutečnosti, že aktuálně vývoz z Asie převažuje nad dovozem, transportní kontejnery se tak v dostatečném množství nevrací. „K tomu se přidává další potíž – lodní doprava je teď tak zatížena, že se prodlužuje i vylodění v Hamburku a proclívání. Právě z tohoto přístavu přitom do Česka míří velká část strojů vyrobených v Asii,“ vysvětluje Jakub Kaufman ze společnosti Profika, která se specializuje na CNC stroje.
Potížím čelí i kamionová doprava, která se potýká jak s vytížeností, tak i s nedostatkem pracovníků. Situaci dále komplikuje nemoc covid-19, která nedovolí řadě řidičů vyjet.
Podle Profiky, která je výhradním prodejcem jihokorejské značky Hyundai-Wia a Hanwha pro tuzemský trh, se průměrná doba dodání prodloužila až o 3 měsíce, v případě specializovaných strojů i výrazně více. „Jakmile je stroj naložen na loď, okamžitě s ním počítáme jako se skladovým a je zabraný pro zákazníka. V této době totiž zákazník ví, že stroj, který má dodání např. 2 měsíce a je tedy teprve na lodi, je v podstatě skladový, tedy s rychlým dodáním. Při odlišném postupu by stroj, který je teprve na lodi, mohl rezervovat jiný evropský dealer,“ upozorňuje Kaufman.
Stroje na sklad si v takových případech dealeři kupují od výrobce, jako by se jednalo o koncového zákazníka. To představuje nutnou velkou investici s nejistým výsledkem. Málokterá společnost má takové zázemí, aby si mohla dovolit naskladnit několik strojů, jejichž cena se pohybuje v milionech korun, tak aby mohla zákazníkovi vyjít maximálně vstříc termínem dodání.
Klienti ovšem potřebují stroje co nejdříve, protože již mají nasmlouvané práce a počítají s určitým objemem výroby. Aby mohli vyrábět a nepřišli o zakázky, kupují technologie, které jsou již naskladněné – nezřídka se jedná o dražší stroje se specifikacemi, které zákazníci pro svou práci nepotřebují.
Universal Robots a NejBusiness.cz
2. března 2022
Opavský strojírenský výrobce OSTROJ rozšířil strategickou spolupráci s americkou společností Oshkosh...
Od srpna mají klienti Komerční banky, Monety a Air Bank možnost vkládat hotovost do téměř 800 sdílených...
Konica Minolta reaguje na stále rostoucí počty hackerských útoků a potřebu maximálního zabezpečení IT...
BILLA zahájila v červenci výstavbu své první celodřevěné ekologické prodejny v rámci střední a východní...
Brněnská skupina Authentica loni poprvé překročila půlmiliardový obrat, který meziročně vyrostl na celkem...
V České republice bylo v prvních pěti měsících vyrobeno 651 935 osobních vozidel. To je téměř o 10 % víc...
Přední evropská developerská společnost CTP vybudovala bez využití finanční dotace dosud nejrozsáhlejší...
Skanska představuje svůj doposud největší rezidenční projekt s názvem Habitat a spouští prodej první...
Společnost GARBE, specialista na logistické a průmyslové nemovitosti ve střední a východní Evropě,...
onami, prodejce nábytku dekorací a vybavení do domácnosti, se rozšiřuje na další trh, tentokrát do Itálie....