Aktuální dění na Ukrajině se okamžitě propsalo také do nákupního chování na internetu. Většina zákazníků nejčastěji pořizuje zboží, kterým chtějí pomoci ukrajinským občanům. Nejvíce vzrostl zájem o produkty v kategorii kempování, a to o 630 procent. Část zákazníků se zároveň obává případné krize, na kterou se chtějí připravit.
Češi svými nákupy reagují na situaci na Ukrajině a snaží se být solidární k lidem zasaženým válečným konfliktem. Od minulého týdne vzrostl zájem o vybrané produkty humanitární pomoci v řádu stovek procent. Velká poptávka je po hygienických potřebách, u kterých vzrostl zájem o 450 %. Dále lidé pořizují spacáky, karimatky a přikrývky (nárůst o 630 %) či dětské oblečení (nárůst o 240 %).
Značné zvýšení poptávky pozorují provozovatelé e-shopů také po ukrajinských vlaječkách, kterými lidé vyjadřují podporu na dálku. Zájem o ně vzrostl o více než 1000 %.
„Češi jsou solidární a v dobách krize se vždy dokáží semknout a o to více pomáhat potřebným. Není proto překvapením, že nakupují věci určené na humanitární pomoc. Právě poptávka po zboží v těchto kategoriích vzrostla nejvíce,“ komentuje CEO společnosti Shoptet Samuel Huba.
Mimo solidární pomoc se část zákazníků připravuje také na krizi. Lidé ve velkém pořizují zlato, které je považováno za jednu z nejbezpečnějších investic. Zájem o něj roste kvůli inflaci už delší dobu, v posledních dnech se ale zvýšil rapidně, a to o 300 %. Důvodem je fakt, že je zlato považováno za komoditu, ke které se lidé upínají v dobách krize.
Kvůli obavám z vysokých cen pohonných hmot se skupují také kanystry, jejichž prodej se zvýšil o 175 %.
„Není překvapením, že se lidé obávají krize a nechtějí nic nechat náhodě. To, že se v současné době uchylují k pořízení zlata, není nic neobvyklého. Je totiž považováno v dobách krize za bezpečný investiční přístav. Co se týká skupování dalšího zboží, v krizových situacích je to poměrně běžná praxe. Důležité však je, aby lidé zachovali klid a nevykupovali ve velkém zboží ‚jen pro jistotu‘. Jiní lidé ho mohou skutečně potřebovat už nyní,“ říká Huba.
Lidé svými nákupy reagují na aktuální společenskou situaci. Obdobně tomu tak bylo i během pandemie covid-19, kdy docházelo například k nedostatku roušek a respirátorů. „To, že se trh e-commerce přizpůsobuje situaci ve světě, se poprvé značně ukázalo během pandemie koronaviru. Na rozdíl od jejího začátku se však nyní trh nepotýká s žádným problémem, který by se týkal zásobení e-shopů či dodávek zboží,“ dodává závěrem Huba.
Shoptet, a.s. a NejBusiness.cz
1. března 2022
Direct pojišťovna potvrzuje svou dlouhodobou pozici mezi nejrychleji rostoucími pojišťovnami na trhu....
Od 18. března 2024 do 15. dubna 2024 bude Komerční banka vyplácet zjištěné pohledávky věřitelů Sberbank CZ...
Společnost DKV Mobility, přední evropská B2B platforma pro platby a řešení na cestách, rozšířila svou...
Po představení své nové obchodní strategie, zaměřené na podporu zdraví, správného stravování a na...
Společnost SAP oznámila novinky zaměřené na správu firemních dat. Nejvíce inovací včetně využití...
Společnost Dell uvádí na trh zcela novou řadu Latitude s podporou umělé inteligence. Notebooky vybavené...
Mozaika nájemců ve vysočanském věžáku AFI City 1 je již kompletně dokončená. Mezi nové přírůstky mimo jiné...
V průmyslovém parku v Banské Bystrici bylo úspěšně uvedeno do provozu největší smart bateriové úložiště na...
Obchodní řetězec PENNY pokračuje ve zvyšování mezd, ty od 1. března stouply bezmála sedmi tisícovkám...
Na letní dovolenou do zahraničí cestují čeští turisté nejčastěji autem (48 %), dále letecky (41 %),...