Pronájem LPG láhví pro karavany získává na oblibě

Pronájem LPG láhví pro karavany získává na oblibě

S rozmachem karavaningu přichází i řada inovací v distribuci LPG. V poslední době je například klasická směs propan-butanu nahrazována čistým propanem. Místo obvyklých ocelových nádob se využívají tlakové láhve ze speciálního kompozitního materiálu, který se uplatňuje též v kosmonautice. Společnost Primagas pak loni výrazně rozšířila model pronájmu kompozitních LPG láhví pro karavanisty. Láhev lze flexibilně měnit v síti vybraných prodejen po celé ČR a její zapůjčení stojí symbolickou 1 Kč na den. Objem takto prodaného LPG se meziročně ztrojnásobil.

Zájem o karavaning v Česku v posledních letech výrazně rostl a pandemie tento trend ještě posílila. Nepostradatelným zdrojem energie je pro karavanisty LPG dodávané v tlakových láhvích. Trendem posledních let je přechod od klasické směsi plynů propanu a butanu k plnění láhví kvalitnějším čistým propanem. „Čistým propanem plníme od loňského roku velkou část klasických ocelových LPG láhví využívaných v domácnostech, při chalupaření nebo u řemeslníků a různých kutilů. Pětikilové láhve určené pro plynové grily a speciální desetikilové láhve z kompozitního materiálu určené pro karavaning pak plníme už pouze propanem,“ říká Jiří Karlík, generální ředitel společnosti Primagas.

Výhodou čistého propanu je, že se odpařuje i při velmi nízkých teplotách, takže v mrazu v láhvi nezbude nespotřebovaný plyn. To má význam hlavně při venkovních pracích, ale ocení to též zimní karavanisté. Při vaření či grilování nezanechává propan žádné skvrny na nádobí a jeho spalováním nevznikají jedovaté oxidy síry. Stejný objem čistého propanu obsahuje více energie než propan-butan. Spotřebuje se ho proto o něco méně a reálně jsou tak ceny obou variant srovnatelné.

Kompozitní tlakové láhve, které postupně nahrazují klasické ocelové nádoby, jsou mnohem lehčí, přitom ale výrazně odolnější. Běžná láhev na 10 kilogramů plynu samotná váží dalších 12 kilogramů. Obdobná láhev z kompozitního materiálu má hmotnost méně než poloviční. „Vedle snazší manipulace je zásadní předností kompozitního materiálu bezpečnost. Pokud je ocelová tlaková láhev nedopatřením vystavena ohni, může explodovat. Kompozitní láhev je naopak bezešvá. V případě požáru se její materiál roztaví a plyn postupně vyhoří,“ vysvětluje Jiří Karlík a dodává, že kompozitní láhve, které Primagas poskytuje karavanistům, vyrábí česká firma, jež z obdobného materiálu vyvíjí komponenty pro kosmickou techniku. Pro pohon satelitu na oběžné dráze, který loni vynesla do vesmíru raketa Falcon 9 společnosti SpaceX, dodala například speciální kompozitovou palivovou nádrž.

Výměna prázdné láhve za plnou se může zvláště na cestách karavanem zkomplikovat. I když velcí dodavatelé umožňují zákazníkům vracet prázdné láhve konkurenčních firem, nelze vyloučit, že menší lokální obchodník od vás prázdné láhve nepřevezme. Láhve je přitom možné plnit pouze ve specializovaných plnírnách, takže nespoléhejte na čerpací stanice LPG. „Ruční“ plnění propan-butanových láhví zde zákon výslovně zakazuje a bývá to i sankcionováno.

S rostoucím zájmem o karavaning proto Primagas přišel s konceptem, který umožňuje pronájem a výměnu desetikilových LPG láhví plošně po celé ČR. „Kompozitní láhve plněné propanem primárně určené pro karavanisty si zákazníci nemusejí kupovat, ale mají je v nájmu za symbolickou jednu korunu na den. U vybraných prodejců po celém Česku si pak zákazník může prázdnou láhev vyměnit za plnou, případně ji vrátit, jakmile už karavan nepoužívá. Nejbližší prodejní místo lze dohledat online,“ popisuje Jiří Karlík. „V loňském roce jsme prodejní síť s karavaningovými kompozity výrazně rozšířili, díky čemuž jsme v tomto dílčím segmentu prodali trojnásobné množství plynu ve srovnání s předešlým rokem. Karavaning je na vzestupu, takže hodláme tento distribuční model dále rozvíjet,“ uzavírá Jiří Karlík.

Zdroj informací

PRIMAGAS s.r.o. a NejBusiness.cz

Datum

25. února 2022

Sociální sítě NejBusiness.cz

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:

Doporučujeme

Zajímavosti a tiskové zprávy

5. července 2024

Výroba vozidel v Česku nadále roste

V České republice bylo v prvních pěti měsících vyrobeno 651 935 osobních vozidel. To je téměř o 10 % víc...

30. června 2024

Největší fotovoltaický střešní projekt v Česku: V CTParku Bor na Plzeňku

Přední evropská developerská společnost CTP vybudovala bez využití finanční dotace dosud nejrozsáhlejší...

13. června 2024

Skanska uvádí na trh novou lokalitu, Habitat Malešice nabídne multifázový projekt s více než 1 000 byty

Skanska představuje svůj doposud největší rezidenční projekt s názvem Habitat a spouští prodej první...

24. května 2024

NOBO AUTOMOTIVE bude vyrábět sedladla pro BMW v GARBE PARKU České Budějovice

Společnost GARBE, specialista na logistické a průmyslové nemovitosti ve střední a východní Evropě,...

20. května 2024

Bonami expanduje do Itálie

onami, prodejce nábytku dekorací a vybavení do domácnosti, se rozšiřuje na další trh, tentokrát do Itálie....

10. května 2024

Investiční fond Vetfund otevírá nejmodernější veterinární kliniku v ČR

V Praze na Palmovce zahájila od května svou činnost nejmodernější veterinární klinika v České republice....

2. května 2024

VDT Technology dokončila projekt digitálního dvojčete úpravny vody

VDT Technology, vývojář digitálních aplikací pro vodárenský průmysl, dokončil spolu s partnery inovativní...

23. dubna 2024

Klimatická neutralita ve stavebnictví. STRABAG chce dosáhnout zdánlivě nemožného do roku 2040

Odvětví stavebnictví patří s podílem téměř 38 % na celosvětových emisích k největším znečišťovatelům...

17. dubna 2024

Bonett pod vlastní značkou otevírá první dvě CNG stanice na Slovensku

Přední český dodavatel alternativních pohonných hmot Bonett vstupuje se svojí značkou na slovenský trh....

12. dubna 2024

ČEPRO spouští prodej nového paliva se 100% obsahem HVO

Společnost ČEPRO od dubna pro své velkoobchodní zákazníky nabízí nové palivo s obchodním označením HVO...

Reklama

Page generated in 1.9754 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál