Možnosti nástupnictví v malých a středních firmách

Možnosti nástupnictví v malých a středních firmách

Jednoho dne, i když roky budujete firmu s láskou a péčí, se může stát, že je třeba vychutnat si další rozměry života. Řeknete si: „Už toho mám dost. Nechci už být uvázaný ke svému podniku jako pes u boudy. Mám chuť cestovat, užívat si rodinu. Potřebuji podnikání na chvíli pustit z hlavy. Vypnout a mít klid.“ Jak to ale vyřešit? Komu firmu předat?

 

Varianta č. 1: CEO z korporátu

Najít někoho z venku je velice riskantní záležitost. Lidé ve firmě jsou zvyklí respektovat vás co by leadra. Toho není tak lehké nahradit. Pokud máte rodinou firmu s léty vybudovanými silnými vztahy, určitě do ní jako CEO nemůžete najmout eso z korporátu. To téměř nikdy nedopadne dobře. Tento krok mnohdy končí jako průšvih. Malé a střední firmy se silnou rodinnou základnou prostě jako korporát, v němž se lidé točí a točí, nefungují. A nikdy se jim takový kolotoč nevyplatí. Přináší jim totiž často větší náklady než právě velkým nadnárodním korporacím.

Varianta č. 2: Hledejte pod podnikovou střechou

Lepší možností pro nástupnictví je najít někoho zevnitř společnosti. Rád bych vás ale upozornil na jedno. Takový přerod se těžko dělá ze dne na den. Je lépe na něj myslet deset let dopředu a na novou roli nejen připravovat kolegu, nýbrž i firemní kolektiv. Osvědčuje se, když poslední rok až dva před odchodem z čela společnosti, se role faktického vedoucího ujímá budoucí výkonný ředitel a o většině zásadních záležitostí rozhodují společně. Přechod je pak velmi plynulý a téměř bezbolestný.

Varianta č. 3: Vybíráte-li v rodinném kruhu

Mnozí majitelé firem touží předat plody své životní práce potomkovi, aby mohl pokračovat ve rodinných šlépějích a firma pod jeho rukama jen vzkvétala. To preferuje většina podnikatelů. Jak jste na tom vy? Může to dopadnout slibně. Ale také nemusí. Přestože do potomků vkládáte naděje, možná nejsou uzpůsobeni k tomu, aby se odkazu ujali a podnik prosperoval. Výsledek je poté dvojí. Buď potomek firmu obratem za 200 milionů prodá, nebo ji dovede ke krachu.

Majitelé totiž často firmu předají svému dítěti, aniž by vůbec zjišťovali, zda má pro to patřičné předpoklady, vlohy a znalosti, a třeba se ho ani nezeptají, jestli o to ve skutečnosti stojí. Budete se divit, ale někdy potomek před svým nástupem do čela ve firmě ani nepracuje. A to je recept na fiasko. Bez znalostí, předpokladů, autority u zaměstnanců to ani jinak skončit nemůže.

Pokud chcete firmu předat synovi nebo dceři, pečlivě sledujte jejich osobnostní nastavení. Do firmy je vezměte už ve věku 12 či 13 let, ať začnou nasávat zdejší atmosféru v co nejútlejším věku. Začněte jim ukazovat zdejší prostředí a polehoučku je do něj zapojujte. Čím budou starší, můžete jim postupně dávat stále náročnější úkoly a sledovat, jak se osvědčí. Tahle moudra nejsou z mojí hlavy. Takto to dělal už sám legendární Baťa se svým synem Tomášem i spousta dalších úspěšných podnikatelů v historii.

Generační výměna není snadná záležitost. Nepřežije ji více než polovina rodinných firem. Předání třetí generaci pak už zvládne jen naprosté minimum firem. V současné době je to aktuální téma. Řada podnikatelů, kteří začali budovat svůj business v devadesátých letech, řeší, jak s ním nyní naložit.

Varianta č. 4: Efektivní řešení svízelné situace nabídne interim management

Majitelé firem, kteří se právě rozhodují o budoucnosti svého odkazu, se často obracejí na nás odborníky z JPF. Přejí si svou situaci vyřešit úspěchem. A interim management jim k tomu dává šikovnou příležitost. V tomto případě přicházejí v úvahu v zásadě dva druhy spolupráce. Tou první z nich je převzetí řízení firmy. Přinášíme s sebou cenné know-how ze stovek spravovaných společností, pohled zvenčí, drive a svěží vítr, takže se nám ve většině případů podaří dovést daný subjekt k ještě lepšímu hospodářskému výsledku. Majitel může z firmy úplně odejít nebo se věnovat jenom oblasti, která ho baví a naplňuje. V každém případě se vymaní ze zátěže a má volnější ruce.

Druhá možnost je, že firmu připravíme na prodej. Stává se totiž, že nějaká oblast ve firmě, typicky obchod, stojí čistě na majiteli. Ten díky svým kontaktům a schopnostem přináší většinu zakázek, a pokud tak přestane činit, má firma mnohem menší hodnotu. Vybudujeme tedy nezávislé obchodní oddělení a nastavíme všechny procesy tak, aby vše fungovalo jako na drátkách. Sama naše přítomnost ve firmě pak značně zlepšuje vyjednávací pozici s případnými kupci.

Zdroj informací

Jiří Jemelka, J.I.P. pro firmy s.r.o. a NejBusiness.cz

Datum

25. února 2022

Sociální sítě NejBusiness.cz

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:

Doporučujeme

Zajímavosti a tiskové zprávy

5. července 2024

Výroba vozidel v Česku nadále roste

V České republice bylo v prvních pěti měsících vyrobeno 651 935 osobních vozidel. To je téměř o 10 % víc...

30. června 2024

Největší fotovoltaický střešní projekt v Česku: V CTParku Bor na Plzeňku

Přední evropská developerská společnost CTP vybudovala bez využití finanční dotace dosud nejrozsáhlejší...

13. června 2024

Skanska uvádí na trh novou lokalitu, Habitat Malešice nabídne multifázový projekt s více než 1 000 byty

Skanska představuje svůj doposud největší rezidenční projekt s názvem Habitat a spouští prodej první...

24. května 2024

NOBO AUTOMOTIVE bude vyrábět sedladla pro BMW v GARBE PARKU České Budějovice

Společnost GARBE, specialista na logistické a průmyslové nemovitosti ve střední a východní Evropě,...

20. května 2024

Bonami expanduje do Itálie

onami, prodejce nábytku dekorací a vybavení do domácnosti, se rozšiřuje na další trh, tentokrát do Itálie....

10. května 2024

Investiční fond Vetfund otevírá nejmodernější veterinární kliniku v ČR

V Praze na Palmovce zahájila od května svou činnost nejmodernější veterinární klinika v České republice....

2. května 2024

VDT Technology dokončila projekt digitálního dvojčete úpravny vody

VDT Technology, vývojář digitálních aplikací pro vodárenský průmysl, dokončil spolu s partnery inovativní...

23. dubna 2024

Klimatická neutralita ve stavebnictví. STRABAG chce dosáhnout zdánlivě nemožného do roku 2040

Odvětví stavebnictví patří s podílem téměř 38 % na celosvětových emisích k největším znečišťovatelům...

17. dubna 2024

Bonett pod vlastní značkou otevírá první dvě CNG stanice na Slovensku

Přední český dodavatel alternativních pohonných hmot Bonett vstupuje se svojí značkou na slovenský trh....

12. dubna 2024

ČEPRO spouští prodej nového paliva se 100% obsahem HVO

Společnost ČEPRO od dubna pro své velkoobchodní zákazníky nabízí nové palivo s obchodním označením HVO...

Reklama

Page generated in 2.3437 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál