Jednoho dne, i když roky budujete firmu s láskou a péčí, se může stát, že je třeba vychutnat si další rozměry života. Řeknete si: „Už toho mám dost. Nechci už být uvázaný ke svému podniku jako pes u boudy. Mám chuť cestovat, užívat si rodinu. Potřebuji podnikání na chvíli pustit z hlavy. Vypnout a mít klid.“ Jak to ale vyřešit? Komu firmu předat?
Najít někoho z venku je velice riskantní záležitost. Lidé ve firmě jsou zvyklí respektovat vás co by leadra. Toho není tak lehké nahradit. Pokud máte rodinou firmu s léty vybudovanými silnými vztahy, určitě do ní jako CEO nemůžete najmout eso z korporátu. To téměř nikdy nedopadne dobře. Tento krok mnohdy končí jako průšvih. Malé a střední firmy se silnou rodinnou základnou prostě jako korporát, v němž se lidé točí a točí, nefungují. A nikdy se jim takový kolotoč nevyplatí. Přináší jim totiž často větší náklady než právě velkým nadnárodním korporacím.
Lepší možností pro nástupnictví je najít někoho zevnitř společnosti. Rád bych vás ale upozornil na jedno. Takový přerod se těžko dělá ze dne na den. Je lépe na něj myslet deset let dopředu a na novou roli nejen připravovat kolegu, nýbrž i firemní kolektiv. Osvědčuje se, když poslední rok až dva před odchodem z čela společnosti, se role faktického vedoucího ujímá budoucí výkonný ředitel a o většině zásadních záležitostí rozhodují společně. Přechod je pak velmi plynulý a téměř bezbolestný.
Mnozí majitelé firem touží předat plody své životní práce potomkovi, aby mohl pokračovat ve rodinných šlépějích a firma pod jeho rukama jen vzkvétala. To preferuje většina podnikatelů. Jak jste na tom vy? Může to dopadnout slibně. Ale také nemusí. Přestože do potomků vkládáte naděje, možná nejsou uzpůsobeni k tomu, aby se odkazu ujali a podnik prosperoval. Výsledek je poté dvojí. Buď potomek firmu obratem za 200 milionů prodá, nebo ji dovede ke krachu.
Majitelé totiž často firmu předají svému dítěti, aniž by vůbec zjišťovali, zda má pro to patřičné předpoklady, vlohy a znalosti, a třeba se ho ani nezeptají, jestli o to ve skutečnosti stojí. Budete se divit, ale někdy potomek před svým nástupem do čela ve firmě ani nepracuje. A to je recept na fiasko. Bez znalostí, předpokladů, autority u zaměstnanců to ani jinak skončit nemůže.
Pokud chcete firmu předat synovi nebo dceři, pečlivě sledujte jejich osobnostní nastavení. Do firmy je vezměte už ve věku 12 či 13 let, ať začnou nasávat zdejší atmosféru v co nejútlejším věku. Začněte jim ukazovat zdejší prostředí a polehoučku je do něj zapojujte. Čím budou starší, můžete jim postupně dávat stále náročnější úkoly a sledovat, jak se osvědčí. Tahle moudra nejsou z mojí hlavy. Takto to dělal už sám legendární Baťa se svým synem Tomášem i spousta dalších úspěšných podnikatelů v historii.
Generační výměna není snadná záležitost. Nepřežije ji více než polovina rodinných firem. Předání třetí generaci pak už zvládne jen naprosté minimum firem. V současné době je to aktuální téma. Řada podnikatelů, kteří začali budovat svůj business v devadesátých letech, řeší, jak s ním nyní naložit.
Majitelé firem, kteří se právě rozhodují o budoucnosti svého odkazu, se často obracejí na nás odborníky z JPF. Přejí si svou situaci vyřešit úspěchem. A interim management jim k tomu dává šikovnou příležitost. V tomto případě přicházejí v úvahu v zásadě dva druhy spolupráce. Tou první z nich je převzetí řízení firmy. Přinášíme s sebou cenné know-how ze stovek spravovaných společností, pohled zvenčí, drive a svěží vítr, takže se nám ve většině případů podaří dovést daný subjekt k ještě lepšímu hospodářskému výsledku. Majitel může z firmy úplně odejít nebo se věnovat jenom oblasti, která ho baví a naplňuje. V každém případě se vymaní ze zátěže a má volnější ruce.
Druhá možnost je, že firmu připravíme na prodej. Stává se totiž, že nějaká oblast ve firmě, typicky obchod, stojí čistě na majiteli. Ten díky svým kontaktům a schopnostem přináší většinu zakázek, a pokud tak přestane činit, má firma mnohem menší hodnotu. Vybudujeme tedy nezávislé obchodní oddělení a nastavíme všechny procesy tak, aby vše fungovalo jako na drátkách. Sama naše přítomnost ve firmě pak značně zlepšuje vyjednávací pozici s případnými kupci.
Jiří Jemelka, J.I.P. pro firmy s.r.o. a NejBusiness.cz
25. února 2022
Odvětví stavebnictví patří s podílem téměř 38 % na celosvětových emisích k největším znečišťovatelům...
Přední český dodavatel alternativních pohonných hmot Bonett vstupuje se svojí značkou na slovenský trh....
Společnost ČEPRO od dubna pro své velkoobchodní zákazníky nabízí nové palivo s obchodním označením HVO...
Direct pojišťovna potvrzuje svou dlouhodobou pozici mezi nejrychleji rostoucími pojišťovnami na trhu....
Od 18. března 2024 do 15. dubna 2024 bude Komerční banka vyplácet zjištěné pohledávky věřitelů Sberbank CZ...
Společnost DKV Mobility, přední evropská B2B platforma pro platby a řešení na cestách, rozšířila svou...
Po představení své nové obchodní strategie, zaměřené na podporu zdraví, správného stravování a na...
Společnost SAP oznámila novinky zaměřené na správu firemních dat. Nejvíce inovací včetně využití...
Společnost Dell uvádí na trh zcela novou řadu Latitude s podporou umělé inteligence. Notebooky vybavené...
Mozaika nájemců ve vysočanském věžáku AFI City 1 je již kompletně dokončená. Mezi nové přírůstky mimo jiné...