Digitalizace přináší v posledních letech mnoho změn do našeho každodenního života a její vliv v roce 2022 podle expertů ještě zesílí. Samotní lidé si od větší digitalizace či automatizace služeb firem slibují především méně byrokracie, ale také větší komfort, vyšší bezpečnost a levnější služby. Vyplývá to z průzkumu společnosti Enehano Solutions, která se na digitální transformaci firem specializuje.
Digitalizací svých služeb se nyní u nás zabývá nejvíce firem v historii. „V minulosti byly digitalizace a automatizace služeb doménou především bank a obecně finančních společností. V současné době se ale touto problematikou zabývají firmy z odvětví, kde to bylo ještě před pár lety rozhodně nepatřilo mezi jejich hlavní priority,“ popisuje Jiří Mach, CEO společnosti Enehano Solutions. S digitalizací či automatizací služeb se tak mohou zákazníci nově setkat v oblastech, jako je výroba, retail nebo stavebnictví.
Mezi praktické přínosy digitalizace a automatizace, se kterými se mohli zákazníci v posledních letech setkat patří třeba platby telefonem, personalizovaný marketing nebo biometrický podpis. Dosavadní zkušenost lidí s těmito a podobnými službami se promítly i do výsledků průzkumu společnosti Enehano Solutions mezi více než 500 respondenty, který zjišťoval, co především si zákazníci firem od digitalizace a automatizace služeb slibují.
Průzkum ukázal, že je to poměrně jednoznačně snížení byrokracie. To je hlavním cílem pro téměř pětinu dotázaných. Dalších 11 % si od digitalizace a automatizace slibuje především zjednodušení procesů.
„V praxi už dnes toto velmi dobře funguje třeba v některých pojišťovnách, typicky při vyřizování škodní události. Dobrý příkladem je pochopitelně také mobilní bankovnictví, ve kterém lze snadno vyřídit čím dál tím víc úkonů,“ popisuje Mach.
S úbytkem byrokracie souvisí i další přínos digitalizace a automatizace, kterým je větší pohodlí zákazníků. To by mělo být hlavní přidanou hodnotou podle 13 % lidí. Pro mladé lidi do 26 let věku je komfort dokonce jasně na prvním místě, hlavním přínosem digitalizace by měl být podle více než čtvrtiny z nich. S pohodlím může souviset i rychlost vyřízení požadavků. Právě zrychlení služeb si od digitalizace slibuje desetina lidí.
„Například nezbytné osobní návštěvy firmy nebo pobočky kvůli maličkostem či formalitám jsou velmi obtěžující. Bezkontaktní obsluhu klientů řešíme s firmami velmi často a očekáváme, že již během tohoto roku půjde o zcela běžnou službu nejen v bankách,“ říká Jiří Mach z Enehana a dodává: „Ke zrychlení služeb pak v poslední době přispěla automatizace například v logistice, kde se zásadně zkrátila doba vyřizování objednávek.“
Oblastí, o které se v souvislosti s digitalizací a automatizací zase tolik nemluví, je bezpečnost. Pro zákazníky firem je ale i tento aspekt důležitý. Primárně zvýšení bezpečnosti poskytovaných služeb očekává od digitalizace 13 % lidí. Obzvlášť klíčová je vyšší bezpečnost pro lidi okolo 50, 60 let. Na jednu stranu je proto velmi důležitá edukace těchto lidí, na druhou stranu právě tito zákazníci očekávají, že se společnosti postarají o zajištění bezpečnosti v případě použití digitálních služeb.
Posledním stěžejním přínosem digitalizace a automatizace by podle samotných zákazníků mělo být zlevnění služeb poskytovaných firmami. Nižší ceny očekává na prvním místě 12 % lidí. „Digitalizace i automatizace by měly firmám ušetřit personální náklady, což by mělo přispět ke snížení cen některých služeb. Typicky se jedná o různé druhy poplatků, například za převod mezi účty,“ dodává Mach.
Mezi další očekávané přínosy digitalizace, které jsou podle zákazníků firem důležité, ale nejsou úplně na prvním místě, patří chytřejší služby, méně obtěžování ze strany firem, větší dostupnost služeb, menší chybovost a také méně spamu.
Enehano Solutions a NejBusiness.cz
24. února 2022
Opavský strojírenský výrobce OSTROJ rozšířil strategickou spolupráci s americkou společností Oshkosh...
Od srpna mají klienti Komerční banky, Monety a Air Bank možnost vkládat hotovost do téměř 800 sdílených...
Konica Minolta reaguje na stále rostoucí počty hackerských útoků a potřebu maximálního zabezpečení IT...
BILLA zahájila v červenci výstavbu své první celodřevěné ekologické prodejny v rámci střední a východní...
Brněnská skupina Authentica loni poprvé překročila půlmiliardový obrat, který meziročně vyrostl na celkem...
V České republice bylo v prvních pěti měsících vyrobeno 651 935 osobních vozidel. To je téměř o 10 % víc...
Přední evropská developerská společnost CTP vybudovala bez využití finanční dotace dosud nejrozsáhlejší...
Skanska představuje svůj doposud největší rezidenční projekt s názvem Habitat a spouští prodej první...
Společnost GARBE, specialista na logistické a průmyslové nemovitosti ve střední a východní Evropě,...
onami, prodejce nábytku dekorací a vybavení do domácnosti, se rozšiřuje na další trh, tentokrát do Itálie....