Adast Systems vyvíjí robotické řešení pro tankování

Adast Systems vyvíjí robotické řešení pro tankování

Tuzemský výrobce čerpacích stojanů Adast Systems plánuje v horizontu tří až pěti let výrazně vstoupit do segmentu robotizovaného tankování. Aktuálně již vyvíjí a pro své interní procesy využívá robotické technologie, které plánuje uplatnit v segmentu LNG. Oproti běžným spalovacím motorům zde vidí výhodu především z hlediska uživatelské bezpečnosti i jasně specifikovaného druhu média.

Přední výrobce stojanů pro čerpací stanice Adast Systems chce vstoupit do odvětví robotizovaného tankování. Zaměřit se plánuje primárně na segment LNG. „Aktuálně již testujeme a využíváme k řešení této problematiky roboty FANUC, a to v prvé řadě pro interní technologie. Do budoucna se chceme zaměřit zejména na technologii zkapalněného zemního plynu. Ta je brána jako zelená budoucnost, hlavním přínosem robotizace tankování u tohoto řešení je skutečnost, že pistole či armatura má teplotu okolo -170°C. Pro ruční tankování to představuje značnou komplikaci z hlediska uživatelské bezpečnosti, proto se chceme ubírat hlavně tímto směrem,“ řekl obchodní ředitel společnosti Adast Systems Daniel Struž.

Podle něj je využití robotického systému tankování u LNG výrazně smysluplnější než u standardních ropných produktů jako benzin či diesel. Robotické technologie u nich sice již dnes zvládnou plnohodnotně nahradit uživatele a umožnit mu vyšší komfort bez ušpinění rukou, potřísnění oděvu či inhalace benzinových par, velkou překážkou je ale ekonomická stránka. „Řešení je v těchto případech nerentabilní a nepřináší této oblasti téměř žádný přínos. Náklady na robotický automat, energie či servis se totiž musí zohlednit do ceny pohonných hmot,“ doplnil Struž.

Řešení pro přepravní infrastrukturu

Ačkoliv i robotické tankování LNG by znamenalo velkou hardwarovou náročnost, ať už z hlediska nákladů či technologie, ve finále podle zástupců Adast Systems převažují výhody. Na prvním místě je již zmíněná bezpečnost. Kvůli teplotě pistole by totiž mohl mít člověk značný problém s její manipulací a následným připojením k vozidlu. „Nasazení robotických automatů je možné i na přepravní infrastrukturu, kde se ze zásobníků či tankerů LNG s poměrně velkou četností plní cisternové vozy,“ sdělil Daniel Struž s tím, že plnící armatury by v takovém případě byly definovány. Nebyla by tak možná volba různého média jako u benzinu a dieselu, a problém tohoto rázu by odpadl.

Adast Systems plánuje robotické řešení pro LNG uvést na trh v horizontu 3-5 let. „Za tuto dobu budeme mít dostatečné množství informací a praxe pro uvedení. Za stejný časový úsek odhadujeme, že dojde k rozmachu instalace u robotizace v oblasti čerpacích stanic,“ řekl Struž.

Databáze vozidel i debata o emisích

Podle obchodního ředitele Adast Systems je z hlediska robotizace tankování standardních paliv velkým problémem také databáze vozidel, které může tankovací robot obsluhovat. Na danou značku a typovou řadu osobních vozů totiž musí být naprogramovaný obslužný software. Robot zároveň musí zvládnout detekci vozidla pomocí senzoriky, kde se stanoví umístění či oblast krytu nádrže. „Tankovací otvory mají u jednotlivých typů vozidel různé typy a provedení. Vznik databáze je tak nezbytný, zároveň je třeba uvést, že tankování pomocí robota je pomalejší,“ přiblížil další překážky Daniel Struž.

Jako určitý limit pro rozvoj tohoto odvětví považuje aktuální debatu týkající se snižování emisí, která zastiňuje další témata v oblasti pohonných hmot. „U benzinu a nafty je velmi pravděpodobné, že bude diskurzu dominovat až do roku 2035, kdy by měla skončit výroba vozů se spalovacími motory. Segment LNG, který je vnímán jako jedna z možných alternativ, je inovacím z hlediska tankování více otevřený, i to je tedy důvod, proč se na robotizaci u tohoto média chceme zaměřit primárně,“ uzavřel Daniel Struž.

Zdroj informací

Adast Systems, a.s. a NejBusiness.cz

Datum

15. února 2022

Sociální sítě NejBusiness.cz

Doporučujeme

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:

Zajímavosti a tiskové zprávy

23. dubna 2024

Klimatická neutralita ve stavebnictví. STRABAG chce dosáhnout zdánlivě nemožného do roku 2040

Odvětví stavebnictví patří s podílem téměř 38 % na celosvětových emisích k největším znečišťovatelům...

17. dubna 2024

Bonett pod vlastní značkou otevírá první dvě CNG stanice na Slovensku

Přední český dodavatel alternativních pohonných hmot Bonett vstupuje se svojí značkou na slovenský trh....

12. dubna 2024

ČEPRO spouští prodej nového paliva se 100% obsahem HVO

Společnost ČEPRO od dubna pro své velkoobchodní zákazníky nabízí nové palivo s obchodním označením HVO...

25. března 2024

Direct pojišťovna překonala další dva milníky. Má 3,5 miliardy v portfoliu a půl milionu klientů

Direct pojišťovna potvrzuje svou dlouhodobou pozici mezi nejrychleji rostoucími pojišťovnami na trhu....

13. března 2024

Komerční banka bude vyplácet zjištěné pohledávky věřitelů Sberbank CZ

Od 18. března 2024 do 15. dubna 2024 bude Komerční banka vyplácet zjištěné pohledávky věřitelů Sberbank CZ...

13. března 2024

DKV Mobility rozšiřuje síť dobíjecích stanic

Společnost DKV Mobility, přední evropská B2B platforma pro platby a řešení na cestách, rozšířila svou...

12. března 2024

BILLA svoji novou identitu promítá nejen do svých prodejen

Po představení své nové obchodní strategie, zaměřené na podporu zdraví, správného stravování a na...

12. března 2024

SAP představuje novinky ve správě firemních dat s generativní AI

Společnost SAP oznámila novinky zaměřené na správu firemních dat. Nejvíce inovací včetně využití...

11. března 2024

Dell inovuje modely notebooků Latitude pro práci s umělou inteligencí

Společnost Dell uvádí na trh zcela novou řadu Latitude s podporou umělé inteligence. Notebooky vybavené...

8. března 2024

Kancelářská budova AFI City 1 dosáhla s příchodem nových nájemců plné obsazenosti

Mozaika nájemců ve vysočanském věžáku AFI City 1 je již kompletně dokončená. Mezi nové přírůstky mimo jiné...

Reklama

Page generated in 1.0713 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál