Vrací se trend volně stojících garáží

Vrací se trend volně stojících garáží

V minulém století se garáže stavěly ve většině případů jako samostatně stojící, aby se následně začaly stávat pevnou součástí domu. Nyní se trend zase pomalu obrací. Podle odborníků se lze čím dál častěji setkat se samostatně stojící garáží, která plní například i funkci plotu pozemku. Rozhodnutí, jak prostor pro vůz situovat, je však často kromě přání samotných majitelů otázkou velikosti a tvaru pozemku či jeho terénu.

 

Návrat samostatně stojících garáží

V posledních letech si nejvíce příznivců získává garáž oddělená od obytného domu. Má totiž několik výhod, a to jak ekonomických, tak praktických. Její výstavba vyjde levněji. Tím, že prostor pro zaparkování vozidla není součástí domu, lze na jeho výstavbu použít levnější materiály. Není nutné ji také ve většině případů zateplovat či vytápět, čímž majitelé ušetří na nákladech při jejím provozu.

Od velikosti garáže se neodvíjí jen investice do materiálu, ale také to, zda je nutné shánět stavební povolení. U garáží nad 25 metrů čtverečních je nutné získat jak územní rozhodnutí, tak stavební povolení. Lze je také k domu dodatečně přistavět. „Stále častěji se setkáváme se samostatně stojícími garážemi, které jsou postaveny tak, aby fungovaly jako plot pozemku,“ říká Petr Přichystal, marketingový manažer společnosti Lomax, jež se zabývá produkcí garážových vrat.

Tento typ garáže se však dá postavit pouze na pozemku, který je dostatečně velký. Minimální rozměr garáže udává právní norma, která stanovuje, že mezi pevnou stěnou a bokem auta na straně řidiče by měla být mezera 75 centimetrů a u spolujezdce potom 40 centimetrů. Přesto se doporučuje koncipovat tento prostor vždy rozměrnější. Obzvláště v dnešní době, kdy lidé do garáže schovávají i více aut, prostornější SUV či sportovní vybavení, se potřebný prostor může výrazně zvětšit.

Z garáže pohodlně přímo do bytu

Na menším pozemku je naopak vhodné garáž připojit přímo k domu a obytné prostory přesunout do vyšších pater. Takto vyřešené parkování přináší řadu praktických benefitů. Pro majitele je příjemnější, když mohou za nepříznivého počasí vkročit do interiéru suchou nohou nebo v zimě ráno nemusejí vycházet na mráz.

Garáž, která je součástí domu, nabízí vytápěný prostor vhodný i pro malou dílnu, což ocení zejména kutilové. „Důležité je takovou garáž osadit vraty s kvalitními tepelně-izolačními vlastnostmi. To uživatelům v chladnějších dnech ušetří výdaje za topení. Z hlediska konkrétních hodnot doporučujeme soustředit se zejména na takzvaný součinitel prostupu tepla, který by se měl ideálně pohybovat kolem hodnoty 1,2 W/m2K,“ zdůrazňuje Přichystal.

U takto koncipovaného místa pro parkování je pak nutné myslet i na technické předpisy. Mezi garáží a obytnou zónou musejí být protipožární dveře. Zapomínat by uživatel neměl ani na výfukové plyny a celému prostoru by měl zajistit kvalitní odvětrávání. Proto je v případě vytápěné či temperované garáže nutná ventilace. U garáží, které nejsou vytápěné, zase lidé musejí instalovat alespoň průduchy. Ty pomáhají odvádět také vlhkost, jež by jinak mohla způsobit nepříjemnou plíseň.

Zaparkovat auto volně je riskantní

Nejlevnější variantou stále zůstává kryté venkovní stání, které sice přináší nejmenší starosti při zařizování, automobil či motocykl však příliš spolehlivě neochrání. „V poslední době registrujeme větší popularitu přístřešků. Důvodem je zejména zdražování materiálů i nemovitostí. Než aby lidé stavěli celou samostatně stojící garáž, která je finančně poměrně náročná, nehledě na případné pořízení pozemku, zvolí raději jednodušší přístřešek,“ vysvětluje Přichystal.

Přístřešek auto chrání proti padajícímu listí i nepřízni počasí. Nánosům prachu či sněhu na autě však nezamezí. Asi největší riziko pro auto stojící v nezabezpečeném přístřešku pak představují nechtění návštěvníci, kteří mohou napáchat velké škody, tedy i zloději. Řešení nepříjemných následků pak ve finále může být mnohem nákladnější než pokročilejší řešení garážového stání.

Zdroj informací

Lomax a NejBusiness.cz

Datum

10. února 2022

Sociální sítě NejBusiness.cz

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:

Doporučujeme

Zajímavosti a tiskové zprávy

5. července 2024

Výroba vozidel v Česku nadále roste

V České republice bylo v prvních pěti měsících vyrobeno 651 935 osobních vozidel. To je téměř o 10 % víc...

30. června 2024

Největší fotovoltaický střešní projekt v Česku: V CTParku Bor na Plzeňku

Přední evropská developerská společnost CTP vybudovala bez využití finanční dotace dosud nejrozsáhlejší...

13. června 2024

Skanska uvádí na trh novou lokalitu, Habitat Malešice nabídne multifázový projekt s více než 1 000 byty

Skanska představuje svůj doposud největší rezidenční projekt s názvem Habitat a spouští prodej první...

24. května 2024

NOBO AUTOMOTIVE bude vyrábět sedladla pro BMW v GARBE PARKU České Budějovice

Společnost GARBE, specialista na logistické a průmyslové nemovitosti ve střední a východní Evropě,...

20. května 2024

Bonami expanduje do Itálie

onami, prodejce nábytku dekorací a vybavení do domácnosti, se rozšiřuje na další trh, tentokrát do Itálie....

10. května 2024

Investiční fond Vetfund otevírá nejmodernější veterinární kliniku v ČR

V Praze na Palmovce zahájila od května svou činnost nejmodernější veterinární klinika v České republice....

2. května 2024

VDT Technology dokončila projekt digitálního dvojčete úpravny vody

VDT Technology, vývojář digitálních aplikací pro vodárenský průmysl, dokončil spolu s partnery inovativní...

23. dubna 2024

Klimatická neutralita ve stavebnictví. STRABAG chce dosáhnout zdánlivě nemožného do roku 2040

Odvětví stavebnictví patří s podílem téměř 38 % na celosvětových emisích k největším znečišťovatelům...

17. dubna 2024

Bonett pod vlastní značkou otevírá první dvě CNG stanice na Slovensku

Přední český dodavatel alternativních pohonných hmot Bonett vstupuje se svojí značkou na slovenský trh....

12. dubna 2024

ČEPRO spouští prodej nového paliva se 100% obsahem HVO

Společnost ČEPRO od dubna pro své velkoobchodní zákazníky nabízí nové palivo s obchodním označením HVO...

Reklama

Page generated in 1.6524 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál