Přijetí inovativních obchodních modelů může zvýšit roční příjmy bank téměř o 4 %

Přijetí inovativních obchodních modelů může zvýšit roční příjmy bank téměř o 4 %

Podle nové zprávy společnosti Accenture by tradiční banky mohly přehodnocením svých obchodních modelů a přijetím inovativních strategií v oblasti finančních služeb a tzv. „digital-only“ bankovnictví zvýšit své příjmy o téměř 4 % ročně. To by jim do roku 2025 vyneslo více než půl bilionu dolarů dodatečných příjmů.

Zpráva The Future of Banking: Time to rethink business models analyzuje obchodní modely a roli v bankovním hodnotovém řetězci téměř u stovky předních tradičních bank a u více než dvou stovek výhradně digitálních hráčů z 11 zemí Severní Ameriky, Evropy, Asie a Tichomoří a Latinské Ameriky. Zpráva identifikovala dva obvyklé obchodní modely:

• vertikálně integrované – tradiční, lineární obchodní modely, tj. ty firmy, které prodávají pouze své vlastní produkty, distribuují produkty jiných poskytovatelů, případně ty, které dodávají technologie nebo obchodní procesy ostatním

• nelineární – adaptivní obchodní modely nebo-li „packagers“, tj. ty firmy, které sestavují nové nabídky a přidávají hodnotu nad rámec pouhé distribuce. Patří sem i firmy, které své nabídky začleňují do služeb třetích stran, jako jsou například služby typu „kup teď, zaplať později“ zahrnuté do prodejního místa určitého obchodníka.

Mnoho předních bank analyzovaných v této zprávě má vertikálně integrované obchodní modely. Zpráva však zjistila, že ty banky, které oddělí své tradiční produkty a naváží partnerství se třetími stranami za účelem vytvoření a distribuce nových personalizovaných nabídek, mohou dosáhnout prudkého růstu a vyššího tržního ocenění. Konkrétně by navrstvením nelineárních obchodních modelů na tradiční vertikálně integrovaný model mohly zvýšit své roční tempo růstu až o dalších 3,8 %, což by do roku 2025 znamenalo celkové dodatečné příjmy ve výši 518 miliard USD.

„Na první pohled se zdá, že bankovní sektor je zdravý, protože velké banky vykazují vysoké příjmy a zisky,“ říká Michael Abbott, který v Accenture globálně vede skupinu pro bankovní sektor. „Při bližším pohledu však zjistíme, že kombinace nízkých úrokových sazeb, tlak na snižování poplatků v důsledku rostoucí konkurence a nediferencované nabídky produktů pomalu snižují podíl bank na hrubém domácím produktu. A na mnoha trzích odtékají příjmy z bankovnictví a platebního styku od zavedených subjektů k těm novým. Aby tradiční banky znovu nastartovaly růst, musí prijít s novým způsobem, jak vytvářet a poskytovat atraktivní produkty zaměřené na to, co zákazníci chtějí. To bude vyžadovat přehodnocení jejich vertikálně integrovaných obchodních modelů.“

Zpráva konstatuje, že v letech 2018 až 2020 si hráči, kteří působí pouze v digitálním prostředí, vedli výrazně lépe než tradiční banky. Ale ti, kteří přijali inovativní nelineární obchodní modely, dosáhli 76% průměrné míry zhodnocení investice příjmů (CAGR), zatímco digitální hráči, kteří pouze napodobují tradiční vertikálně integrované modely, dosáhli pouze 44% průměrné míry zhodnocení. I na těch nejlépe prosperujících vyspělých trzích zvyšovaly tradiční banky příjmy průměrným tempem, které bylo nižší než 2 % ročně – i když z mnohem většího základu.

Zpráva také popisuje, jakým způsobem mohou tradiční banky využít své silné stránky – sílu rozvahy, odborné znalosti v oblasti řízení rizik a informovanost a přehled v oblasti regulací – ke zvýšení flexibility obchodního modelu a odlišení se od konkurence. Konkrétně by měly zvážit přijetí jednoho nebo kombinace následujících modelů:

• Prodávat pouze produkty, které banka vytváří, a mít pod kontrolou všechny úrovně hodnotového řetězce od vývoje až po distribuci, přičemž klíčovým faktorem hodnoty je možnost konsolidace prostřednictvím fúzí a akvizic a získávání podílu na trhu.

• Vybudovat distribuční ekosystém, který bude distribuovat bankovní a finanční produkty jiných společností a vytvořit trh pro distribuci nebankovních produktů.

• Usilovat o škálování dodáváním technologií nebo obchodních procesů jiným společnostem.

• Vytvářet nové nabídky vytvářením nebo spojováním roztříštěných produktů a služeb, které mohou být distribuovány bankou nebo třetími stranami.

„Být digitální již není způsob, jak se odlišit,“ říká Pavel Klíma, Accenture Managing Director v oblasti finančních služeb. „Aby tradiční banky dosáhly růstu, měly by se stát nejen nejlepší digitální verzí sebe samých, ale také se naučit provozovat více obchodních modelů současně. To vyžaduje změnu pohledu a zvážení takových adaptivních modelů, které do popředí staví inovace produktů, účel a udržitelnost. Banky si mohou vybrat, zda budou pokračovat v inovacích svým současným tempem, nebo zda v transformaci obchodních modelů zvolí přístup lídrů či tzv. „fast-followers“. Nemohou si však dovolit stagnovat.“

Zdroj informací

Accenture Services, s.r.o. a NejBusiness.cz

Datum

6. února 2022

Sociální sítě NejBusiness.cz

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:

Doporučujeme

Zajímavosti a tiskové zprávy

3. září 2024

OSTROJ naplno rozjel sériovou výrobu letištní techniky pro Oshkosh AeroTech

Opavský strojírenský výrobce OSTROJ rozšířil strategickou spolupráci s americkou společností Oshkosh...

1. září 2024

KB, MONETA a Air Bank nově umožňují vkládat hotovost do sdílené sítě téměř 800 bankomatů

Od srpna mají klienti Komerční banky, Monety a Air Bank možnost vkládat hotovost do téměř 800 sdílených...

19. srpna 2024

Konica Minolta se zaměřila na ochranu firemních dat proti hackerům

Konica Minolta reaguje na stále rostoucí počty hackerských útoků a potřebu maximálního zabezpečení IT...

15. srpna 2024

První ekologická celodřevěná prodejna BILLA vyrůstá ve Vracově na Hodonínsku

BILLA zahájila v červenci výstavbu své první celodřevěné ekologické prodejny v rámci střední a východní...

11. srpna 2024

Brněnská Authentica loni překročila půlmiliardový obrat a otevřela novou divizi

Brněnská skupina Authentica loni poprvé překročila půlmiliardový obrat, který meziročně vyrostl na celkem...

5. července 2024

Výroba vozidel v Česku nadále roste

V České republice bylo v prvních pěti měsících vyrobeno 651 935 osobních vozidel. To je téměř o 10 % víc...

30. června 2024

Největší fotovoltaický střešní projekt v Česku: V CTParku Bor na Plzeňku

Přední evropská developerská společnost CTP vybudovala bez využití finanční dotace dosud nejrozsáhlejší...

13. června 2024

Skanska uvádí na trh novou lokalitu, Habitat Malešice nabídne multifázový projekt s více než 1 000 byty

Skanska představuje svůj doposud největší rezidenční projekt s názvem Habitat a spouští prodej první...

24. května 2024

NOBO AUTOMOTIVE bude vyrábět sedladla pro BMW v GARBE PARKU České Budějovice

Společnost GARBE, specialista na logistické a průmyslové nemovitosti ve střední a východní Evropě,...

20. května 2024

Bonami expanduje do Itálie

onami, prodejce nábytku dekorací a vybavení do domácnosti, se rozšiřuje na další trh, tentokrát do Itálie....

Reklama

Page generated in 1.3451 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál