Ceny ve stavebnictví nadále výrazně rostou, vstupní materiály a výrobky pro stavby jsou často nedostatkové. Výrobci oken a dveří sdružení v Asociaci českých výrobců otvorových výplní varují, že tato situace nahrává šejdířským praktikám, kdy jsou do staveb používány výrobky nižší kvality, než za jakou si zákazník zaplatil. Jde přitom o eskalaci dlouhodobého problému, který je do značné míry způsoben nefunkčním dohledem nad trhem. Zvýšit ochranu spotřebitelů mají změny v legislativě, které předchozí ani nová sněmovna zatím nestihla schválit navzdory nutnosti implementace evropských předpisů.
„Představte si, že stavíte či rekonstruujete nemovitost u rušné ulice. V projektu máte okna a dveře, které mají hluk odclonit, zaplatíte za ně dost peněz navíc. Ale když se nastěhujete, tak zjistíte, že hluk v domě je velmi výrazný,“ říká Pavel Kašpar z Asociace českých výrobců otvorových výplní. „Když se budete snažit dopátrat, co vám tam nakonec dali za okna a s jakými vlastnostmi, budete to mít velmi těžké. A stejně tak i s reklamací. Na trhu je spousta výrobků, jejichž vlastnosti neodpovídají tomu, co deklarují. Dlouhodobě jim nahrává neefektivní dohled ze strany státu a v poslední době bohužel i růst cen ve stavebnictví,“ doplňuje Kašpar.
Převis poptávky nad nabídkou a skokově rostoucí ceny nutí stavební firmy více nakupovat u neprověřených dodavatelů. Ti často prodávají produkty s nižšími zvukově a tepelně izolačními vlastnostmi, prezentují je však tak, aby formálně vyhověly vyšším nárokům uvedeným v projektové dokumentaci ke stavbě. Vzhledem ke složitému legislativnímu prostředí a nedostatečnému dohledu nad trhem to často vede k tomu, že si zákazníci draze kupují nižší kvalitu.
„Často se setkáváme s tím, že si nás lidé pozvou, abychom jim opravili či vyměnili špatně fungující okno. To se jim nedaří reklamovat, protože dodavatel okna přehazuje odpovědnost na výrobce, a ten je buď v zahraničí nebo v likvidaci. Nabídka na trhu je pro běžného zákazníka velmi nepřehledná, ochrana spotřebitelů příliš nefunguje“ uvádí Jan Tušl ze společnosti Vekra, která je českou jedničkou v segmentu otvorových výplní.
Podobný vývoj jako u oken a dveří je i u jiných stavebních vstupů. Například Jiří Dobiáš, vedoucí produktového managementu společnosti Wienerberger (světová i evropská jednička ve výrobě cihel), k tomu říká: „Naše společnost každý rok vynakládá nemalé prostředky na zkoušky výrobků s cílem pravidelně ověřovat námi deklarované parametry a funkčnost našich systémových řešení. Tím dokážeme zaručit, že náš zákazník dostane přesně to, co si objednal a co bylo vyžadováno projektovou dokumentací. Z těchto důvodů dlouhodobě upozorňujeme na nebezpečí změn v projektu zapříčiněných hledáním méně kvalitních alternativ. Jako příklad takových záměn materiálů mohou sloužit situace na stavbě, kdy po instalaci méně kvalitního zdiva a po změření akustické neprůzvučnosti nebylo dosaženo požadovaných hodnot, což způsobilo dodatečné náklady na demolici stěny a její nové vyzdění.“
Situaci by měly pomoci legislativní změny v podobě návrhů zákona o dozoru nad trhem s výrobky a zákona o stavebních výrobcích a jejích použití do staveb. Ten však předchozí poslanecká sněmovna nestihla schválit, a to přestože šlo o implementaci evropských předpisů. Lhůta k přijetí změn přitom uplynula už loni v červenci. Výrobci ve stavebnictví proto věří, že nová sněmovna projedná oba zákony co nejdříve.
„Tyto návrhy jdou správným směrem, nová sněmovna by proto neměla přijetí legislativy odkládat. Klíčové je posílení role České obchodní inspekce, aby mohla opravdu na stavbách kontrolovat a nebyla odkázána jen na formální deklarace v papírech. Zároveň si dokážeme představit ještě ambicióznější přístup – ČOI by měla nepoctivé dodavatele a výrobce mít možnost veřejně jmenovat a všichni hráči na trhu by měli veškeré informace o svých produktech zveřejňovat online, aby byli spotřebitelé plně informováni a mohli si srovnat jednotlivé produkty před rozhodnutím o nákupu,“ doplnil Pavel Kašpar z AČVOV. „U zveřejňování ze strany ČOI jde o podobnou úpravu, ke které v minulosti došlo u čerpacích stanic. A tam to vedlo k výraznému zlepšení situace,“ ukončil Kašpar.
1. Nevybírejte nejnižší cenu, ale zajímejte se o kvalitativní ukazatele:
2. U dodavatelů se seznamte s klady i zápory nabízených produktů. Zjistěte si, kdo je skutečným výrobcem a kdo pouze překupníkem. Důležitá je forma záruky na dílo v případě, že si objednáte dodávku tzv. na klíč.
3. Při stavbě a rekonstrukci spoléhejte sami na sebe, snažte se udělat si vlastní názor. Pokud je to možné, zajistěte si stavební dozor (technický dozor stavebníka).
4. Ideálně volte takové firmy, které zajišťují jak výrobu, tak zabudování výrobků do stavby.
5. Ve smlouvě by měl být jasně uveden dodavatel, záruční podmínky, služby i konečná cena. Záruku pak požadujte nejen na samotný výrobek, ale i za práci.
„Když budete tato pravidla dodržovat, snížíte pravděpodobnost, že budete ošizeni. Vyloučit to však nelze, protože úroveň ochrany spotřebitele je nyní na příliš nízké úrovni a motivace podvádět příliš vysoká. Proto je potřeba legislativu vylepšit co nejdříve a co nejefektivněji,“ uzavírá Pavel Kašpar z AČVOV.
Asociace českých výrobců otvorových výplní a NejBusiness.cz
14. ledna 2022
Opavský strojírenský výrobce OSTROJ rozšířil strategickou spolupráci s americkou společností Oshkosh...
Od srpna mají klienti Komerční banky, Monety a Air Bank možnost vkládat hotovost do téměř 800 sdílených...
Konica Minolta reaguje na stále rostoucí počty hackerských útoků a potřebu maximálního zabezpečení IT...
BILLA zahájila v červenci výstavbu své první celodřevěné ekologické prodejny v rámci střední a východní...
Brněnská skupina Authentica loni poprvé překročila půlmiliardový obrat, který meziročně vyrostl na celkem...
V České republice bylo v prvních pěti měsících vyrobeno 651 935 osobních vozidel. To je téměř o 10 % víc...
Přední evropská developerská společnost CTP vybudovala bez využití finanční dotace dosud nejrozsáhlejší...
Skanska představuje svůj doposud největší rezidenční projekt s názvem Habitat a spouští prodej první...
Společnost GARBE, specialista na logistické a průmyslové nemovitosti ve střední a východní Evropě,...
onami, prodejce nábytku dekorací a vybavení do domácnosti, se rozšiřuje na další trh, tentokrát do Itálie....