Podprůměrný advent, poměrně obstojný týden před Vánoci, prudký vánoční pokles a ne tak špatný Silvestr. Tak by se dal ve zkratce popsat letošní prosinec restauratérů, kteří tradičně s koncem roku zažívají vrchol sezóny. Do restaurací přišlo oproti roku 2019 zhruba o 20 procent hostů méně, tržby podnikům poklesly v průměru o 10 procent. S koncem roku jich také letos zavřelo zhruba o 10 procent více než obvykle, nevyplatilo se jim otevírat. Lidé si také v restauracích připlatili, neznamená to ale, že by hostinští vydělávali více. Vyplývá to z údajů společnosti Storyous, která vytváří komplexní restaurační systém.
„Lidé o letošních vánočních svátcích byli doma více než obvykle a do restaurací jich přišlo o 30 až 50 procent méně, průměrné tržby byly zhruba o 20 procent nižší. Silvestr dopadl lépe, než jsme čekali, bavíme se o poklesu návštěvnosti “pouze” o necelých dvanáct procent, což je ve světle letošního podzimu a zimy ještě poměrně solidní výsledek, byť restauratéři mnoho důvodů ke spokojenosti mít nemůžou. Prosincové plány jim výrazně narušily na poslední chvíli přijímané vládní restrikce a dlouhodobý úbytek turistů. Pozitivní zprávou je alespoň to, že průměrné tržby jim na Silvestra v meziročním srovnání (s rokem 2019) vzrostly o osm procent. Situace se ale přirozeně liší podnik od podniku a čísla nelze generalizovat,“ říká Igor Třeslín, CEO Storyous, který je od loňského roku součástí mezinárodního startupu SaltPay.
Restaurace nejvyšší návštěvnost zaznamenaly 22., 21. a 17. prosince, nejmenší naopak o Vánocích, tj. 24. až 26. prosince 2021. Nejedná se však o žádnou výjimku, ale o všeobecný trend, který platil i v uplynulých letech. Nejvyšší absolutní tržby podniky měly 17., 22. a 18. prosince, tj. v posledním týdnu před Vánoci, nejmenší opět o Vánocích. Průměrné tržby na podnik pak byly nejvyšší o Silvestru a 18. a 22. prosince, nejnižší 24., 6. a 25. prosince. Silvestr byl jediným prosincovým dnem, kdy restauratérům vzrostly průměrné tržby oproti roku 2019. Gastro scénu opět výrazně poznamenaly vládní restrikce a opatření, která jako vždy přicházela na poslední chvíli. Začátek prosince byl pro restaurace velice pozvolný.
V letošním roce během Vánoc (po dobu od 24. do konce roku) zavřelo zhruba o 10 procent restauratérů více než obvykle, protože se jim na Vánoce a Silvestra kvůli omezením nevyplatilo otevírat. To znamená, že v tomto období neotevřeli svoje restaurace a bary vůbec. Pro představu – pokud porovnáme počet otevřených restaurací 17. prosince (poslední předvánoční pátek) a 25. prosince, otevřeno měla pětina restaurací. V běžném necovidovém roce jsou tato čísla o něco přívětivější a návštěvnost i tržby restauracím začínají růst mnohem dříve. V prosinci před Vánoci obvykle zažívají vrchol sezóny.
Datum |
Průměrné tržby (%) |
Návštěvnost (%) |
Útrata na účtenku (%) |
24. prosince |
-13.89 |
-31.61 |
+25.94 |
25. prosince |
-34.57 |
-54.23 |
+42.97 |
26. prosince |
-12.11 |
-32.64 |
+30.45 |
31. prosince |
+8.31 |
-11.63 |
+22.59 |
24.-31. prosince |
-9,43 |
-25,77 |
+22,71 |
Zdroj: Storyous
Pokud se podíváme na advent/prosinec jako celek, do restaurací chodilo oproti roku 2019 zhruba o 20 procent hostů méně, tržby podnikům poklesly v průměru o 10 procent. Na vině je nepříznivá epidemická situace, kontroly bezinfekčnosti v rámci režimu O-N a omezená otevírací doba podniků do 22. hodiny, která platila většinu prosince. Řada firem byla vzhledem k opatřením a nařízením nucena zrušit vánoční večírky, což ovlivnilo tržby i návštěvnost podniků. Restauracím tržby i návštěvnost klesaly během celého listopadu, s výjimkou svatomartinského víkendu. Během prvního adventního týdne tržby podnikům v mezitýdenním porovnání (tj. oproti poslednímu listopadovému týdnu) poklesly téměř o 13 procent, návštěvnost pak o necelých 10 procent, mírný pokles pokračoval i v druhém prosincovém týdnu. V průběhu třetího adventního týdne došlo k pozitivnímu obratu a mezitýdenně tržby vzrostly o více než 9 procent a návštěvnost o 5 a půl procenta. To pokračovalo i v posledním předvánočním týdnu.
„Přestože některé firmy byly nuceny vánoční večírky kvůli restrikcím zrušit, nevyplnily se naštěstí naše nejčernější scénáře propadu návštěvnosti o 50 procent, za což jsme rádi. Řada firem večírky modifikovala a přizpůsobila na přísnější režim protiepidemických opatření a udělala maximum proto, aby svým zaměstnancům poděkovala za celoroční nasazení a večírek se mohl konat. Do restaurací v průběhu prosince během pátků, tedy tehdy, kdy se vánočních večírků koná nejvíce, přišlo v průměru o 20 procent hostů méně, průměrné tržby poklesly oproti roku 2019 zhruba o 4 procenta,“ říká country manažerka SaltPay pro Českou republiku Anna Skubková a doplňuje: „Za povšimnutí stojí i to, že přestože 17. prosince restauratéři v letošním roce měly nejvyšší průměrné tržby a třetí nejvyšší návštěvnost, v rámci meziročního srovnání prosincových pátků došlo k propadu nejvyššímu.“
Časové období |
Průměrné tržby (%) |
Návštěvnost (%) |
Útrata na účtenku (%) |
První prosincový pátek |
-3.36 |
-19.07 |
+19.41 |
Druhý prosincový pátek |
-4,03 |
-19.46 |
+19.16 |
Třetí prosincový pátek |
-4,50 |
-20.58 |
+20.25 |
Zdroj: Storyous
Lidé si v prosinci v restauracích také více připlatili, neznamená to ale, že by si toho dávali více. Naopak. Restaurace byly nuceny zvedat ceny – ať už kvůli zvyšujícím se cenám potravin, dodavatelských služeb, energií, pokrytí ztrát, ale i proto, aby vůbec byly schopné přežít. Pokud se podíváme například na období mezi 24. a 31. prosincem, úbytek hostů činil téměř 26 procent oproti roku 2019. Zatímco v roce 2019 hosté v průmětu na účtenku zaplatili 250 Kč, v roce 2021 to bylo už 293 Kč. Lidí do restaurací chodí méně než před koronavirovou pandemií – je to částečně proto, že někteří nejsou očkovaní a pokud restaurace dodržují protiepidemická opatření, tyto hosty nemůžou obsloužit, lidé se naučili více si vařit doma a mnohdy jsou také kvůli epidemické situaci opatrnější. Řadě restaurací navíc chybí bohužel personál, takže musí omezovat otevírací dobu nebo nabídku jídel, což samozřejmě může výrazně ovlivňovat i tržby a návštěvnost restaurací.
Regiony |
Změna průměrné tržby na podnik (%) |
Změna návštěvnosti restaurací (%) |
Hlavní město Praha |
-22 |
-40 |
Jihomoravský kraj |
+6 |
+3 |
Středočeský kraj |
-5 |
-8 |
Moravskoslezský kraj |
-1 |
-20 |
Královéhradecký kraj |
-8 |
-19 |
Plzeňský kraj |
-2 |
-21 |
Ústecký kraj |
-14 |
-14 |
Jihočeský kraj |
-10 |
-8 |
Olomoucký kraj |
+3 |
+3 |
Liberecký kraj |
+19 |
-12 |
Pardubický kraj |
+13 |
-2 |
Zlínský kraj |
-11 |
-17 |
Kraj Vysočina |
-16 |
-28 |
Karlovarský kraj |
+9 |
-4 |
Zdroj: Storyous
Propad tržeb a návštěvnosti nejvíce pocítili v Praze, do metropole nepřijíždí tolik turistů (zejména těch zahraničních) co dříve, lidé na svátky a Silvestra z Prahy také často odjíždí za rodinami do regionů, na chaty či hory. Podniky v průměru utržily o 22 procent méně, návštěvnost poklesla o 40 procent. Z hlediska počtu hostů na tom byl naopak nejlépe Jihomoravský a Olomoucký kraj a co se týče tržeb, tak Liberecký a Pardubický kraj.
Storyous a NejBusiness.cz
9. ledna 2022
Opavský strojírenský výrobce OSTROJ rozšířil strategickou spolupráci s americkou společností Oshkosh...
Od srpna mají klienti Komerční banky, Monety a Air Bank možnost vkládat hotovost do téměř 800 sdílených...
Konica Minolta reaguje na stále rostoucí počty hackerských útoků a potřebu maximálního zabezpečení IT...
BILLA zahájila v červenci výstavbu své první celodřevěné ekologické prodejny v rámci střední a východní...
Brněnská skupina Authentica loni poprvé překročila půlmiliardový obrat, který meziročně vyrostl na celkem...
V České republice bylo v prvních pěti měsících vyrobeno 651 935 osobních vozidel. To je téměř o 10 % víc...
Přední evropská developerská společnost CTP vybudovala bez využití finanční dotace dosud nejrozsáhlejší...
Skanska představuje svůj doposud největší rezidenční projekt s názvem Habitat a spouští prodej první...
Společnost GARBE, specialista na logistické a průmyslové nemovitosti ve střední a východní Evropě,...
onami, prodejce nábytku dekorací a vybavení do domácnosti, se rozšiřuje na další trh, tentokrát do Itálie....