Celkový objem kartových transakcí klientů České spořitelny loni v meziročním srovnání vzrostl o 14 %. Ve srovnání s rokem 2019, kdy se do platebního chování klientů ještě neprojevila pandemie koronaviru, celkové transakce platebními kartami stouply o 15 %. Nejvíce se na tomto růstu podílely platby kartou na internetu, které v roce 2021 ve srovnání s rokem 2019 vzrostly dvojnásobně (o 105 %). Více než 80 % veškerých kartových transakcí klienti potvrzují bezpečnou metodou pomocí aplikace George klíč. Vyplývá to z analýzy dat o platebním chování klientů České spořitelny.
Počet transakcí kartou přes platební terminál u obchodníků se meziročně zvýšil o 18 %, v porovnání s rokem 2019 dokonce o 30 %. Bankomat pro výběr hotovosti využilo loni o 5 % více klientů, ve srovnání s rokem 2019 nicméně se výběr hotovosti snížil o 7 %.
„Pandemie koronaviru vede jednoznačně k větší preferenci klientů platit bezhotovostně. Největší boom nastal především u placení kartou na internetu. Objem plateb v on-line prostoru loni stoupl o polovinu a ve srovnání se situací před covidem dokonce více než dvojnásobně,” říká David Navrátil, hlavní ekonom České spořitelny a pokračuje: „Covid zároveň urychlil přechod na bezhotovostní ekonomiku. Z celkových kartových transakcí tvořily v roce 2019 výběry z bankomatů 55 %, nicméně v roce 2020 došlo k poklesu na 48 % a vloni na 44 %.”
„Naprostá většina plateb kartou u obchodníků probíhá dnes bezkontaktně a stále více klienti při placení místo plastové karty přikládají k platebnímu terminálu mobilní zařízení. Velký zájem je rovněž o naše virtuální karty, které si lze snadno vytvořit přímo v mobilním bankovnictví George a rovnou si je lze přidat do mobilní peněženky Apple Pay či Google Pay. V loňském roce jsme klientům vydali přes 100 tisíc virtuálních karet,” doplňuje Jan Hailich, šéf platebních řešení v České spořitelně.
V loňském roce nejrychleji rostly platby kartou, které souvisely s volným časem. O 84 % vzrostly platby za katalogové dovolené (cestovní kanceláře), o 40 % pak za ubytování (kempy, penziony a hotely) a o třetinu platby v restauracích.
„Vloni jsme si chtěli a konečně i mohli užít dovolenou a prázdniny. Nicméně když platby kartou porovnáme s rokem 2019, tak zjistíme, že nadále platíme za cestovní kanceláře o 44 % méně a za ubytování o 11 % méně. Také méně cestujeme veřejnou dopravu (-18 % než ve 2019). Naopak v restauracích jsme vloni zaplatili o 27 % více než v roce 2019,” dodává David Navrátil.
Silný růst byl loni vidět i u plateb kartou kurýrům a na poště (růst o 49 %), což samozřejmě souvisí s přechodem nákupů do online kvůli karanténním opatřením. Data zároveň potvrzují, že Češi si on-line nákupy velmi oblíbili. Ve srovnání s rokem 2019 byly platby kurýrům a poště vyšší o 138 %. Navíc platby kartou přes internet se více než dvojnásobily ve srovnání s rokem 2019. Naopak vloni poklesly platby kartou za nábytek a podprůměrné rostly i výběry z bankomatů.
Česká spořitelna, a.s. a NejBusiness.cz
9. ledna 2022
Odvětví stavebnictví patří s podílem téměř 38 % na celosvětových emisích k největším znečišťovatelům...
Přední český dodavatel alternativních pohonných hmot Bonett vstupuje se svojí značkou na slovenský trh....
Společnost ČEPRO od dubna pro své velkoobchodní zákazníky nabízí nové palivo s obchodním označením HVO...
Direct pojišťovna potvrzuje svou dlouhodobou pozici mezi nejrychleji rostoucími pojišťovnami na trhu....
Od 18. března 2024 do 15. dubna 2024 bude Komerční banka vyplácet zjištěné pohledávky věřitelů Sberbank CZ...
Společnost DKV Mobility, přední evropská B2B platforma pro platby a řešení na cestách, rozšířila svou...
Po představení své nové obchodní strategie, zaměřené na podporu zdraví, správného stravování a na...
Společnost SAP oznámila novinky zaměřené na správu firemních dat. Nejvíce inovací včetně využití...
Společnost Dell uvádí na trh zcela novou řadu Latitude s podporou umělé inteligence. Notebooky vybavené...
Mozaika nájemců ve vysočanském věžáku AFI City 1 je již kompletně dokončená. Mezi nové přírůstky mimo jiné...