Jak probíhá ideální čištění dopravních prostředků?

Jak probíhá ideální čištění dopravních prostředků?

Cestující jsou v dopravních prostředcích hákliví především na čistotu sedaček, tyčí a madel uvnitř vozů, ale vzhledem k pandemii covid-19 vyžadují hygienicky nezávadné a čisté prostředí také na ostatních plochách prostředků městské i meziměstské dopravy. Jak by tedy ideálně mělo probíhat čištění dopravních prostředků?

„V souvislostech s událostmi posledních měsíců se měřítka čistoty a hygieny v hromadné dopravě rapidně posunula a čištění se stalo zásadní pro jejich provozování ještě více než kdy dříve. S příchodem pandemie je všeobecně kladen větší důraz na čistotu a hygienu, zvlášť pak ve veřejných prostorech, kde se kumuluje velký počet lidí. Pro úklidové práce v prostředcích veřejné dopravy je proto důležitá především dobře organizovaná práce s využitím správných technologií a spolehlivých čisticích a dezinfekčních přípravků,“ říká Lukáš Rom ze společnosti Kärcher.

Čištění dopravních prostředků veřejné dopravy probíhá nejčastěji v noci. Pracují na něm většinou organizované týmy, které se musí postarat o to, aby byl dopravní prostředek na nadcházející provoz dokonale připraven. Zpravidla se začíná čištěním zvenčí, kdy je potřeba nejdříve ručně odstranit nečistoty z míst, která si žádají zásah lidskou rukou. Mohou to být prostory kolem kol nebo čelní skla – například u tramvají je potřeba pečlivě odstranit grafitový prášek z čelního skla, který vzniká třením pantografu o trolejové vedení. V zimních měsících se pak navíc přidávají nečistoty jako je sůl nebo bláto. Ve chvíli, kdy jsou tyto nečistoty odstraněny, přejíždí vůz do mycí linky, kde proběhne finální vyčištění. Mycí linky se podobají těm, které se využívají pro osobní automobily.

Následně se přechází na vyčištění interiéru, kde je potřeba vyčistit stropy, sedadla včetně spodních ploch, držadla, veškeré tyče, okna, všechny plasty, stěny vozů, označovače jízdenek a další vnitřní části. Tyče, skla a další plochy se utírají ručně vodou s čisticím přípravkem, který je k tomu určený. Podlahy se pak vytírají či luxují vysavači. Výhodou vysavačů jsou jejich filtry, které zabraňují víření prachu, ten se pak neusazuje v kapičkách vody roztříštěných po celém dopravním prostředku. Pro čištění čalounění v autobusech a tramvajích, které je velkým zdrojem nečistot a bakterií, je využíváno tzv. extrakční čištění. To se provádí pomocí přístroje, který účinně odstraní veškeré uvolněné nečistoty včetně skvrn způsobených jídlem.

„Využití extrakčního čištění čalounění v dopravních prostředcích je bezesporu jednou z nejvhodnějších metod, která nečistotu skutečně odstraní. Je mechanicky šetrná k materiálu a v případě, že je voda důkladně odsáta z čištěného povrchu, je po čištění vše poměrně rychle suché. Tento typ čištění je vhodný i na velmi kontaminované plochy jako jsou čalouněné sedačky v autobusech, tramvajích, vlacích či metru,“ doplňuje Lukáš Rom ze společnosti Kärcher.

Úklid a údržba dopravních prostředků jde ruku v ruce také s důkladnou dezinfekcí, která je prováděna většinou dezinfekčním přípravkem ve formě aerosolu. Ten je nanášen na stropy, bočnice, skla, dveře, sedačky, madla a podlahu. Dezinfekce se musí aplikovat až po důkladném vyčištění a setření všech ploch, v opačném případě totiž pozbývá své účinnosti a její aplikace je zbytečná.

Ošetřit například vnitřek jedné stometrové soupravy metra o pěti vozech zabere zhruba hodinu. Po dezinfekci musí vozy minimálně dvě hodiny stát a odvětrávat. K čištění dopravních prostředků se využívá také účinného čištění suchou párou, které se využívá i k údržbě zastávek veřejné dopravy.

Kromě denního čištění probíhá také generální čištění, které se skládá ze stejných úkonů, ale vše jde více do hloubky. Veškeré úklidové práce a jejich následná kontrola pak podléhají kontrole specialistů, kteří odpovídají za to, že dopravní prostředek vyjede do ulic perfektně vyčištěný.

Zdroj informací

Kärcher spol. s r. o a NejBusiness.cz

Datum

4. ledna 2022

Fotogalerie

Sociální sítě NejBusiness.cz

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:

Doporučujeme

Zajímavosti a tiskové zprávy

27. dubna 2025

SGEF reportuje 36% nárůst financování strojů a technologických zařízení

Société Générale Equipment Finance (SGEF), tuzemský lídr nebankovního financování firem a člen Skupiny...

25. dubna 2025

Flexibilních kanceláří v Česku už je přes 172 500 metrů čtverečních. A bude jich více i v regionech

Flexibilní kanceláře v Česku zažívají rekordní růst. Po utlumení poptávky během pandemie sledujeme výrazné...

22. dubna 2025

IROP v roce 2024: 2 409 podpořených projektů a investice za 26,5 miliardy korun

Integrovaný regionální operační program (IROP) v roce 2024 významně podpořil rozvoj regionů napříč všemi...

17. dubna 2025

Inspekce práce v loňském roce při kontrolách odhalila téměř 2 tisíce nelegálně pracujících osob

V uplynulém roce 2024 bylo při kontrolách Státního úřadu inspekce práce odhaleno téměř 2 tisíce nelegálně...

9. dubna 2025

ABB, Smart View a Keyence otevřely studentům dveře do reálného světa robotiky na RoboVision Hackathonu

ABB, Smart View a Keyence uspořádali RoboVision Hackathon, který studentům nabídl jedinečnou možnost...

8. dubna 2025

Exportéři hledají nové trhy. Diverzifikace je klíčem ke stabilitě a odolnosti

České firmy přehodnocují své exportní strategie v reakci na geopolitický vývoj, regulatorní změny a...

10. března 2025

Česká EAG ohlásila dvě akvizice v Německu za více než miliardu

osud roztříštěný evropský trh se softwarovými, datovými a analytickými nástroji pro obchodování s novými i...

28. února 2025

Evropská komise schválila Česku podporu na výrobu tepla z biomasy

Evropská komise schválila podle pravidel EU pro veřejnou podporu český program ve výši přibližně 2,6...

27. ledna 2025

Nůžky odměňování žen a mužů v Česku jsou pořád rozevřené

Mind the gap. Hlášení, které v anglicky mluvících zemích upozorňuje cestující v metru na prostorovou...

22. ledna 2025

Půjčka pro podnikatele je spojená s minimální administrativou

Jen krátká smlouva a žádné osobní jednání, přesně o tom jsou moderní úvěry, které lze vyřešit z pohodlí...

Reklama

Page generated in 1.2003 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál