Jak probíhá ideální čištění dopravních prostředků?

Jak probíhá ideální čištění dopravních prostředků?

Cestující jsou v dopravních prostředcích hákliví především na čistotu sedaček, tyčí a madel uvnitř vozů, ale vzhledem k pandemii covid-19 vyžadují hygienicky nezávadné a čisté prostředí také na ostatních plochách prostředků městské i meziměstské dopravy. Jak by tedy ideálně mělo probíhat čištění dopravních prostředků?

„V souvislostech s událostmi posledních měsíců se měřítka čistoty a hygieny v hromadné dopravě rapidně posunula a čištění se stalo zásadní pro jejich provozování ještě více než kdy dříve. S příchodem pandemie je všeobecně kladen větší důraz na čistotu a hygienu, zvlášť pak ve veřejných prostorech, kde se kumuluje velký počet lidí. Pro úklidové práce v prostředcích veřejné dopravy je proto důležitá především dobře organizovaná práce s využitím správných technologií a spolehlivých čisticích a dezinfekčních přípravků,“ říká Lukáš Rom ze společnosti Kärcher.

Čištění dopravních prostředků veřejné dopravy probíhá nejčastěji v noci. Pracují na něm většinou organizované týmy, které se musí postarat o to, aby byl dopravní prostředek na nadcházející provoz dokonale připraven. Zpravidla se začíná čištěním zvenčí, kdy je potřeba nejdříve ručně odstranit nečistoty z míst, která si žádají zásah lidskou rukou. Mohou to být prostory kolem kol nebo čelní skla – například u tramvají je potřeba pečlivě odstranit grafitový prášek z čelního skla, který vzniká třením pantografu o trolejové vedení. V zimních měsících se pak navíc přidávají nečistoty jako je sůl nebo bláto. Ve chvíli, kdy jsou tyto nečistoty odstraněny, přejíždí vůz do mycí linky, kde proběhne finální vyčištění. Mycí linky se podobají těm, které se využívají pro osobní automobily.

Následně se přechází na vyčištění interiéru, kde je potřeba vyčistit stropy, sedadla včetně spodních ploch, držadla, veškeré tyče, okna, všechny plasty, stěny vozů, označovače jízdenek a další vnitřní části. Tyče, skla a další plochy se utírají ručně vodou s čisticím přípravkem, který je k tomu určený. Podlahy se pak vytírají či luxují vysavači. Výhodou vysavačů jsou jejich filtry, které zabraňují víření prachu, ten se pak neusazuje v kapičkách vody roztříštěných po celém dopravním prostředku. Pro čištění čalounění v autobusech a tramvajích, které je velkým zdrojem nečistot a bakterií, je využíváno tzv. extrakční čištění. To se provádí pomocí přístroje, který účinně odstraní veškeré uvolněné nečistoty včetně skvrn způsobených jídlem.

„Využití extrakčního čištění čalounění v dopravních prostředcích je bezesporu jednou z nejvhodnějších metod, která nečistotu skutečně odstraní. Je mechanicky šetrná k materiálu a v případě, že je voda důkladně odsáta z čištěného povrchu, je po čištění vše poměrně rychle suché. Tento typ čištění je vhodný i na velmi kontaminované plochy jako jsou čalouněné sedačky v autobusech, tramvajích, vlacích či metru,“ doplňuje Lukáš Rom ze společnosti Kärcher.

Úklid a údržba dopravních prostředků jde ruku v ruce také s důkladnou dezinfekcí, která je prováděna většinou dezinfekčním přípravkem ve formě aerosolu. Ten je nanášen na stropy, bočnice, skla, dveře, sedačky, madla a podlahu. Dezinfekce se musí aplikovat až po důkladném vyčištění a setření všech ploch, v opačném případě totiž pozbývá své účinnosti a její aplikace je zbytečná.

Ošetřit například vnitřek jedné stometrové soupravy metra o pěti vozech zabere zhruba hodinu. Po dezinfekci musí vozy minimálně dvě hodiny stát a odvětrávat. K čištění dopravních prostředků se využívá také účinného čištění suchou párou, které se využívá i k údržbě zastávek veřejné dopravy.

Kromě denního čištění probíhá také generální čištění, které se skládá ze stejných úkonů, ale vše jde více do hloubky. Veškeré úklidové práce a jejich následná kontrola pak podléhají kontrole specialistů, kteří odpovídají za to, že dopravní prostředek vyjede do ulic perfektně vyčištěný.

Zdroj informací

Kärcher spol. s r. o a NejBusiness.cz

Datum

4. ledna 2022

Fotogalerie

Sociální sítě NejBusiness.cz

Doporučujeme

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:

Zajímavosti a tiskové zprávy

13. června 2024

Skanska uvádí na trh novou lokalitu, Habitat Malešice nabídne multifázový projekt s více než 1 000 byty

Skanska představuje svůj doposud největší rezidenční projekt s názvem Habitat a spouští prodej první...

24. května 2024

NOBO AUTOMOTIVE bude vyrábět sedladla pro BMW v GARBE PARKU České Budějovice

Společnost GARBE, specialista na logistické a průmyslové nemovitosti ve střední a východní Evropě,...

20. května 2024

Bonami expanduje do Itálie

onami, prodejce nábytku dekorací a vybavení do domácnosti, se rozšiřuje na další trh, tentokrát do Itálie....

10. května 2024

Investiční fond Vetfund otevírá nejmodernější veterinární kliniku v ČR

V Praze na Palmovce zahájila od května svou činnost nejmodernější veterinární klinika v České republice....

2. května 2024

VDT Technology dokončila projekt digitálního dvojčete úpravny vody

VDT Technology, vývojář digitálních aplikací pro vodárenský průmysl, dokončil spolu s partnery inovativní...

23. dubna 2024

Klimatická neutralita ve stavebnictví. STRABAG chce dosáhnout zdánlivě nemožného do roku 2040

Odvětví stavebnictví patří s podílem téměř 38 % na celosvětových emisích k největším znečišťovatelům...

17. dubna 2024

Bonett pod vlastní značkou otevírá první dvě CNG stanice na Slovensku

Přední český dodavatel alternativních pohonných hmot Bonett vstupuje se svojí značkou na slovenský trh....

12. dubna 2024

ČEPRO spouští prodej nového paliva se 100% obsahem HVO

Společnost ČEPRO od dubna pro své velkoobchodní zákazníky nabízí nové palivo s obchodním označením HVO...

25. března 2024

Direct pojišťovna překonala další dva milníky. Má 3,5 miliardy v portfoliu a půl milionu klientů

Direct pojišťovna potvrzuje svou dlouhodobou pozici mezi nejrychleji rostoucími pojišťovnami na trhu....

13. března 2024

Komerční banka bude vyplácet zjištěné pohledávky věřitelů Sberbank CZ

Od 18. března 2024 do 15. dubna 2024 bude Komerční banka vyplácet zjištěné pohledávky věřitelů Sberbank CZ...

Reklama

Page generated in 1.404 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál