Jak si chránit svoji digitální identitu v novém metasvětě?

Jak si chránit svoji digitální identitu v novém metasvětě?

Po přejmenování společnosti Facebook na Meta a oznámení Marka Zuckerberga se rozběhla celosvětová debata o nových virtuálních světech – metaverzech. Nadnárodní firmy, a dokonce i státy plánují, že budou v tomto digitálním prostředí otevírat svoje pobočky a realizovat různé projekty. Během několika posledních let je termín „metaverzum“ velmi často zmiňován v souvislosti s různými hrami a firmami, například Fortnite, Microsoft, Roblox, Minecraft, Balenciaga a Nike, i ve spojení s technologiemi rozšířené reality (AR) a virtuální reality (VR).

Označení „Metaverse“ použil spisovatel science fiction Neil Stevenson ve svém kyberpunkovém románu Snow Crash vydaném v roce 1992. Stevensonovo metaverzum představuje další vývojový stupeň internetu – veřejný digitální svět, který kombinuje „fyzickou“ realitu s rozšířenou a virtuální realitou.

Matrix se stává realitou, i se všemi jeho nešvary

Lidé mohou do metaverza vstupovat tak jako v on-line hrách v podobě virtuálních postav (avatarů) a dělat vše, jako by byli v reálném světě – vyhledávat informace, komunikovat, nakupovat nebo pracovat –, ale také uniknout z běžné reality a žít ve vysněném virtuálním vesmíru. Lidský avatar v metaverzu může být čímkoli a vlastnit cokoli chce, a ani smrt nemá stejný význam jako v reálném světě.

Některé příklady plnohodnotných digitálních světů v populární kultuře najdeme třeba v trilogii Matrix nebo v knize a ve filmu Ready Player One, kde se obdobou metaverza stala multiplayerová on-line hra OASIS.

Kromě digitálních světů se virtuální obrazy již postupně stávají součástí dnešní reality. V USA byla spuštěna show Alter Ego, v níž soutěžící zpívají v zákulisí a technologie motion capture vytváří jejich digitální avatary, kteří se objevují místo nich na scéně.

Lidé, pro které se metaverzum stane v budoucnu součástí jejich životů, by se měli zamyslet nad bezpečností digitálních avatarů a možnými hrozbami souvisejícími s virtuálními světy:

1. Krádež identity nebo účtu podobně jako na existujících sociálních sítích nebo v multiplayerových hrách. Možné následky jsou:

a. Ztráta nebo odcizení osobních údajů (například korespondence nebo její obdoby v metasvětě, což může vést například k vydírání).

b. Krádež virtuálních platidel, skutečných peněz nebo kryptoměn z karet a digitálních peněženek spojených s účtem nebo odcizení drahých virtuálních předmětů, například skinů nebo oblečení.

c. Využívání avatara k podvodům (scénáře, kdy jsou přátelé nebo členové rodiny žádáni o půjčení peněz).

Další informace o zabezpečení účtu najdete zde: How to protect your Steam account | Kaspersky official blog (Jak ochránit účet služby Steam | Oficiální blog společnosti Kaspersky)

2. Sociální inženýrství – Podobně jako například v seznamovacích aplikacích, a jistě vzniknou i jejich metaverzové obdoby, nemusí být lidé ve virtuální realitě těmi, za koho se vydávají, nebo nemusí mít dobré úmysly.

Možné problémy:

a. Catfishing (vytváření falešné identity pro záměrné oklamání jiných lidí)

b. Stalking (pronásledování a obtěžování) a doxing (neoprávněné zveřejnění soukromých informací). Společnosti Kaspersky a Endtab.org připravily kurz, jak se před doxingem chránit nebo jak se vypořádat s jeho následky.

c. Jiná nebezpečí při přechodu z virtuálního do reálného světa. Více informací najdete na blogu Kaspersky – Love in an algorithmic age (Láska v době algoritmů).

3. Ohrožení soukromí – Metaverza jsou jako sociální média, jen ve virtuální realitě, a proto musí být uživatelé ostražití a dobře chránit svoje osobní údaje (například údaje z pasu nebo číslo letenky). Další rady pro ochranu soukromí na internetu najdete zde: From zero to online privacy hero in 5 steps (Pět kroků, jak se stát mistrem v ochraně soukromí na internetu).

4. Problémy spojené s blockchainem. Pokud je identita uživatele postavena na digitální peněžence, jako je tomu v digitálním světě Decentraland, pak je třeba ji chránit, jak se částečně píše například zde: Safe cryptotrading 101 v kapitole What are cryptowallets, and how do they store tokens? (Co jsou kryptopeněženky a jak se v nich ukládají tokeny?)

5. Aktivními uživateli metaverza se mohou stát i děti. Jedním z významných příkladů je platforma Roblox, která se mezi dětmi dlouhodobě drží na vrcholu nejoblíbenějších her. Je proto také důležité předvídat možné problémy a chránit děti před pachateli trestné činnosti při setkáních v prostředí VR. Více informací o bezpečnosti VR a AR technologií najdete zde: What are the Security and Privacy Risks of VR and AR (Rizika pro bezpečnost a ochranu soukromí u virtuální a rozšířené reality).

Zdroj informací

Kaspersky a NejBusiness.cz

Datum

28. prosince 2021

Sociální sítě NejBusiness.cz

Doporučujeme

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:

Zajímavosti a tiskové zprávy

17. dubna 2024

Bonett pod vlastní značkou otevírá první dvě CNG stanice na Slovensku

Přední český dodavatel alternativních pohonných hmot Bonett vstupuje se svojí značkou na slovenský trh....

12. dubna 2024

ČEPRO spouští prodej nového paliva se 100% obsahem HVO

Společnost ČEPRO od dubna pro své velkoobchodní zákazníky nabízí nové palivo s obchodním označením HVO...

25. března 2024

Direct pojišťovna překonala další dva milníky. Má 3,5 miliardy v portfoliu a půl milionu klientů

Direct pojišťovna potvrzuje svou dlouhodobou pozici mezi nejrychleji rostoucími pojišťovnami na trhu....

13. března 2024

Komerční banka bude vyplácet zjištěné pohledávky věřitelů Sberbank CZ

Od 18. března 2024 do 15. dubna 2024 bude Komerční banka vyplácet zjištěné pohledávky věřitelů Sberbank CZ...

13. března 2024

DKV Mobility rozšiřuje síť dobíjecích stanic

Společnost DKV Mobility, přední evropská B2B platforma pro platby a řešení na cestách, rozšířila svou...

12. března 2024

BILLA svoji novou identitu promítá nejen do svých prodejen

Po představení své nové obchodní strategie, zaměřené na podporu zdraví, správného stravování a na...

12. března 2024

SAP představuje novinky ve správě firemních dat s generativní AI

Společnost SAP oznámila novinky zaměřené na správu firemních dat. Nejvíce inovací včetně využití...

11. března 2024

Dell inovuje modely notebooků Latitude pro práci s umělou inteligencí

Společnost Dell uvádí na trh zcela novou řadu Latitude s podporou umělé inteligence. Notebooky vybavené...

8. března 2024

Kancelářská budova AFI City 1 dosáhla s příchodem nových nájemců plné obsazenosti

Mozaika nájemců ve vysočanském věžáku AFI City 1 je již kompletně dokončená. Mezi nové přírůstky mimo jiné...

8. března 2024

Na Slovensku uvedli do provozu největší smart bateriové úložiště nahrazující fosilní zdroje

V průmyslovém parku v Banské Bystrici bylo úspěšně uvedeno do provozu největší smart bateriové úložiště na...

Reklama

Page generated in 1.225 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál