Vánoční večírek se bude ve firmách letos konat jen málokde. Vyplývá to z Barometru zaměstnanců společnosti Up Česká republika, která na začátku prosince oslovila více než 1000 zaměstnanců českých firem. Pouze 17 % z nich tvrdí, že v jejich firmě večírek proběhne. Polovina zaměstnanců naopak přiznává, že vánoční večírek byl v jejich firmě letos zrušen. Další téměř čtvrtina lidí v zaměstnání večírek vůbec nemívá. Většina zaměstnanců je vánočním večírkům spíše nakloněna, s letošním rušením ale souhlasí.
Barometr zaměstnanců ukázal, že vánoční večírky jsou ve firmách i mezi zaměstnanci spíše oblíbené. 2/3 lidí tvrdí, že vánoční večírek se v jejich firmě obvykle koná. 45 % zaměstnanců přitom večírky vnímá vyloženě pozitivně, 26 % se k nim staví neutrálně a 29 % vánoční večírky nelákají.
„Obzvlášť ve velkých firmách je vánoční večírek často jedinou šancí, jak se potkat s některými kolegy v jiném módu a probrat mimopracovní věci. Pokud je podobné setkání dobře naplánováno a jeho program je konzultován i se samotnými zaměstnanci, může být přínos večírku pro atmosféru ve firmě a její život opravdu výrazný,“ říká Stéphane Nicoletti, CEO společnosti Up Česká republika.
Smutné, ale v pořádku
Právě plánování letošního večírku je ovšem obzvlášť komplikované. Hned polovina zaměstnanců tak přiznává, že byl v jejich firmě zrušen, a to téměř shodně kvůli šíření pandemie. Barometr však ukazuje, že toto rozhodnutí by nemělo lidi rozlítit a narušit nějak významně firemní atmosféru, pokud jim bude vše dobře vysvětleno. Téměř dvě třetiny lidí totiž považují zrušení firemního večírku kvůli pandemii za správné rozhodnutí.
„Přestože zaměstnanci situaci povětšinou chápou a kvůli vánočnímu večírku se nebouří, neznamená to, že opakované rušení podobných akcí nemá na lidi a firmu negativní vliv. Sociální vazby jsou totiž ve firmách narušeny už kvůli časté hybridní práci,“ popisuje Nicoletti a dodává: „O to důležitější je hledat alternativní cesty, jak posílit vnitrofiremní soudržnost. Velmi oblíbené jsou na naší platformě například virtuální pochvaly, pozvánky na oběd nebo firemní bazar.“
Část firem se pro alternativní cestu rozhodla i v případě samotného večírku. 8 % zaměstnanců uvádí, že vánoční večírek u nich ve firmě letos proběhne kvůli covidu v omezené improvizované podobě, například ve venkovních prostorách, nebo jen pro testované či očkované zaměstnance. Dalších 9 % zaměstnanců pak bude mít večírek ve stejné podobě jako před covidem, přičemž je na každém zaměstnanci, jaká opatření se rozhodne dodržet.
Pokud by stanovení opatření pro vánoční večírek či podobnou celofiremní akci měli určit sami zaměstnanci, jen 5 % z nich by účast podmiňovalo očkováním. Nejlepší variantou, ke které se přiklání 2/5 zaměstnanců, je zajištění takových podmínek ze strany zaměstnavatele, aby riziko šíření covidu bylo minimální. Zaměstnavatel by podle nich neměl zaměstnance k ničemu nutit, ale současně poskytnout zdarma sadu preventivních opatření a ochranných prostředků.
31 % dotázaných by nestanovovalo žádná opatření a nechalo by rozhodnutí na zaměstnancích. „Tato varianta ale při detailním pohledu znatelně polarizuje zaměstnaneckou populaci. Zatímco vysokoškolsky vzdělaní, lidé v Praze a ve velkých firmách ji odmítají, lidé se základním vzděláním a v mikrofirmách do tří zaměstnanců ji vehementně upřednostňují,“ popisuje Nicoletti. 23 % lidí by pak umožnilo vstup všem, kdo jsou očkovaní, mají platný negativní test nebo nedávno prodělali covid.
Jaký postoj máte k firemním vánočním večírkům? | Podíl v % |
Rád/a se vánočních večírků účastním pokaždé, když mohu. | 36,7 |
O účasti na vánočním večírku se rozhoduji podle programu, místa, termínu a toho, jak se mi právě chce – v zásadě se bez něj obejdu. | 26,0 |
Vánočních večírků se převážně nebo nikdy neúčastním–nelákají mě. | 13,2 |
Vánoční večírky se u nás neorganizují a mrzí mě to. | 8,7 |
Vánoční večírky se u nás neorganizují, ale mně to vyhovuje. | 15,4 |
Up Česká republika s.r.o. a NejBusiness.cz
16. prosince 2021
Opavský strojírenský výrobce OSTROJ rozšířil strategickou spolupráci s americkou společností Oshkosh...
Od srpna mají klienti Komerční banky, Monety a Air Bank možnost vkládat hotovost do téměř 800 sdílených...
Konica Minolta reaguje na stále rostoucí počty hackerských útoků a potřebu maximálního zabezpečení IT...
BILLA zahájila v červenci výstavbu své první celodřevěné ekologické prodejny v rámci střední a východní...
Brněnská skupina Authentica loni poprvé překročila půlmiliardový obrat, který meziročně vyrostl na celkem...
V České republice bylo v prvních pěti měsících vyrobeno 651 935 osobních vozidel. To je téměř o 10 % víc...
Přední evropská developerská společnost CTP vybudovala bez využití finanční dotace dosud nejrozsáhlejší...
Skanska představuje svůj doposud největší rezidenční projekt s názvem Habitat a spouští prodej první...
Společnost GARBE, specialista na logistické a průmyslové nemovitosti ve střední a východní Evropě,...
onami, prodejce nábytku dekorací a vybavení do domácnosti, se rozšiřuje na další trh, tentokrát do Itálie....