Chytré obaly mohou zamezit plýtvání a zvýšit kvalitu prodávaného zboží

Chytré obaly mohou zamezit plýtvání a zvýšit kvalitu prodávaného zboží

Moderní historie obalové technologie byla v rámci tehdejšího Československa zahájena větou: „Vaše zboží musí být od nynějška značeno čárovými kódy!“ Dnes jsou čárové kódy běžnou součástí každého zboží, dříve vymoženost nejnovějších technologií. Kam se obalová technologie do té doby posunula a jaká je budoucnost obalového průmyslu?

„V rámci přístupu k chytrým obalům můžeme rozlišit dva hlavní proudy. První z nich se vyznačuje hlavně praktickým zjednodušením manipulace s obalem a obaleným výrobkem, zatímco druhý se zaměřuje na využívání pokročilých vědeckých poznatků a technologií,” říká Gabriela Fabianová generální ředitelka společnosti RAJA, předního výrobce obalových materiálů.

Chytrá řešení, která šetří čas a ulehčují práci

Obecným trendem v oblasti chytrého balení je snaha (nejen) e-shopům ulehčit co nejvíce práci a zefektivnit proces balení. Na trhu se proto čím dál častěji objevují všemožné vychytávky, jako jsou krabice, které mají sofistikovaný systém skládání. Několika snadnými pohyby díky němu dojde ke složení krabice a automatickému vytvoření dna.

Pro přepravu křehkého zboží nebo zboží nestandardního formátu na trhu existují tzv. chytré výplně. Zde díky smíchání dvou látek vzniká pěnová hmota, která se dostane do všech prázdných prostor a přesně se přizpůsobí tvaru ukládaného zboží.

„Novým trendem je také individualizace existujících obalu ve snaze vyjít vstříc koncovým uživatelům. Příkladem může být jeden z britských výrobců cereálií, který se rozhodl usnadnit nákupy zákazníkům se zrakovými problémy. Nejen, že své krabice vybavili popisky v Braillově písmu, ale také je vybavili kódem NaviLens. A umožnili tak zákazníkům poslechnout si veškeré informace uvedené na krabici v audio podobě,” popisuje nové trendy v balení Gabriela Fabianová.

NaviLens je kód podobný QR kódu. Vyvíjen je přímo pro lidi se zrakovým handicapem. Jeho výhodou je, že smartphone nemusí zaostřovat, zvládne snímat v pohybu, na delší vzdálenost (až 12 m) a pod úhlem až 160°. Také pro něj není problém srozumitelně komunikovat situace, kdy začne smartphone snímat několik kódů najednou. Prvního nasazení se dočkal jako pomocník při navigaci v hromadné dopravě.

Chytré obaly k ochraně spotřebitelů

Technologický pokrok se v posledních letech projevuje zejména v potravinářském průmyslu, kde se tzv. chytré obaly objevují čím dál častěji. Může se jednat například o QR kódy, díky kterým si zákazníci mohou zjistit podrobné informace o složení nebo původu zboží.

Také čárové kódy se využívají daleko sofistikovaněji a mohou být velkým přínosem například ve zdravotnictví, kde je možné díky GS1 systému identifikovat léky a zdravotnické prostředky a sledovat je po celou dobu jejich životnosti – od výroby až přímo ke konkrétnímu pacientovi. Tento systém navíc přispívá k větší efektivitě, a zejména k omezení chyb při léčbě pacientů a zamezení výskytu padělaných léčiv.

Aktivní balení (nejen) proti plýtvání

Zvláštní kategorií jsou také tzv. aktivní obaly. Ty jsou vybaveny speciálním štítkem, která přímo reaguje na určité podněty přicházející z okolí. Jedná se například o indikátory ukazující čerstvost potravin, nebo hlídající správné nastavení podmínek pro skladování.

Takovéto senzory dokáží sledovat celou řadu parametrů – například zvýšená koncentrace nějakého plynu, která vzniká v důsledku nežádoucích procesů v potravinách. Dále dokáží odhalit přítomnost bakterií, vlhkost, nesprávnou teplotu nebo například přítomnost nějakého alergenu.

Aktivní balení ale není vhodné jen pro potravinářský průmysl, své opodstatnění si najde v celé řadě odvětví a dokáže usnadnit zejména skladování a přepravu zboží a látek, které jsou náročné na konkrétní podmínky a náchylné na vnější vlivy, jako je například pyrotechnika, chemikálie nebo farmaceutické výrobky.

Investice, která má velký potenciál

„Může se zdát. že takové obaly povedou jistě ke zvýšení nákladů. Přímý náklad na jeden obal se opravdu může zvednout, ale je potřeba se na situaci podívat z nadhledu. Takto sofistikované obaly mohou přinést další úspory v rámci celého řetězce. Výhody, které může jejich používání přinést jsou například snížení množství padělků na trhu, zvýšení kvality zboží, prodloužení trvanlivosti a tím i omezení plýtvání. A to jsou faktory, které se přímo promítají do spokojenosti zákazníků a tím i do celkového obrazu, jaký si značka buduje,” uzavírá Gabriela Fabianová z Raja.

Zdroj informací

Rajapack s.r.o. a NejBusiness.cz

Datum

10. prosince 2021

Fotogalerie

Sociální sítě NejBusiness.cz

Doporučujeme

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:

Zajímavosti a tiskové zprávy

24. května 2024

NOBO AUTOMOTIVE bude vyrábět sedladla pro BMW v GARBE PARKU České Budějovice

Společnost GARBE, specialista na logistické a průmyslové nemovitosti ve střední a východní Evropě,...

20. května 2024

Bonami expanduje do Itálie

onami, prodejce nábytku dekorací a vybavení do domácnosti, se rozšiřuje na další trh, tentokrát do Itálie....

10. května 2024

Investiční fond Vetfund otevírá nejmodernější veterinární kliniku v ČR

V Praze na Palmovce zahájila od května svou činnost nejmodernější veterinární klinika v České republice....

2. května 2024

VDT Technology dokončila projekt digitálního dvojčete úpravny vody

VDT Technology, vývojář digitálních aplikací pro vodárenský průmysl, dokončil spolu s partnery inovativní...

23. dubna 2024

Klimatická neutralita ve stavebnictví. STRABAG chce dosáhnout zdánlivě nemožného do roku 2040

Odvětví stavebnictví patří s podílem téměř 38 % na celosvětových emisích k největším znečišťovatelům...

17. dubna 2024

Bonett pod vlastní značkou otevírá první dvě CNG stanice na Slovensku

Přední český dodavatel alternativních pohonných hmot Bonett vstupuje se svojí značkou na slovenský trh....

12. dubna 2024

ČEPRO spouští prodej nového paliva se 100% obsahem HVO

Společnost ČEPRO od dubna pro své velkoobchodní zákazníky nabízí nové palivo s obchodním označením HVO...

25. března 2024

Direct pojišťovna překonala další dva milníky. Má 3,5 miliardy v portfoliu a půl milionu klientů

Direct pojišťovna potvrzuje svou dlouhodobou pozici mezi nejrychleji rostoucími pojišťovnami na trhu....

13. března 2024

Komerční banka bude vyplácet zjištěné pohledávky věřitelů Sberbank CZ

Od 18. března 2024 do 15. dubna 2024 bude Komerční banka vyplácet zjištěné pohledávky věřitelů Sberbank CZ...

13. března 2024

DKV Mobility rozšiřuje síť dobíjecích stanic

Společnost DKV Mobility, přední evropská B2B platforma pro platby a řešení na cestách, rozšířila svou...

Reklama

Page generated in 1.2474 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál