Podle nové studie společnosti Accenture nedokáže více než polovina (55 %) velkých společností účinně zastavit kybernetický útok, efektivně rozpoznat a reagovat na bezpečnostní incident nebo nežádoucí dopad incidentu snížit.
Studie Accenture State of Cybersecurity Resilience 2021 vychází z průzkumu mezi více než 4 700 vedoucími pracovníky z celého světa a zkoumá, jakou má kybernetická bezpečnost ve firmách prioritu, jaká je účinnost současných bezpečnostních opatření a jak je na tom úroveň investic do IT zabezpečení.
Podle zprávy si čtyři z pěti respondentů (81 %) myslí, že „zachovat si náskok před útočníky je neustálý boj a náklady jsou neudržitelné“, což představuje nárůst oproti 69 % v loňském průzkumu, kdy stejnou odpověď uvedlo 69 % respondentů. A přestože 82 % respondentů v průzkumu uvedlo, že v uplynulém roce své výdaje na kybernetickou bezpečnost navýšili, vzrost počet nežádoucích narušení útočníkem, která zahrnují neoprávněný přístup k datům, aplikacím, službám, sítím nebo zařízením – a to o 31 % na průměrných 270 na jednu firmu.
„Útočníci jsou stále vynalézavější v hledání nových způsobů, jak provádět útoky – ať už z pohledu jednotlivců nebo sofistikovaných aktérů národních států,“ uvedl Kelly Bissell, který je globálním lídrem Accenture Security. „Analýza ukazuje, že společnosti se až příliš často zaměřují pouze na obchodní výsledky, a to i na úkor kybernetické bezpečnosti, což vytváří větší riziko vzniku nežádoucích bezpečnostních incidentů. I když není snadné dosáhnout optimální rovnováhy, ti, kteří mají jasný přehled o hrozbách a umí s nimi sladit obchodní priority a výsledky, dosahují ve svých společnostech vyšší úrovně kybernetické odolnosti.“
Zpráva zdůrazňuje, že usilovat o dosažení kybernetické bezpečnosti je třeba i mimo vlastní firmu, a to v prostředí celého jejího ekosystému. Důvodem je přibývající množství nepřímých útoků, tj. úspěšných průniků do firem prostřednictvím dodavatelského řetězce. Navzdory tomu, že dvě třetiny (67 %) firem věří bezpečnosti svého ekosystému, představovaly nepřímé útoky v uplynulém roce až 61 % všech kybernetických útoků, což znamená 44% nárůst oproti předchozímu roku.
Kromě toho průzkum identifikoval menší skupinu firem, které v kybernetické odolnosti nejenže vynikají, ale umí jí přizpůsobit i svou obchodní strategii tak, aby dosáhly lepších obchodních výsledků i návratnosti vložených investic do kybernetické bezpečnosti.
• je u nich větší pravděpodobnost nalezení rovnováhy mezi kybernetickou bezpečností a obchodními cíli;
• více informují výkonného ředitele a představenstvo, udržují užší propojení s byznysem a finančním ředitelem;
• často s výkonnými a finančními řediteli konzultují vytváření strategie kybernetické bezpečnosti firmy;
• chrání svou firmu před ztrátou dat;
• začleňují bezpečnost do svých cloudových iniciativ;
• alespoň jednou ročně testují bezpečnostní mechanismy firmy a případně navrhují nová opatření
„Větší výdaje na kybernetickou bezpečnost bez těsného propojení s byznysem nezajistí větší bezpečnost firmy,“ říká Michal Merta, který v Accenture vede pražské Cyber Fusion Centrum. „Pokud jde o řízení kybernetických rizik, firmy si nemohou dovolit přiklánět se na jednu či druhou stranu, tedy plánovat kybernetickou bezpečnost bez ohledu na byznys anebo upřednostňovat byznys na úkor bezpečnosti. Ani jedno se nemusí z dlouhodobého horizontu vyplatit. Aby bylo možné dosáhnout trvalé a měřitelné kybernetické odolnosti, musí se bezpečnostní manažeři odpoutat od striktního oddělování funkcí zaměřených na IT bezpečnost a více spolupracovat s byznysem a sdílet pohled na obchodní rizika a priority."
Accenture Services, s.r.o. a NejBusiness.cz
9. prosince 2021
Odvětví stavebnictví patří s podílem téměř 38 % na celosvětových emisích k největším znečišťovatelům...
Přední český dodavatel alternativních pohonných hmot Bonett vstupuje se svojí značkou na slovenský trh....
Společnost ČEPRO od dubna pro své velkoobchodní zákazníky nabízí nové palivo s obchodním označením HVO...
Direct pojišťovna potvrzuje svou dlouhodobou pozici mezi nejrychleji rostoucími pojišťovnami na trhu....
Od 18. března 2024 do 15. dubna 2024 bude Komerční banka vyplácet zjištěné pohledávky věřitelů Sberbank CZ...
Společnost DKV Mobility, přední evropská B2B platforma pro platby a řešení na cestách, rozšířila svou...
Po představení své nové obchodní strategie, zaměřené na podporu zdraví, správného stravování a na...
Společnost SAP oznámila novinky zaměřené na správu firemních dat. Nejvíce inovací včetně využití...
Společnost Dell uvádí na trh zcela novou řadu Latitude s podporou umělé inteligence. Notebooky vybavené...
Mozaika nájemců ve vysočanském věžáku AFI City 1 je již kompletně dokončená. Mezi nové přírůstky mimo jiné...