Kancelářští pracovníci očekávají podporu v rámci psychického zdraví

Kancelářští pracovníci očekávají podporu v rámci psychického zdraví

Více než polovina Čechů již pracuje pouze z kanceláře a tento počet se zvýšil na 22% ve srovnání s údaji z května 2021 (17%), uvádí studie vypracovaná pro obchodní jednotku komerčního developmentu Skanska pro střední a východní Evropu. Upřednostňován je hybridní model s prací v kanceláři, avšak každý třetí zaměstnanec uvádí, že zaměstnavatel jim stanovuje přesný časový rozpis s omezenou možností změny. Studie rovněž ukazuje, jak se zaměstnanci přizpůsobují realitě práce z domova – více než polovina respondentů uvádí, že práce z domova má ze všech hodnocených aspektů nejpozitivnější vliv na rovnováhu mezi pracovním a soukromým životem. Češi jsou však vůči výhodám práce z domova skeptičtější než zbytek střední a východní Evropy.

Průzkum proběhl v České republice, Polsku, Rumunsku a Maďarsku a více než polovina respondentů v těchto zemích uvedla, že pracují pouze z kanceláře (52%). Počet kancelářských pracovníků se ve srovnání s květnem 2021 zvýšil, a to zejména v České republice, kde se jedná o 56 % zaměstnanců. ​Preferovaný model práce se od května příliš nezměnil, avšak v České republice chce více respondentů pracovat pouze z kanceláře (22 % ve srovnání se 17 % v květnu 2021).​

„Lidé se po dlouhých měsících práce z domova pomalu vrací do kanceláří. Někteří ale stále dávají přednost home office, protože vnímají práci v open space jako unavující, nemohou se soustředit nebo se dokonce necítí příjemně (20%). Očekávání od kancelářských prostor se výrazně proměnila a zaměstnavatelé musí pracovní prostředí přizpůsobit novým potřebám svých zaměstnanců,“ říká Jana Prokopová, Leasing & Asset director ve Skanska.

Polští zaměstnavatelé jsou nejméně flexibilní

Každý třetí zaměstnanec uvádí, že zaměstnavatel jim stanovuje hybridní model práce s omezenou možností změny. Česká republika je spolu s Polskem nejméně flexibilní. Naopak třetina maďarských a rumunských kancelářských pracovníků se může svobodně rozhodnout, ve které dny budou pracovat doma a které v kanceláři. ​Každá třetí firma s hybridním modelem práce má vlastní systém plánování práce v kanceláři a nejlépe organizované je Rumunsko.

„Jedním z největších problémů spojených s hybridním modelem práce a zejména s prací na dálku je začlenění nových zaměstnanců do kolektivu společnosti. Téměř polovina českých kancelářských pracovníků uvádí, že je při práci z domova obtížné najímat nové členy týmu. Jedná se o jednu z oblastí, kde úloha kanceláře jako místa společného setkávání zůstává nenahraditelná,“ dodává Jana Prokopová. 

Rovnováha mezi pracovním a soukromým životem uprostřed pandemie

Práce z domova má ze všech hodnocených aspektů nejpozitivnější vliv na rovnováhu mezi pracovním a soukromým životem, přestože tyto výhody si uvědomuje pouze 50 % českých zaměstnanců, zatímco průměr za celý region střední a východní Evropy je 60 %. Oproti dřívějším studiím však došlo ke znatelnému posunu ve vnímání tohoto aspektu, neboť dříve ho většina respondentů považovala za jednu z největších výzev. Nyní 55 % respondentů uvádí opak. Ukazuje se tak, že je potřeba zvážit a realizovat v kancelářích řešení, která v průběhu pracovního dne pomáhají šetřit čas.

„Přestože zaměstnanci začali efektivněji zvládat rovnováhu mezi pracovním a soukromým životem, možná i proto, že si na situaci zvykli a vytvořili si náhradní rutinu, nesmíme zapomínat, že kancelář hraje tři významné role: integrační, kulturní a týmovou. Proto by zaměstnavatelé měli chtít, aby se zaměstnanci do kancelářských prostor vraceli. Podniky stojí před výzvou umožnit zaměstnancům efektivnější integraci mezi osobními a pracovními záležitostmi. Služby, které pomáhají šetřit čas, jako je concierge, školky v přízemí budov nebo umístění kanceláře ve snadno dostupné části města, budou mít nepochybně význam,“ uvádí Karolina Radziszewska, Executive Vice President Human Resources v jednotce komerčního developmentu Skanska pro střední a východní Evropu.

Duševní zdraví je důležitější než kdy dříve

Více než 40 % respondentů se domnívá, že práce z domova pozitivně ovlivňuje jejich duševní zdraví. Podle nejnovějšího průzkumu se kancelářští pracovníci často potýkají s osamělostí, frustrací a zejména s nejistotou zaměstnání. Pobyt doma přináší svobodu a klid. To znamená, že zaměstnavatelé by měli obzvláštní pozornost věnovat duševnímu zdraví a vytvářet pracoviště přizpůsobená jejich potřebám.​

Převážná většina kancelářských pracovníků uvádí, že by měli mít k dispozici podporu duševního zdraví. Nejžádanější podporou, kterou by zaměstnavatelé měli podle zaměstnanců poskytovat na podporu duševního zdraví kancelářských pracovníků, je placené volno v případě pracovního vyhoření a bezplatná individuální sezení s psychologem. Pokud jde o negativní pocity spojené s prací z domova, 29 % Čechů trpí samotou. Na druhou stranu Maďaři ji povětšinou považují za pohlcující.​ Rumunští kancelářští pracovníci celkově vnímají práci z domova negativněji než ostatní.
 
"Podle mého názoru nám pandemie otevřela cestu k rozhovoru o duševním zdraví na pracovišti. Z našeho průzkumu vyplývá, že přibližně 77 % kancelářských pracovníků v těchto čtyřech zemích se domnívá, že by jim zaměstnavatel měl v tomto ohledu zaručit podporu. Téměř 50 % z nich podporuje placené volno z důvodu vyhoření, takže jsem rád, že se vlády snaží vytvořit prostředí více orientované na zaměstnance. V Polsku bude od ledna 2022 vyhoření umožňovat zaměstnanci pobírat nemocenskou. Myslím, že programy well-being jsou budoucností správného řízení talentů,“ komentuje situaci Karolina Radziszewska.

Práce z domova není dokonalost sama

Omezení práce v kanceláři má negativní dopad na sociální aspekty, jako je začlenění nových zaměstnanců a vztahy mezi zaměstnanci. Kromě toho práce z domova má spíše negativní než pozitivní dopady na týmovou práci. Pouze pětina rumunských kancelářských pracovníků uvádí, že jim pomáhá v budování vzájemně sladěného týmu.​ 

Téměř polovina kancelářských pracovníků vyhledává v kanceláři aktivity navíc. Setkání se zajímavými lidmi, masáže, společné obědy v kanceláři a akce probíhající mimo pracoviště přispívají k tomu, že zaměstnanci chodí do kanceláře častěji. Práci v kanceláři je možné podpořit také různými formami občerstvení zdarma. Nejžádanějšími možnostmi jsou dobře zásobená kuchyňka a příspěvky na jídlo ve formě předplacené karty.

Na důležitosti rovněž nabývá strach z nákazy virem v kanceláři – uvedeného se obává čtvrtina zaměstnanců ve střední a východní Evropě, v Rumunsku pak téměř 40 %. Výsledky ukazují, že práci v kanceláři mohou podpořit vysoké hygienické standardy, např. certifikáty jako Well-Health Safety Rating, zatímco prostory, ve kterých se tyto standardy nedodržují a které tyto certifikáty nemají, mohou vzbuzovat obavy z nákazy virem.

Zdroj informací

Skanska a.s. a NejBusiness.cz

Datum

5. prosince 2021

Sociální sítě NejBusiness.cz

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:

Doporučujeme

Zajímavosti a tiskové zprávy

27. dubna 2025

SGEF reportuje 36% nárůst financování strojů a technologických zařízení

Société Générale Equipment Finance (SGEF), tuzemský lídr nebankovního financování firem a člen Skupiny...

25. dubna 2025

Flexibilních kanceláří v Česku už je přes 172 500 metrů čtverečních. A bude jich více i v regionech

Flexibilní kanceláře v Česku zažívají rekordní růst. Po utlumení poptávky během pandemie sledujeme výrazné...

22. dubna 2025

IROP v roce 2024: 2 409 podpořených projektů a investice za 26,5 miliardy korun

Integrovaný regionální operační program (IROP) v roce 2024 významně podpořil rozvoj regionů napříč všemi...

17. dubna 2025

Inspekce práce v loňském roce při kontrolách odhalila téměř 2 tisíce nelegálně pracujících osob

V uplynulém roce 2024 bylo při kontrolách Státního úřadu inspekce práce odhaleno téměř 2 tisíce nelegálně...

9. dubna 2025

ABB, Smart View a Keyence otevřely studentům dveře do reálného světa robotiky na RoboVision Hackathonu

ABB, Smart View a Keyence uspořádali RoboVision Hackathon, který studentům nabídl jedinečnou možnost...

8. dubna 2025

Exportéři hledají nové trhy. Diverzifikace je klíčem ke stabilitě a odolnosti

České firmy přehodnocují své exportní strategie v reakci na geopolitický vývoj, regulatorní změny a...

10. března 2025

Česká EAG ohlásila dvě akvizice v Německu za více než miliardu

osud roztříštěný evropský trh se softwarovými, datovými a analytickými nástroji pro obchodování s novými i...

28. února 2025

Evropská komise schválila Česku podporu na výrobu tepla z biomasy

Evropská komise schválila podle pravidel EU pro veřejnou podporu český program ve výši přibližně 2,6...

27. ledna 2025

Nůžky odměňování žen a mužů v Česku jsou pořád rozevřené

Mind the gap. Hlášení, které v anglicky mluvících zemích upozorňuje cestující v metru na prostorovou...

22. ledna 2025

Půjčka pro podnikatele je spojená s minimální administrativou

Jen krátká smlouva a žádné osobní jednání, přesně o tom jsou moderní úvěry, které lze vyřešit z pohodlí...

Reklama

Page generated in 1.185 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál