Česká ekonomika je výrazně závislá na průmyslové výrobě, z níž významná část připadá na produkci automobilů. Automotive je však v důsledku přetrvávajícího globálního nedostatku důležitých komponentů brzdou tuzemského průmyslu, což se zřejmě nezmění ani do konce roku. Podle srovnání penetrace elektromobilů od Wonderinterest Trading v rámci EU však může domácí produkce stále více doplácet na ztrátu v této oblasti.
Za první tři čtvrtletí letošního roku se v České republice vyrobilo 831 653 osobních automobilů. To je pouze o 2,9 procenta více než před rokem, kdy české hospodářství sužovaly následky koronavirové krize, respektive vládních protiepidemických opatření. V automobilkách docházelo k několikatýdenní odstávce výroby, a jen málokoho by napadlo, že se situace v letošním roce může (byť z jiných příčin) zopakovat.
Podle Sdružení automobilového průmyslu Auto SAP lze očekávat, že v letošním roce bude celkový pokles produkce osobních vozů v Česku dosahovat přes 250 tisíc kusů a český autoprůmysl přijde asi o 200 miliard korun v podobě nerealizovaných tržeb. V září letošního roku došlo k meziročnímu propadu produkce motorových vozidel o třetinu, uvedl Český statistický úřad. Kvůli tomu o čtyři procenta poklesla také celková průmyslová produkce v zemi. V září se také prohloubil meziměsíční pokles průmyslu a na rozdíl od srpna rovněž klesla hodnota nových zakázek.
Hlavní příčinou je globální nedostatek polovodičů, kvůli kterému chybí čipy, jež jsou dnes nepostradatelnou součástí každého automobilu. Dopady pak budou dokonce horší než samotná protiepidemická opatření z loňského roku.
Z celkového počtu vyrobených osobních vozů bylo skoro 11 procent elektrických. Z toho více než polovina připadala na bateriové elektromobily, zbytek na plug-in hybridy.
Jenže v tom právě může být zakopaný pes s ohledem na budoucí vývoj tuzemského automobilového průmyslu. Z krátkodobého pohledu se sice může vrátit na růstovou trajektorii po odeznění čipové krize, z dlouhodobého hlediska však bude zaostávat, pokud se nenaladí na elektromobilitu jako jiné země v Evropě.
Zatímco v České republice se elektricky poháněná vozidla (čistě na baterii, plug-in hybridy a full hybridy) na celkových prodejích loni podílela jen z 2,5 procenta (podle dat Evropské asociace výrobců automobilů), průměr Evropské unie činil 22,4 procenta. Největší podíl těchto vozidel pak zaznamenalo Švédsko (32,2 procenta), Finsko (18,5) a Dánsko (16,4). Česko se řadí k zemím jako Řecko, Lotyško nebo Polsko. Rozdíl je však v tom, že ani jedna z těchto zemí se neřadí mezi automobilové velmoci, pro Česko je však automobilový průmysl jedním z páteřních odvětví celé ekonomiky.
Wonderinterest Trading s.r.o. a NejBusiness.cz
1. prosince 2021
V České republice bylo v prvních pěti měsících vyrobeno 651 935 osobních vozidel. To je téměř o 10 % víc...
Přední evropská developerská společnost CTP vybudovala bez využití finanční dotace dosud nejrozsáhlejší...
Skanska představuje svůj doposud největší rezidenční projekt s názvem Habitat a spouští prodej první...
Společnost GARBE, specialista na logistické a průmyslové nemovitosti ve střední a východní Evropě,...
onami, prodejce nábytku dekorací a vybavení do domácnosti, se rozšiřuje na další trh, tentokrát do Itálie....
V Praze na Palmovce zahájila od května svou činnost nejmodernější veterinární klinika v České republice....
VDT Technology, vývojář digitálních aplikací pro vodárenský průmysl, dokončil spolu s partnery inovativní...
Odvětví stavebnictví patří s podílem téměř 38 % na celosvětových emisích k největším znečišťovatelům...
Přední český dodavatel alternativních pohonných hmot Bonett vstupuje se svojí značkou na slovenský trh....
Společnost ČEPRO od dubna pro své velkoobchodní zákazníky nabízí nové palivo s obchodním označením HVO...