Většina manažerů řeší, jak během očkovací krize řešit chod firmy a komunikaci uvnitř ní. Od minulého pondělí se jako certifikát v ČR přestaly uznávat testy na covid-19 a opět se zavedlo povinné testování neočkovaných zaměstnanců ve firmách. Zatímco v zahraničí některé společnosti požadují po zaměstnancích očkování povinně, ty české jsou zatím spíše zdrženlivé. K problematice se vyjadřuje expert na firemní kulturu Honza Klusoň.
„Manažeři se v opět dostávají do složité situace, kdy řeší, jak uklidnit atmosféru v týmu a jak udržet pohodu v práci i navzdory vracející se krizi. Navíc je na nich nastavit pravidla tak, aby se všichni cítili v práci bezpečně,” vysvětluje nelehké úkoly vedení Honza Klusoň, CEO platformy pro život a práci Welcome to the Jungle a dodává: „Prvním krokem by měla být schůzka se zaměstnanci nebo dotazník, ve kterém společnost zjistí postoj zaměstnanců k očkování. U těch, kteří mají obavy, je vhodné citlivě zjistit důvody. Je to celé o komunikaci a je třeba zůstat nezaujatý.“
Některé firmy v Česku začaly neočkovaným zaměstnancům nabízet za očkování odměny i finanční bonusy. To je podle Honzy Klusoně špatným krokem: „Dávat finanční odměnu není spravedlivé ani etické. Otázka očkování je o osobní zodpovědnosti každého z nás.“
Otázku povinného očkování řeší i kultovní světové společnosti. Google, Microsoft, McDonald's nebo dokonce i filmový Netflix povinně vyžadují od zaměstnanců na území USA důkaz o absolvovaném očkování. Bez něj zaměstnanci musí odejít na neplacené volno, či jim dokonce hrozí i propuštění. „Otázku očkování teď řeší všechny firmy. Je to častým zdrojem konfliktů mezi zaměstnanci a vedeními firem. Z nedávného průzkumu společnosti Mercer vyplynulo, že až 36 % zaměstnavatelů v USA aktuálně povinně vyžaduje po svých zaměstnancích očkování,” komentuje aktuální situaci v amerických firmách Honza Klusoň.
Přístupy ke zhoršující se situaci jsou různé. Nabízí se povinně po všech zaměstnancích vyžadovat očkování. To však způsobuje mnoho sporů nejen na úrovni zaměstnavatel-zaměstnanec, ale i mezi kolegy. Pokračovat v pravidelném testování všech zaměstnancům se zase může prodražit. Některé firmy v reakci na současnou situaci opět přecházejí na celofiremní home office. Společnost Meta (dříve Facebook) situaci například vyřešila tak, že prozatímně odsunula návrat zaměstnanců do kanceláří ze srpna 2021 na leden 2022.
„Mnoho společností se teď opět vrací k práci z domova. Pro zaměstnance je to po optimistickém létě nepříjemná rána. Nyní je třeba, aby zaměstnavatelé neztratili se svými zaměstnanci kontakt. To totiž společně s pocitem izolovanosti podle našeho březnového průzkumu trápilo zaměstnance na home office nejvíce,“ míní Honza Klusoň, CEO Welcome to the Jungle. V některých případech existuje i možnost rozdělit zaměstnance do různých skupin. Směny očkovaných by se tak střídaly s neočkovanými. Z hlediska dopadu na vztahy uvnitř firmy ale takové řešení bude mít spíše negativní efekt.
Spousta neočkovaných zaměstnanců si raději volí plný home office, než aby chodili pravidelně na testy a museli si je hradit. Manažeři by si měli pohlídat, aby přistupovali stejně k zaměstnancům v kanceláři i k těm na home office. Je potřeba dbát na to, aby se pracovníci na home office necítili izolováni a aby neztratili kontakt s ostatními kolegy. Pro manažery bude složitější udržet stejný kontakt s těmi pracovníky, se kterými se nepotkávají osobně. Pokud se ale od začátku nastaví spolupráce dobře, může i hybridní pracovní režim fungovat ke spokojenosti obou stran.
Welcome to the Jungle je platforma pro život v práci. Nabízí širokou škálu kvalitního obsahu (článků, videí, podcastů, časopisů či událostí), jejichž cílem je inspirovat k profesnímu růstu.
Firmám Welcome to the Jungle pomáhá najít ty správné kandidáty skrze employer branding. Propracované profily firem umožňují kandidátům nahlédnout přímo do firemní kultury. Na webu Welcome to the Jungle naleznete na 3 000 profilů různých firem obsahujících videa, fotografie a rozhovory, které slouží jako zdroj cenných informací pro potenciální uchazeče o pracovní místa.
Welcome to the Jungle a NejBusiness.cz
30. listopadu 2021
Opavský strojírenský výrobce OSTROJ rozšířil strategickou spolupráci s americkou společností Oshkosh...
Od srpna mají klienti Komerční banky, Monety a Air Bank možnost vkládat hotovost do téměř 800 sdílených...
Konica Minolta reaguje na stále rostoucí počty hackerských útoků a potřebu maximálního zabezpečení IT...
BILLA zahájila v červenci výstavbu své první celodřevěné ekologické prodejny v rámci střední a východní...
Brněnská skupina Authentica loni poprvé překročila půlmiliardový obrat, který meziročně vyrostl na celkem...
V České republice bylo v prvních pěti měsících vyrobeno 651 935 osobních vozidel. To je téměř o 10 % víc...
Přední evropská developerská společnost CTP vybudovala bez využití finanční dotace dosud nejrozsáhlejší...
Skanska představuje svůj doposud největší rezidenční projekt s názvem Habitat a spouští prodej první...
Společnost GARBE, specialista na logistické a průmyslové nemovitosti ve střední a východní Evropě,...
onami, prodejce nábytku dekorací a vybavení do domácnosti, se rozšiřuje na další trh, tentokrát do Itálie....