Průměrnou slevu až 47 % na zboží nabízí v Česku v rámci nákupního svátku Black Friday více než polovina největších kamenných a internetových prodejců. Vyplývá to z každoročního výzkumu konzultační společnosti Acomware. Oproti předchozímu roku obchodníků zapojených do slevové akce přibylo. Zvýšily se i avizované slevy, ty reálné jsou však mnohem nižší.
Slevy v rámci amerického nákupního svátku Black Friday letos prodejci nabízí nejčastěji 2-3 týdny. „Zhruba dva týdny před oficiálním černým pátkem, který letos připadl na 26. listopadu, nabízela Black Friday slevy asi pětina prodejců. Dnes je to již 57 % obchodů,“ uvádí Dušan Smoljak z konzultační společnosti Acomware výsledky výzkumu, který společnost provedla na vzorku 190 největších tuzemských obchodů z oblasti retailu i e-commerce.
Rozmezí obchody uváděných slev je také letos široké, z pravidla se pohybuje od 20 % do 80 %. „Průměrná maximální sleva napříč prodejci je zhruba 47 %, což je meziročně asi o 2 % více,“ uvádí Smoljak. Zboží ve slevě nad 50 % je ale v nabídce obchodů minimum. Zboží v nejvyšší slevě navíc rychle mizí. „Vůbec nejvyšší slevy jsou vždy po spuštění kampaně, s níž řada prodejců začíná už 2-3 týdny před černým pátkem. Nejčastěji je navíc zlevněno výprodejové zboží, které uvolňuje místo novějším modelům,“ upřesňuje.
Pohled na nabídku zboží v samotný černý pátek ukazuje, že aktuální slevy jsou již významně nižší. „Průměrná sleva například u elektroniky je okolo 20 %. Větší slevy okolo 40-50 % je možné do pondělka využít při nákupu oblečení, obuvi, nábytku nebo výrobků pro krásu a zdraví,“ dodává Smoljak. V letošním roce navíc prakticky vymizela plošná sleva na celý sortiment. Nabízí ji jen jednotky prodejců.
Zákazníci by měli k nabídkám slev nad 50 % přistupovat opatrně, řada z nich může být až podezřele výhodná. Výjimkou nejsou situace, kdy uvedená sleva není nová, ale prodejce ji nabízí již delší dobu. „Základem je ověřit si, zda je sleva reálná. Využít lze například služby, jako je Hlídač shopů,“ doporučuje Smoljak. Zejména u menších neseriózních prodejců může dojít k navýšení původní cenu zboží na vyšší částku, aby sleva vypadala lákavě. Typicky jde o doporučenou prodejní cenu, kterou stanovil výrobce při uvedení na trh. Například u elektroniky je ale taková cena po několika měsících zavádějící.
Vyhnout se špatným nákupům může zákazníkům pomoci také garance vrácení nevhodného dárku. Jenže tu nabízí jen zlomek obchodníků. „Jde z pravidla o největší nákupní galerie. V našem výzkumu se takových obchodů objevilo jen 15 z celkových 190,“ říká Smoljak, podle něhož je možné nevhodné dárky vrátit nejdéle do 31. ledna. Neplatí to ale vždy. Vrátit nelze například hygienické zboží v uzavřeném či zataveném obalu, které je z něj vyjmuto. Případně zboží upravené na míru požadavkům zákazníka.
Acomware je specializovaná konzultační společnost pro e-commerce a digitální marketing. Od roku 2002 pomáhá firmám, aby v jeho prostředí dosahovaly co nejlepších výsledků. Zvyšuje prodeje, buduje nové značky nebo zlepšuje péči o zákazníky. Služby společnosti využívají obchodní řetězce, e-shopy i výrobní firmy.
Česká e-commerce scéna je pro Acomware domovem, který se snaží aktivně rozvíjet a kultivovat. Podílí se na vývoji a implementaci nových nástrojů a technologií, školí odborníky i nadšence. Na webu www.acomware.cz publikuje unikátní výzkumy a studie. Je pořadatelem konferencí Performance 2020, Emailing 2020 a cyklu diskuzí Eshopista.
ACOMWARE s.r.o. a NejBusiness.cz
27. listopadu 2021
Opavský strojírenský výrobce OSTROJ rozšířil strategickou spolupráci s americkou společností Oshkosh...
Od srpna mají klienti Komerční banky, Monety a Air Bank možnost vkládat hotovost do téměř 800 sdílených...
Konica Minolta reaguje na stále rostoucí počty hackerských útoků a potřebu maximálního zabezpečení IT...
BILLA zahájila v červenci výstavbu své první celodřevěné ekologické prodejny v rámci střední a východní...
Brněnská skupina Authentica loni poprvé překročila půlmiliardový obrat, který meziročně vyrostl na celkem...
V České republice bylo v prvních pěti měsících vyrobeno 651 935 osobních vozidel. To je téměř o 10 % víc...
Přední evropská developerská společnost CTP vybudovala bez využití finanční dotace dosud nejrozsáhlejší...
Skanska představuje svůj doposud největší rezidenční projekt s názvem Habitat a spouští prodej první...
Společnost GARBE, specialista na logistické a průmyslové nemovitosti ve střední a východní Evropě,...
onami, prodejce nábytku dekorací a vybavení do domácnosti, se rozšiřuje na další trh, tentokrát do Itálie....