Počet dovezených aut v říjnu letošního roku už o více než dva tisíce kusů překonal rekordní předcovidový rok 2019, kdy se do České republiky za deset měsíců dovezlo 151 700 ojetin ze zahraničí. Vzhledem k omezené nabídce tuzemských ojetin, která je z velké části závislá na prodejích nových vozů, jejichž výroba v současné době stále vázne a lidé ani firmy nemohou obměňovat své vozové parky, je velmi pravděpodobné, že letošní rok bude co do objemu dovezených ojetin nejsilnější za posledních deset let. S počtem dovezených aut se pochopitelně zvyšuje i riziko nákupu nekvalitní ojetiny.
Současné situace na sekundárním trhu zneužívají hlavně menší dovozci aut ze zahraničí. Jakmile vůz překročí hranice, ve většině případů ztrácí prakticky veškerou historii. V tu chvíli se nepoctivým prodejcům naskýtá možnost auto omladit, stočit tachometr nebo zatajit nějakou vážnější havárii. „Tento problém se týká především starších a levnějších aut, u kterých ještě nebyly elektronické servisní knížky. Pravidelně se nám na výkupu objeví auta, u nichž nemáme pochybnosti o tom, že byla v minulosti vážně bouraná, že stav tachometru neodpovídá faktickému stavu opotřebení, ale podle servisní knížky mají pravidelný servis a stav tachometru se záznamy v knížce také souhlasí. Laik, který by takové auto kupoval někde na ulici přes inzerát, nemá bez potřebného vybavení a znalostí prakticky žádnou šanci tyto vady odhalit,“ říká Petr Vaněček, provozní ředitel AURES Holdings, provozovatele sítě autocenter AAA AUTO.
Situaci na sekundárním trhu nepřispívá ani krize v energetice a vysoká inflace. S neustále rostoucími cenami nejen energií a s tím spojenou vyšší finanční zátěží zejména nízkopříjmových rodin se podle Vaněčka zvyšuje i procento aut, která jsou nabízena majiteli v exekucích nebo ve zcela nevyhovujícím technickém stavu. „Nejrizikovější jsou vozy, které mají v krátkém časovém sledu v technickém průkazu hodně záznamů o změně majitele. U několika případů jsme odhalili, že šlo o pokus obejít exekuci,“ popisuje Vaněček.
„Pokud si někdo takový vůz koupí a dopředu nemá možnost si jeho právní náležitosti důkladně prověřit, může se stát, že v budoucnu přijde exekutor, vůz mu zabaví a nakonec nebude mít ani auto, ani peníze,“ varuje Vaněček. Dalším problémem je pak zcela nevyhovující technický stav auta, jehož případné opravy by vyšly i na desítky tisíc korun, ale majitelé v těžké finanční situaci na ně nemají prostředky. „Takových aut se v našich výkupních centrech za poslední dobu objevilo několik. Auta jsou v takovém stavu, že je odmítáme vykoupit, protože by v žádném případě neprošly technickou kontrolou a my bychom za ně nemohli novému majiteli ručit. Běžně odmítáme okolo 60 % nabízených aut, v posledních měsících se už ale pohybujeme okolo 70 % zamítnutých výkupů,“ podotýká Vaněček.
AAA AUTO s.r.o. a NejBusiness.cz
24. listopadu 2021
Odvětví stavebnictví patří s podílem téměř 38 % na celosvětových emisích k největším znečišťovatelům...
Přední český dodavatel alternativních pohonných hmot Bonett vstupuje se svojí značkou na slovenský trh....
Společnost ČEPRO od dubna pro své velkoobchodní zákazníky nabízí nové palivo s obchodním označením HVO...
Direct pojišťovna potvrzuje svou dlouhodobou pozici mezi nejrychleji rostoucími pojišťovnami na trhu....
Od 18. března 2024 do 15. dubna 2024 bude Komerční banka vyplácet zjištěné pohledávky věřitelů Sberbank CZ...
Společnost DKV Mobility, přední evropská B2B platforma pro platby a řešení na cestách, rozšířila svou...
Po představení své nové obchodní strategie, zaměřené na podporu zdraví, správného stravování a na...
Společnost SAP oznámila novinky zaměřené na správu firemních dat. Nejvíce inovací včetně využití...
Společnost Dell uvádí na trh zcela novou řadu Latitude s podporou umělé inteligence. Notebooky vybavené...
Mozaika nájemců ve vysočanském věžáku AFI City 1 je již kompletně dokončená. Mezi nové přírůstky mimo jiné...