Ceny AdBlue začínají klesat. Počet čerpaček se stojany na AdBlue vzrostl o třetinu

Ceny AdBlue začínají klesat. Počet čerpaček se stojany na AdBlue vzrostl o třetinu

Čerpacích stanic se stojanovým výdejem AdBlue je mezi členskými firmami České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu (ČAPPO) již 236. To znamená oproti roku 2019 nárůst asi o třetinu. Poptávka po AdBlue se zvyšuje ruku v ruce s růstem prodejů motorové nafty i s modernizací a obměnou dieselového vozového parku. Nedávné prudké zdražení, a hlavně nedostatek močoviny způsobila podle odborníků zbytečná panika a snaha nakoupit komoditu do zásoby. Distributoři proto jednoduše nestíhali prodejce zavážet. V současnosti je na všech oslovených čerpacích stanicích AdBlue běžně k dostání a někde již ceny klesají. Například plošná cena pro držitele některých tankovacích karet činí aktuálně necelých 26 korun za litr.

Vodný roztok močoviny s obchodním názvem AdBlue, který tvoří z 32,5 % technicky čistá močovina a z 67,5 % demineralizovaná voda, je nezbytný pro většinu moderních dieselových motorů. Jeho používání není žádnou novinkou. Emisní norma Euro 6 zavedená od září 2014 totiž přinesla razantní snížení emisí oxidů dusíku (NOx) o 80 %. Toho se dosahuje pomocí technologie úpravy výfukových plynů takzvanou selektivní katalytickou redukcí (SCR) právě s využitím AdBlue. Před katalyzátor výfukových plynů je vstřikován vodný roztok syntetické močoviny, díky čemuž vozidlo z výfuku vypouští místo NOx převážně vodní páru a dusík.

Přísnější předpisy nutí výrobce využívat technologii SCR vedle nákladních vozidel také u výkonnějších dieselů osobních vozidel s objemem motoru nad 1,6 litru. AdBlue se tak nevyhnutelně stává standardem v nabídce čerpacích stanic, a to nejen balené v kanystru. ČAPPO v Česku k 31. 10. 2021 eviduje již 236 čerpacích stanic se stojanovou technologií pro výdej AdBlue. Jejich počet tak za poslední dva roky vzrostl téměř o třetinu. Z toho 155 z nich jsou stanice uzpůsobené také pro tankování AdBlue osobními vozidly, což znamená bezmála trojnásobný počet oproti roku 2019.

I prodeje AdBlue se podle ČAPPO výrazně zvyšují, což souvisí s růstem prodeje motorové nafty i s modernizací a obměnou vozového parku dieselových nákladních, užitkových a osobních automobilů. „Výrazně vyšší dynamiku zaznamenáváme v odběrech AdBlue prostřednictvím výdejních stojanů. Zatímco prodeje AdBlue baleného v kanystrech za prvních devět měsíců letošního roku meziročně vzrostly o 17 procent, odběry AdBlue ze stojanů ve stejném období narostly o 29 procent,“ potvrzuje Damir Duraković, generální ředitel nákupní aliance Axigon, která poskytuje tankovací karty Shell a EuroOil.

Prudké zdražení zemního plynu, který je nezbytný pro výrobu močoviny, donutilo výrobce omezit produkci AdBlue a nutně vedlo k růstu jeho ceny. Podle odborníků ale na trh stále proudí dostatečné množství odpovídající standardní poptávce. „Obavy související s informacemi o omezování produkce předními dodavateli AdBlue způsobily paniku, kdy lidé začali nakupovat močovinu do zásoby. To jednak vyhnalo ceny ještě výš, jednak nárazově způsobilo nedostatek komodity na prodejních místech. Problém však spočíval především v logistice. Dodavatelé jednoduše nestíhali čerpací stanice zavážet,“ vysvětluje Ivan Indráček s tím, že potřebné množství AdBlue vyrobené je a s tím, jak opadla snaha se předzásobit, jsou čerpací stanice vesměs již dostatečně zásobené a cena močoviny by měla zase klesat.

Podle Václava Louly, tiskového mluvčího ČAPPO, vzniklou situaci nemohou petrolejářské firmy ovlivnit, protože nejsou výrobci ani distributory této kapaliny. „Je ale smutným paradoxem, že v době světového trendu ochrany klimatu a snižování emisí škodlivých látek se musíme zabývat triviálním problémem nedostatku jednoduché chemické sloučeniny, která je zásadní pro provoz velmi důležitých segmentů dopravy,“ říká Václav Loula a potvrzuje, že vysoká poptávka v kombinaci s omezenou produkcí může způsobovat problémy v logistice. V posledním týdnu se však situace se zásobováním AdBlue zlepšila a čerpací stanice ČAPPO jsou zaváženy odpovídajícím množstvím močoviny dle smluvních vztahů.

Oslovená obsluha čerpacích stanic různých dodavatelů napříč republikou shodně potvrzuje, že problém s dostupností AdBlue v danou chvíli skutečně nastal, ale nyní je kapalina běžně dostupná. Cena močoviny čerpané z výdejního stojanu se v současnosti většinou pohybuje od 30 do 60 korun za litr, přičemž již u některých petrolejářů začíná skutečně klesat.

„Například na čerpacích stanicích EuroOil lze tankovat AdBlue za 29,90 koruny na litr. Stejně jako u benzínu či nafty však i u této komodity existuje výhodnější, takzvaná plošná cena. S námi poskytovanou tankovací kartou vychází litr AdBlue pro firmu či živnostníka v celé síti Shell dokonce na 21,39 koruny za litr, respektive necelých 26 korun s DPH,“ říká Damir Duraković a dodává, že od začátku listopadu již plošná cena AdBlue klesla o dvě koruny. To by mělo stejně jako u benzínu či nafty předznamenávat další vývoj standardních cen na stojanech čerpacích stanic. Ty mají vždy určitou setrvačnost, zatímco plošné ceny bezprostředně reflektují aktuální vývoj na trzích.

Zdroj informací

Axigon a NejBusiness.cz

Datum

22. listopadu 2021

Sociální sítě NejBusiness.cz

Doporučujeme

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:

Zajímavosti a tiskové zprávy

10. května 2024

Investiční fond Vetfund otevírá nejmodernější veterinární kliniku v ČR

V Praze na Palmovce zahájila od května svou činnost nejmodernější veterinární klinika v České republice....

2. května 2024

VDT Technology dokončila projekt digitálního dvojčete úpravny vody

VDT Technology, vývojář digitálních aplikací pro vodárenský průmysl, dokončil spolu s partnery inovativní...

23. dubna 2024

Klimatická neutralita ve stavebnictví. STRABAG chce dosáhnout zdánlivě nemožného do roku 2040

Odvětví stavebnictví patří s podílem téměř 38 % na celosvětových emisích k největším znečišťovatelům...

17. dubna 2024

Bonett pod vlastní značkou otevírá první dvě CNG stanice na Slovensku

Přední český dodavatel alternativních pohonných hmot Bonett vstupuje se svojí značkou na slovenský trh....

12. dubna 2024

ČEPRO spouští prodej nového paliva se 100% obsahem HVO

Společnost ČEPRO od dubna pro své velkoobchodní zákazníky nabízí nové palivo s obchodním označením HVO...

25. března 2024

Direct pojišťovna překonala další dva milníky. Má 3,5 miliardy v portfoliu a půl milionu klientů

Direct pojišťovna potvrzuje svou dlouhodobou pozici mezi nejrychleji rostoucími pojišťovnami na trhu....

13. března 2024

Komerční banka bude vyplácet zjištěné pohledávky věřitelů Sberbank CZ

Od 18. března 2024 do 15. dubna 2024 bude Komerční banka vyplácet zjištěné pohledávky věřitelů Sberbank CZ...

13. března 2024

DKV Mobility rozšiřuje síť dobíjecích stanic

Společnost DKV Mobility, přední evropská B2B platforma pro platby a řešení na cestách, rozšířila svou...

12. března 2024

BILLA svoji novou identitu promítá nejen do svých prodejen

Po představení své nové obchodní strategie, zaměřené na podporu zdraví, správného stravování a na...

12. března 2024

SAP představuje novinky ve správě firemních dat s generativní AI

Společnost SAP oznámila novinky zaměřené na správu firemních dat. Nejvíce inovací včetně využití...

Reklama

Page generated in 1.3 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál