Budoucnost placení dorazila dříve: plastové platební karty už jsou na odchodu

Budoucnost placení dorazila dříve: plastové platební karty už jsou na odchodu

Virtuální karty podle českého fintechového startupu Twisto zažívají boom. Nákupní chování Čechů se v posledním roce výrazně proměňuje, posledním trendem je odchod od klasických fyzických platebních karet a rapidní vzestup transakcí provedených virtuální cestou. Mezi uživateli Twista virtuální karty v počtu provedených transakcí již dominují. Zájem o plastové karty na druhou stranu klesá. Tento trend významně podpořil ambice Twista do roku 2025 plastové karty zcela přestat vydávat.

Virtuální platební karty fungují prakticky stejně jako tradiční fyzické plastové karty. Stačí je vložit do digitální peněženky, jako je Google Pay nebo Apple Pay, a lze s nimi platit prostřednictvím chytrých zařízení u platebních terminálů. Na internetu pak uživatel klasicky opíše údaje karty ze svého Twisto účtu a bez problému zaplatí. Twisto virtuální kartu poprvé představilo loni na jaře jako jedna z prvních firem v České republice a Polsku. Na podzim 2020 je pak zpřístupnilo všem uživatelům zdarma. Od té doby si je klienti velice rychle oblíbili a virtuální karty začaly zavádět i další společnosti.

„Již pár let věříme, že plastová karta je přežitek. Když jsme se podívali na naše data, s překvapením jsme zjistili, že budoucnost přichází rychleji, než jsme čekali. Většina našich uživatelů už dnes při placení virtuální kartu upřednostňuje a noví uživatelé si většinou plastové karty ani nenechávají vystavovat. Výhod virtuálních karet je celá řada – komfort placení chytrými zařízeními, která máme neustále po ruce, bezpečnost placení nejen díky biometrickému ověřování, téměř okamžité vystavení karty, možnost jednorázových karet a další,“ vysvětluje popularitu virtuálních karet Pavel Prucek, head of product v Twistu.

Už nyní virtuální kartu používá většina klientů Twista v Česku

Z analýzy interních dat Twista vyplývá, že většina klientů v České republice už nyní při placení dává jasnou přednost virtuální kartě. Zhruba dvě třetiny klientů českého fintechu používají virtuální karty a jejich podíl se neustále zvyšuje. Na druhé straně počet klientů využívajících plastové karty v posledních deseti měsících stagnuje. Rozdíl mezi oběma variantami tak neustále narůstá a trend je jasný – budoucnost placení spočívá ve virtuálním řešení.

S vyšším zabezpečením, širšími možnostmi karet a znatelně větším komfortem je více než pravděpodobné, že digitální platební karty budou získávat na popularitě i nadále. Aktuálně už 90 procent nových klientů Twista spoléhá pouze na virtuální kartu a fyzickou kartu si vůbec nenechalo vystavit, přestože její vystavení není nikterak zpoplatněno. Toto číslo také postupně roste, nicméně obě platební metody spolu prozatím budou ještě nějakou dobu koexistovat.

Obrovskou poptávku po virtuálních platbách potvrzuje také Sdružení pro bankovní karty. Dle analýzy prvního pololetí letošního roku překračuje počet vydaných virtuálních karet v České republice 124 tisíc. Ve stejném období loni to bylo 52 tisíc. O popularitě virtuálních karet svědčí i to, že je začaly vydávat také některé banky na českém trhu.

Lidé s virtuálními kartami průměrně utrácí více, Polsko trend následuje

Z dat Twista také vyplývají další trendy. Překvapením není, že nejčastěji Češi platí kartou či digitální peněženkou v supermarketech, menších obchodech s potravinami a v restauracích. S virtuální kartou však lidé nakupují za více peněz – průměrná útrata s virtuální kartou je zhruba 600 korun, zatímco tradiční platební karty jsou o něco pozadu s cca 570 korunami. Co se týče srovnání s tradiční platbou v hotovosti, moderní platební nástroje jako karty vykazují až třikrát vyšší hodnoty.

Twisto nabízí i srovnání přístupu k virtuálním kartám v Česku s Polskem, kde český fintech taktéž působí. „U našich sousedů byly klasické fyzické karty velmi populární a ve chvíli, kdy jsme tam spustili virtuální karty, byl počet transakcí provedených fyzickými kartami pořád velmi vysoký. Nicméně v uplynulých 12 měsících se tento obrázek začal dramaticky měnit – virtuální karty poskočily o 440 % a plastové karty naopak postupně klesají. Počet klientů využívajících virtuální karty už také přeskočil počet klientů platících plastovými kartami. Průměrná útrata s virtuální kartou je stabilně o 20 % vyšší. Trend se tedy netýká pouze Česka,“ popisuje Prucek.

Platby mobilem válcují platby kartou

Digitální trend potvrzují i další data společnosti Twisto. Na začátku letošního roku překonal počet transakcí uskutečněných Google Pay nebo Apple Pay počet plateb fyzickými kartami. Dnes na jednu platbu fyzickou kartou připadají téměř dvě platby mobilem. Při meziročním srovnání platby virtuální kartou skrze Google Pay a Apple Pay vyrostly o více než 340 %. Stejný trend je viditelný i na polském trhu, kde rostou ještě mírně rychleji. Tato data potvrzují, že si lidé platby mobilem velmi oblíbili a fyzickou kartu téměř vůbec nepotřebují. Stačí si přidat virtuální kartu do digitální peněženky Apple Pay či Google Pay a můžou nakupovat v kamenných obchodech mobilem, který je vždycky při ruce.

Twisto

Twisto představuje chytré řešení pro platby a nakupování a už v roce 2013, jako první v ČR, zavedlo platby BNPL (buy now pay later, nakupuj teď, plať později). Díky funkci Twisto Pay lze na jedno kliknutí, bez registrace a zdarma platit internetové nákupy, na jejichž úhradu mají zákazníci 14 dní. Registrovaní uživatelé pak mají možnost využít k placení Twisto kartu (vydanou Mastercard) – virtuální nebo fyzickou, zaplatit mobilem díky Apple Pay nebo Google Pay, vyrovnat faktury jejich vyfocením nebo snadno rozdělit společný účet mezi kamarády s funkcí Twisto Split. Splatnost nákupů s Twisto účtem je 45 dní. Twisto také umožňuje nákup na splátky s okamžitým schválením a Nákup na třetiny bez navýšení. V roce 2019 firma úspěšně vstoupila také na polský trh.

Zdroj informací

Twisto payments a.s. a NejBusiness.cz

Datum

14. listopadu 2021

Sociální sítě NejBusiness.cz

Doporučujeme

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:

Zajímavosti a tiskové zprávy

23. dubna 2024

Klimatická neutralita ve stavebnictví. STRABAG chce dosáhnout zdánlivě nemožného do roku 2040

Odvětví stavebnictví patří s podílem téměř 38 % na celosvětových emisích k největším znečišťovatelům...

17. dubna 2024

Bonett pod vlastní značkou otevírá první dvě CNG stanice na Slovensku

Přední český dodavatel alternativních pohonných hmot Bonett vstupuje se svojí značkou na slovenský trh....

12. dubna 2024

ČEPRO spouští prodej nového paliva se 100% obsahem HVO

Společnost ČEPRO od dubna pro své velkoobchodní zákazníky nabízí nové palivo s obchodním označením HVO...

25. března 2024

Direct pojišťovna překonala další dva milníky. Má 3,5 miliardy v portfoliu a půl milionu klientů

Direct pojišťovna potvrzuje svou dlouhodobou pozici mezi nejrychleji rostoucími pojišťovnami na trhu....

13. března 2024

Komerční banka bude vyplácet zjištěné pohledávky věřitelů Sberbank CZ

Od 18. března 2024 do 15. dubna 2024 bude Komerční banka vyplácet zjištěné pohledávky věřitelů Sberbank CZ...

13. března 2024

DKV Mobility rozšiřuje síť dobíjecích stanic

Společnost DKV Mobility, přední evropská B2B platforma pro platby a řešení na cestách, rozšířila svou...

12. března 2024

BILLA svoji novou identitu promítá nejen do svých prodejen

Po představení své nové obchodní strategie, zaměřené na podporu zdraví, správného stravování a na...

12. března 2024

SAP představuje novinky ve správě firemních dat s generativní AI

Společnost SAP oznámila novinky zaměřené na správu firemních dat. Nejvíce inovací včetně využití...

11. března 2024

Dell inovuje modely notebooků Latitude pro práci s umělou inteligencí

Společnost Dell uvádí na trh zcela novou řadu Latitude s podporou umělé inteligence. Notebooky vybavené...

8. března 2024

Kancelářská budova AFI City 1 dosáhla s příchodem nových nájemců plné obsazenosti

Mozaika nájemců ve vysočanském věžáku AFI City 1 je již kompletně dokončená. Mezi nové přírůstky mimo jiné...

Reklama

Page generated in 1.1358 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál