Vánoční nákupy letos začaly zase o něco dříve. Obavy z nedostupnosti a zdražování zboží kvůli komplikacím v mezinárodní dopravě totiž urychlují pořizování dárků. Kamenné i internetové obchody se snažily na sezónu připravit, jak to jen šlo, přesto teprve následující týdny dají odpověď, zda to bude stačit. Jistotou by mělo letos být zboží českých výrobců.
Materiální a přepravní krize má vliv na prodlužování dodávek zboží z týdnů až na měsíce. Cena za přepravu z Číny je až osminásobně vyšší a také povinnost celní deklarace, kterou musí internetové obchody ze třetích zemí nově procházet, zboží prodražuje. Některé již v Asii vyrobené a objednané zboží se tak stává za nových podmínek a cen v Evropě neprodejné a firmy dodávky ruší.
„Současná situace na předvánočním trhu je komplikovaná z mnoha důvodů. Zboží nemusí být dostupné kvůli problémům v mezinárodní dopravě zboží, růstu cen dopravy zejména z Asie a také globálnímu růstu cen kvůli zdražování materiálů a energií. Lidé by tedy letos více než kdy jindy měli myslet na včasné objednání vánočních dárků z internetových obchodů,“ doporučuje Martin Šrůma, konzultant pro oblast retailu Accenture ČR.
A zboží může být ve finále málo. Například pro pořízení dětských hraček, které jsou tradičním vánočním dárkem a často putují do Evropy z Asie, je dobré nespoléhat se, že situace bude stejná jako v minulých letech. Lidé by si měli již nyní zjistit, zda je zboží dostupné skladem a sledovat s dostatečným předstihem dostupnost objednávaného zboží, aby se nestalo, že dostanou dárek až v lednu. Mnoho spotřebitelů se proto rozhodlo začít pořizovat vánoční dárky již od září a chtějí mít již nyní všechny dárky pro jistotu nakoupené. To ukazuje například prodej hraček na Mall.cz, který již v září výrazně meziročně narostl, a to o 50 %.
Dalším vlivem ovlivňujícím předvánoční trh je také růst cen některého zboží a služeb, za nímž stojí především rostoucí ceny na světových trzích, zdražování energií, pohonných hmot a nedostatek některých surovin, jako je dřevo nebo třeba ocel. Producenti po rozvolnění nestíhají vyrábět, poptávka je velmi vysoká, a to ceny táhne vzhůru.
Prodejci se sice snaží řešit tuto sezonu již dlouhé měsíce a naskladnit co nejvíce zboží. Ale i předpokládané dodávky dárků se mohou ještě zpozdit. Přesto prodejci doufají, že vše dobře dopadne. „Velké kamenné i internetové obchody, ale i zkušení menší prodejci, se na vánoční sezonu začali připravovat s velkým předstihem i díky zkušenostem z loňských Vánoc. Doufají, že je letošní sezóna nepřekvapí a přinese jim ve finále dobrý výsledek,“ říká Martin Šrůma z Accenture.
Situace tak nahrává místním výrobcům a obchodníkům. Protože u zboží, které je vyrobeno v Evropě nebo přímo v České republice, je větší jistota, že pod stromeček dorazí. „Již nyní cítíme růst poptávky, vánoční horečka letos přichází dříve. Naše výrobní a skladové zásoby jsou ale dostatečné, stejně tak logistické kapacity. Veškerý sortiment vyrábíme v České republice a jsme na ještě větší nápor plně připraveni nejen nyní, ale i těsně před Vánoci,“ říká Adam Rožánek, spolumajitel české módní značky Styx, která kromě tradičního spodního prádla nedávno rozšířila sortiment i například o župany.
Accenture Services, s.r.o. a NejBusiness.cz
12. listopadu 2021
Opavský strojírenský výrobce OSTROJ rozšířil strategickou spolupráci s americkou společností Oshkosh...
Od srpna mají klienti Komerční banky, Monety a Air Bank možnost vkládat hotovost do téměř 800 sdílených...
Konica Minolta reaguje na stále rostoucí počty hackerských útoků a potřebu maximálního zabezpečení IT...
BILLA zahájila v červenci výstavbu své první celodřevěné ekologické prodejny v rámci střední a východní...
Brněnská skupina Authentica loni poprvé překročila půlmiliardový obrat, který meziročně vyrostl na celkem...
V České republice bylo v prvních pěti měsících vyrobeno 651 935 osobních vozidel. To je téměř o 10 % víc...
Přední evropská developerská společnost CTP vybudovala bez využití finanční dotace dosud nejrozsáhlejší...
Skanska představuje svůj doposud největší rezidenční projekt s názvem Habitat a spouští prodej první...
Společnost GARBE, specialista na logistické a průmyslové nemovitosti ve střední a východní Evropě,...
onami, prodejce nábytku dekorací a vybavení do domácnosti, se rozšiřuje na další trh, tentokrát do Itálie....