Vánoční nákupy jsou v plném proudu. Lidé se bojí, že zboží bude málo a bude dražší

Vánoční nákupy jsou v plném proudu. Lidé se bojí, že zboží bude málo a bude dražší

Vánoční nákupy letos začaly zase o něco dříve. Obavy z nedostupnosti a zdražování zboží kvůli komplikacím v mezinárodní dopravě totiž urychlují pořizování dárků. Kamenné i internetové obchody se snažily na sezónu připravit, jak to jen šlo, přesto teprve následující týdny dají odpověď, zda to bude stačit. Jistotou by mělo letos být zboží českých výrobců.

Materiální a přepravní krize má vliv na prodlužování dodávek zboží z týdnů až na měsíce. Cena za přepravu z Číny je až osminásobně vyšší a také povinnost celní deklarace, kterou musí internetové obchody ze třetích zemí nově procházet, zboží prodražuje. Některé již v Asii vyrobené a objednané zboží se tak stává za nových podmínek a cen v Evropě neprodejné a firmy dodávky ruší.​

„Současná situace na předvánočním trhu je komplikovaná z mnoha důvodů. Zboží nemusí být dostupné kvůli problémům v mezinárodní dopravě zboží, růstu cen dopravy zejména z Asie a také globálnímu růstu cen kvůli zdražování materiálů a energií. Lidé by tedy letos více než kdy jindy měli myslet na včasné objednání vánočních dárků z internetových obchodů,“ doporučuje Martin Šrůma, konzultant pro oblast retailu Accenture ČR.

A zboží může být ve finále málo. Například pro pořízení dětských hraček, které jsou tradičním vánočním dárkem a často putují do Evropy z Asie, je dobré nespoléhat se, že situace bude stejná jako v minulých letech. Lidé by si měli již nyní zjistit, zda je zboží dostupné skladem a sledovat s dostatečným předstihem dostupnost objednávaného zboží, aby se nestalo, že dostanou dárek až v lednu. Mnoho spotřebitelů se proto rozhodlo začít pořizovat vánoční dárky již od září a chtějí mít již nyní všechny dárky pro jistotu nakoupené. To ukazuje například prodej hraček na Mall.cz, který již v září výrazně meziročně narostl, a to o 50 %.

Dalším vlivem ovlivňujícím předvánoční trh je také růst cen některého zboží a služeb, za nímž stojí především rostoucí ceny na světových trzích, zdražování energií, pohonných hmot a nedostatek některých surovin, jako je dřevo nebo třeba ocel. Producenti po rozvolnění nestíhají vyrábět, poptávka je velmi vysoká, a to ceny táhne vzhůru.

Prodejci se sice snaží řešit tuto sezonu již dlouhé měsíce a naskladnit co nejvíce zboží. Ale i předpokládané dodávky dárků se mohou ještě zpozdit. Přesto prodejci doufají, že vše dobře dopadne. „Velké kamenné i internetové obchody, ale i zkušení menší prodejci, se na vánoční sezonu začali připravovat s velkým předstihem i díky zkušenostem z loňských Vánoc. Doufají, že je letošní sezóna nepřekvapí a přinese jim ve finále dobrý výsledek,“ říká Martin Šrůma z Accenture.

Situace tak nahrává místním výrobcům a obchodníkům. Protože u zboží, které je vyrobeno v Evropě nebo přímo v České republice, je větší jistota, že pod stromeček dorazí. „Již nyní cítíme růst poptávky, vánoční horečka letos přichází dříve. Naše výrobní a skladové zásoby jsou ale dostatečné, stejně tak logistické kapacity. Veškerý sortiment vyrábíme v České republice a jsme na ještě větší nápor plně připraveni nejen nyní, ale i těsně před Vánoci,“ říká Adam Rožánek, spolumajitel české módní značky Styx, která kromě tradičního spodního prádla nedávno rozšířila sortiment i například o župany.

Zdroj informací

Accenture Services, s.r.o. a NejBusiness.cz

Datum

12. listopadu 2021

Sociální sítě NejBusiness.cz

Doporučujeme

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:

Zajímavosti a tiskové zprávy

23. dubna 2024

Klimatická neutralita ve stavebnictví. STRABAG chce dosáhnout zdánlivě nemožného do roku 2040

Odvětví stavebnictví patří s podílem téměř 38 % na celosvětových emisích k největším znečišťovatelům...

17. dubna 2024

Bonett pod vlastní značkou otevírá první dvě CNG stanice na Slovensku

Přední český dodavatel alternativních pohonných hmot Bonett vstupuje se svojí značkou na slovenský trh....

12. dubna 2024

ČEPRO spouští prodej nového paliva se 100% obsahem HVO

Společnost ČEPRO od dubna pro své velkoobchodní zákazníky nabízí nové palivo s obchodním označením HVO...

25. března 2024

Direct pojišťovna překonala další dva milníky. Má 3,5 miliardy v portfoliu a půl milionu klientů

Direct pojišťovna potvrzuje svou dlouhodobou pozici mezi nejrychleji rostoucími pojišťovnami na trhu....

13. března 2024

Komerční banka bude vyplácet zjištěné pohledávky věřitelů Sberbank CZ

Od 18. března 2024 do 15. dubna 2024 bude Komerční banka vyplácet zjištěné pohledávky věřitelů Sberbank CZ...

13. března 2024

DKV Mobility rozšiřuje síť dobíjecích stanic

Společnost DKV Mobility, přední evropská B2B platforma pro platby a řešení na cestách, rozšířila svou...

12. března 2024

BILLA svoji novou identitu promítá nejen do svých prodejen

Po představení své nové obchodní strategie, zaměřené na podporu zdraví, správného stravování a na...

12. března 2024

SAP představuje novinky ve správě firemních dat s generativní AI

Společnost SAP oznámila novinky zaměřené na správu firemních dat. Nejvíce inovací včetně využití...

11. března 2024

Dell inovuje modely notebooků Latitude pro práci s umělou inteligencí

Společnost Dell uvádí na trh zcela novou řadu Latitude s podporou umělé inteligence. Notebooky vybavené...

8. března 2024

Kancelářská budova AFI City 1 dosáhla s příchodem nových nájemců plné obsazenosti

Mozaika nájemců ve vysočanském věžáku AFI City 1 je již kompletně dokončená. Mezi nové přírůstky mimo jiné...

Reklama

Page generated in 1.1405 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál