Home office se vlivem pandemie koronaviru stal často skloňovaným pojmem. Přechod do online prostoru neznamenal jen zásah do zažité organizace práce, ale výrazně ovlivnil i trh s kancelářskými pronájmy. Volných prostor v posledních dvou letech přibývá1. Vliv na to mají jak letos dokončované velké projekty, tak i konsolidace stávajících kancelářských prostor mnohými tuzemskými firmami. V Česku byl v druhém kvartále letošního roku celkem 291 400 m22 volných kanceláří. Vzhledem k rostoucím cenám energií a inflaci lze předpokládat, že tento trend bude v tuzemsku pokračovat i nadále.
Jednou z firem, které tento trend potvrzují je i největší provozovatel call center na českém trhu, společnost Conectart. Svou pražskou pobočku v říjnu přesunulo z původních prostor o velikosti 1128,4 m2 do kanceláří o rozloze 656,3 m2. „Aktuálně máme 226 zaměstnanců ze všech naši poboček nonstop na home office a další zhruba stovku na částečné remote formě. Původní kanceláře v Praze, kde máme jedno z největších center, se tak pro nás staly neefektivními,“ vysvětluje Petr Studnička, generální ředitel společnosti Conectart s tím, že impuls ke změně přinesla právě covidová krize. „Ukázalo se, že není potřeba denně docházet do kanceláře. Z původní nucené práce na dálku jsme tak udělali nový standard. Ve velmi krátké době jsme dokázali proměnit organizační strukturu, která nám ve výsledku přinesla daleko větší flexibilitu a nový benefit pro zaměstnance,“ dodává.
Práce z domova či z jakékoli jiné destinace napomáhá ke zlepšení balancu mezi pracovním a osobním životem. Díky moderním technologiím a nástrojům si mohou zaměstnanci lépe plánovat svůj pracovní čas a odbavování jednotlivých úkolů, zaměstnavatel současně díky tomu může v reálném čase vidět jejich efektivitu. Což napomáhá i při případném racionalizovanějším přesunu volných pracovních kapacit. „Disponujeme softwarovým vybavením, umíme měřit kvalitu práce a z interních průzkumů víme, že spokojenost ani produktivita pracovníků neklesá. Pokud něco funguje dobře a lidem to vyhovuje, nemáme potřebu to měnit,“ doplňuje k tématu Studnička.
Nové menší prostory se samozřejmě projeví také ve výši nájemného a zásadní je i úspora nákladů za služby. V době, kdy dochází ke zdražování energií, se jeví jako další důležitý aspekt. „Online systém nám dává smysl a úspora na pronájmu se nám finančně vyplatí i s ohledem na kompenzace nákladů a příplatky za práci z domova,“ hodnotí Studnička a dodává, že Conectart si s novým sídlem ve Vinice Business Centre částku sníží vynaloženou měsíční částku za služby o 10 Kč na jeden metr čtvereční. Co se celkových nákladů na nájemné týče, meziroční úspora činí necelých 40 %.
Podobnou „remote“ cestu v současnosti volí řada českých firem. Podle údajů České rady pro šetrné budovy trh s kancelářskými prostory během loňského roku poznamenal právě covid. Celková aktivita zpomalila. Z jejího šetření plyne, že se mimo jiné zvýšila celková plocha kanceláří dostupná k okamžitému podnájmu. Pozastavila se finalizace nových projektů a plánovaný objem dokončených kanceláří v roce 2021 se predikuje jako podprůměrný.
Conectart a NejBusiness.cz
10. listopadu 2021
Opavský strojírenský výrobce OSTROJ rozšířil strategickou spolupráci s americkou společností Oshkosh...
Od srpna mají klienti Komerční banky, Monety a Air Bank možnost vkládat hotovost do téměř 800 sdílených...
Konica Minolta reaguje na stále rostoucí počty hackerských útoků a potřebu maximálního zabezpečení IT...
BILLA zahájila v červenci výstavbu své první celodřevěné ekologické prodejny v rámci střední a východní...
Brněnská skupina Authentica loni poprvé překročila půlmiliardový obrat, který meziročně vyrostl na celkem...
V České republice bylo v prvních pěti měsících vyrobeno 651 935 osobních vozidel. To je téměř o 10 % víc...
Přední evropská developerská společnost CTP vybudovala bez využití finanční dotace dosud nejrozsáhlejší...
Skanska představuje svůj doposud největší rezidenční projekt s názvem Habitat a spouští prodej první...
Společnost GARBE, specialista na logistické a průmyslové nemovitosti ve střední a východní Evropě,...
onami, prodejce nábytku dekorací a vybavení do domácnosti, se rozšiřuje na další trh, tentokrát do Itálie....