Vybrat jídlo, nandat na podnos, položit na pult, zaplatit a odejít ke stolu. Běžná rutina, kterou zažívají každý den tisíce lidí. V blízké budoucnosti však možná se zásadní změnou. Vše se odehraje bez jakékoli lidské obsluhy. V souvislosti s digitalizací, která prostupuje všemi obory, totiž dochází i k modernizaci provozů jídelen, restaurací a dalších prostorů určených ke stravování. Vše navíc ještě urychlila pandemie, která z omezení kontaktu mezi lidmi učinila jednu z priorit účinné ochrany před onemocněním.
„Ať už jde o bezkontaktní platby, minimalizaci kontaktů či zvýšení komfortu strávníků, aktuálním trendem je důraz na co největší plynulost obsluhy a minimalizaci čekání. Zákazníci chtějí být obslouženi rychle a bez zdržení,“ uvedl Miloš Tkáčik CEO skupiny PRINCIPAL, do které spadá společnost Hugmarket Digital CZ, která se zabývá digitalizací v prostředí restaurací a jídelen. Dodává, že jde hlavně o provozy, kde se v krátké době kumulují vysoké počty strávníků, jako jsou podnikové jídelny a podobně. „Pro tato zařízení jsou automatizovaná a zároveň zákaznicky příjemná řešení velmi žádaná. Celý proces obsluhy se tak zrychluje a netvoří se fronty. Systém HugInMotion přesně rozpozná, co strávník na podnose má a okamžitě je nacení. Umí navíc příslušné položky i zvážit, což je absolutní novinka,“ doplnil s tím, že aktuálně pracují na projektu, v rámci kterého by příslušné senzory byly umístěny do světel v daných prostorách a zákazníci by tak byli odbavováni přímo za pohybu bez nutnosti u pultů vůbec zastavovat.
Zákazníci dávají přednost digitálnímu řešení, pokud to zkrátí nebo se zcela omezí případné čekání. Potvrzuje to i výzkum společnosti Mastercard, který se týkal chování lidí ve frontách u pokladen. Podle něj až 40 % respondentů při nákupu upřednostňuje samoobslužnou pokladnu. Lidé tak volí řešení, které jim při obsluze zabere nejméně času. Souvisí s tím také i již několik let trvající ochota používat bezkontaktní platby nejenom v supermarketech, ale i při platbách v restauracích, barech, bistrech nebo při parkování.
„Pro každého z nás je čas velmi cennou komoditou a určitě ho rádi trávíme jinak než ve frontách. Oproti dřívějším dobám, kdy nakupující ve frontách rozčilovala platba kartou, se situace po deseti letech bezkontaktních plateb otočila, a naopak emoce zdvihá primárně právě zdlouhavé přepočítávání hotovosti,“ vysvětlil Michal Čarný, generální ředitel společnosti Mastercard pro Českou republiku a Slovensko.
„V blízké budoucnosti budou pokladní zóny již zcela bez běžných pokladen. Nahradí je automaty, které rychle a efektivně obslouží zákazníky. To umožní provozovatelům soustředit se více na kvalitu vlastních služeb, zákaznického servisu a v neposlední řadě i samozřejmě jídel samotných,“ popisuje Miloš Tkáčik. Podle něj se místo klasických pokladních zón budou stále více objevovat otevřené prostory, které budou pohodlnější a příjemnější pro zákazníky.
PRINCIPAL a NejBusiness.cz
6. listopadu 2021
Direct pojišťovna potvrzuje svou dlouhodobou pozici mezi nejrychleji rostoucími pojišťovnami na trhu....
Od 18. března 2024 do 15. dubna 2024 bude Komerční banka vyplácet zjištěné pohledávky věřitelů Sberbank CZ...
Společnost DKV Mobility, přední evropská B2B platforma pro platby a řešení na cestách, rozšířila svou...
Po představení své nové obchodní strategie, zaměřené na podporu zdraví, správného stravování a na...
Společnost SAP oznámila novinky zaměřené na správu firemních dat. Nejvíce inovací včetně využití...
Společnost Dell uvádí na trh zcela novou řadu Latitude s podporou umělé inteligence. Notebooky vybavené...
Mozaika nájemců ve vysočanském věžáku AFI City 1 je již kompletně dokončená. Mezi nové přírůstky mimo jiné...
V průmyslovém parku v Banské Bystrici bylo úspěšně uvedeno do provozu největší smart bateriové úložiště na...
Obchodní řetězec PENNY pokračuje ve zvyšování mezd, ty od 1. března stouply bezmála sedmi tisícovkám...
Na letní dovolenou do zahraničí cestují čeští turisté nejčastěji autem (48 %), dále letecky (41 %),...