S nadcházející předvánoční sezónou se každoročně zvyšuje podíl nejen frekvence a hodnoty online nákupů, ale také příležitostí pro podvodníky. Online nákupy jsou pro konzumenty stále oblíbenější, vlivem pandemie a souvisejících omezení se k nim uchýlilo o 41 % více lidí než před ní. Již několik sezón v řadě je nejoblíbenější online platební metodou platba kartou, nicméně i přesto existuje část lidí, kteří v tuto metodu důvěru nemají. Dle průzkumu platformy Barion a agentury STEM/MARK téměř čtvrtina lidí nakupujících na internetu nepovažuje zadávání údajů ze své platební karty za bezpečné, a to včetně osob, které kartu k online nákupům běžně používají.
Byť pro většinu (76 %) lidí nakupujících na internetu nepředstavuje zadávání údajů z platební karty při nákupu překážku (54 % lidí jej považuje za zcela bezpečné, 22 % preferuje platbu kartou uloženou v digitální peněžence), zbývající necelá čtvrtina má postoj opačný.
Jde zejména o starší generaci, nízkopříjmovou skupinu či osoby žijící převážně v menších obcích. Naopak 90 % lidí s vyššími příjmy se zadáváním údajů z karty nemá problém, stejně tak většina mladší generace. Rozdíly mezi pohlavími nejsou v tomto případě znatelné.
„Zajímavé je, že mezi nejmladšími je také největší procento těch, kteří považují za bezpečnější nákup pomocí digitální peněženky. Vnímám to jako dobré znamení o finanční gramotnosti mladých, protože právě digitální peněženka může být jedním z efektivních bezpečnostních nástrojů při online nákupu”, říká Sándor Kiss, zakladatel platební platformy Barion operující na trzích CEE.
Bezpečnost je jednou z nejdůležitějších vlastností platebních bran a jejich poskytovatelé věnují značné úsilí tomu, aby podvodům s platebními kartami zabránili. Například společnost Barion kvůli podvodníkům vyvinula zcela novou technologii Barion Fraud Buster, systém, který kontroluje více než 60 parametrů odesílatele platby, aby zamezil možným podvodům. Pokud pomineme vlastní systémy poskytovatelů platebních bran, bezpečí plateb zajišťuje také tzv. vícefaktorové ověření identity, které ověřuje identitu zákazníků skrze jejich platební aplikaci nebo SMS zprávou.
S rostoucí důvěrou v zadávání údajů roste také maximální částka, kterou jsou lidé ochotni při online nákupech utratit: 5000 a více korun za jednu objednávku platí běžně právě lidé mezi 30 a 60 lety.
Online nákup pomocí platební karty je přitom bezpečným způsobem platby, který mohou i samotní nakupující ještě lépe „posichrovat”:
Pro případ, že se vaše platba či nákup zkomplikuje, tu jsou další mechanismy, se kterými lze nepovedený nákup vyřešit. Těmi z nejčastějších jsou refundace a chargeback, pojmy, které zákazníci často zaměňují, byť se jedná o rozdílné procesy.
Refundance je relativně jednoduchý proces. V praxi jde o kompenzaci či náhradu výdajů, většinou směrem od prodejce k zákazníkovi, který u něj zakoupil zboží či služby, často jde o jejich vrácení či reklamaci. Zpravidla probíhá čistě mezi prodejcem a kupujícím a metoda platby zde nehraje roli.
Chargeback je o něco komplikovanější operace, která začíná ve chvíli, kdy se majitel karty nebo banka majitele karty rozhodnou rozporovat určitou transakci placenou kreditní nebo debetní kartou. Je to nástroj, který zákazníkovi umožňuje získat své peníze zpět v případech, kdy prodejce nedodal objednané zboží, zboží přišlo poškozené či pokud zákazníkovi byla podvodně naúčtována nesprávná částka. Prodejce se musí rozhodnout, zda jej akceptuje, nebo mu bude oponovat, pravidla v tomto případě určuje karetní asociace. Při vrácení peněz je prodejci účtován navíc poplatek za vyřízení. Chargeback se využívá spíše v krajních případech a je možné jej vyžadovat jen tehdy, pokud zákazník platil kartou.
BARION GROUP s.r.o. a NejBusiness.cz
5. listopadu 2021
Opavský strojírenský výrobce OSTROJ rozšířil strategickou spolupráci s americkou společností Oshkosh...
Od srpna mají klienti Komerční banky, Monety a Air Bank možnost vkládat hotovost do téměř 800 sdílených...
Konica Minolta reaguje na stále rostoucí počty hackerských útoků a potřebu maximálního zabezpečení IT...
BILLA zahájila v červenci výstavbu své první celodřevěné ekologické prodejny v rámci střední a východní...
Brněnská skupina Authentica loni poprvé překročila půlmiliardový obrat, který meziročně vyrostl na celkem...
V České republice bylo v prvních pěti měsících vyrobeno 651 935 osobních vozidel. To je téměř o 10 % víc...
Přední evropská developerská společnost CTP vybudovala bez využití finanční dotace dosud nejrozsáhlejší...
Skanska představuje svůj doposud největší rezidenční projekt s názvem Habitat a spouští prodej první...
Společnost GARBE, specialista na logistické a průmyslové nemovitosti ve střední a východní Evropě,...
onami, prodejce nábytku dekorací a vybavení do domácnosti, se rozšiřuje na další trh, tentokrát do Itálie....