Fluktuace v ČR zatím na rozdíl od světa neroste

Fluktuace v ČR zatím na rozdíl od světa neroste

Na rozdíl od západních trhů, kde firmy bojují s rostoucí fluktuací zaměstnanců, je v České republice zatím patrný opačný trend, pracovníci zde upřednostňují jistotu zaměstnání před změnou. Kromě lehkého výkyvu letos na jaře lidé o změně práce spíše uvažují, než ji realizují. Zaměstnavatelé se navíc snaží fluktuaci svých pracovníků předcházet a jejich potřeby zjišťují v pravidelných průzkumech. Stále častěji z nich vyplývá, že pro zaměstnance je čím dál důležitější lidský přístup, porozumění a ocenění ze strany zaměstnavatele.

Dle průzkumu společnosti McKinsey & Company opustilo od dubna letošního roku svou práci více než 15 milionů amerických zaměstnanců. Téměř dvě třetiny amerických firem očekávají, že počet pracovníků, kteří chtějí změnit zaměstnání, bude v následujících měsících dále narůstat, což potvrzují i samotní zaměstnanci - 40 % v průzkumu uvedlo, že je pravděpodobné, že v následujících třech až šesti měsících odejdou ze své práce, pro dalších 18 % je to pak téměř jisté.

V České republice je touha po změně zaměstnání menší. Svědčí o tom jak klesající fluktuace v některých oborech, tak i zjištění průzkumu Grafton Recruitment. Dle něj lidé o změně často jen uvažují. Asi nejmenší chuť ke změně je v oboru IT, kde by pouze desetina zaměstnanců využila zajímavé nabídky, pokud by přišla. Trochu více se po nové práci příležitostně poohlíží pracovníci z obchodu a marketingu (22 %) či z podnikových služeb (30 %), nejvíce pak z výroby, kde si práci aktivně hledá čtvrtina zaměstnanců a dalších 37 % by využilo dobrou nabídku, pokud by se jim naskytla.

„Výkyv v jinak docela nízké fluktuaci nastal v Česku letos na jaře po ukončení lockdownu, kdy se zaměstnanci ze sektorů zasažených restrikcemi začali postupně vracet ke svému původnímu zaměstnání. Zaznamenali jsme to zejména v oboru zákaznických služeb, kam se v době zavřené země uchýlilo dost pracovníků z hotelů a cestovního ruchu,“ říká Jonathan Appleton, ředitel asociace ABSL, která sdružuje poskytovatele podnikových, zákaznických a IT služeb. Jeho slova potvrzuje i Jan Nedělník, generální ředitel společnosti Comdata, která je jedním z největších poskytovatelů zákaznických služeb v ČR: „Do zákaznických služeb přišlo v době lockdownu hodně lidí z jiných oborů, kteří o svou práci vlivem Covidu-19 přišli. Následně se do svého původního zaměstnání vrátili a fluktuace se tak lehce zvýšila, nicméně šlo spíše o dočasný výkyv. Fluktuace je nyní opět stabilizovaná, a naopak dokonce meziročně nižší než před vypuknutím pandemie.“ Celkově se v oboru podnikových služeb drží míra fluktuace na předcovidových 13 %, což je z pohledu celého trhu podprůměrná hodnota. Některé firmy z oboru se mohou chlubit i mnohem nižším údajem, výjimkou není, zejména v případě IT center, ani 5 %.

Posílení vztahů se zaměstnanci je klíčové

Mezi nejčastější důvody odchodu ze zaměstnání patří vedle finančního ohodnocení i osobní potřeba změny. V průzkumu společnosti McKinsey & Company pak zaměstnanci uváděli i nedostatečné ocenění svými zaměstnavateli a nadřízenými a chybějící pocit sounáležitosti v práci. „Zvyšování mezd nebo rozšiřování nabídky bonusů jsou jen dočasná řešení. Pokud chtějí zaměstnavatelé fluktuaci pracovníků skutečně zabránit, musí se zaměřit především na posílení vztahů se zaměstnanci a naslouchat jejich potřebám,“ říká Jonathan Appleton. To potvrzuje i průzkum personální agentury Grafton Recruitment, v rámci nějž 95 % respondentů vyjádřilo zájem pracovat u zaměstnavatele, kterému na nich záleží a který vychází vstříc jejich potřebám. Průzkumy spokojenosti zaměstnanců a zpětná vazba od těch, kteří ze zaměstnání odchází, se proto stávají stále důležitějším nástrojem při snižování fluktuace.

„Všichni zaměstnanci, kteří nás opouští, mají možnost popovídat si s příslušnými HR odborníky o důvodech, které je k tomu vedou. Nejčastěji zmiňují touhu po práci v jiné oblasti. Snažíme se reagovat na jejich potřeby a podporujeme například interní přesuny na jinou pozici, kde jsme schopni nabídnout perspektivní kariérní možnosti, které mohou pracovníka nově motivovat,“ říká Iveta Chválová, ředitelka SAP Services. Vzájemný dialog a zapojení pracovníka podporují také další společnosti. „Dle interních průzkumů víme, že naši zaměstnanci nejčastěji odchází kvůli touze něco změnit. Když zaregistrujeme, že některý z kolegů není spokojený, přímý nadřízený ve spolupráci s HR konzultantem se vždy snaží zjistit jak důvody jeho nespokojenosti, tak i jeho potřeby a najít řešení výhodné pro obě strany,“ říká Pavlína Janíková, viceprezidentka za HR a marketing ve společnosti Ness Czech s tím, že pandemie měla v jejich případě na fluktuaci významný vliv, lidé jsou dodnes obezřetnější ve svých rozhodnutích a důsledněji zvažují změnu.

Flexibilita v práci je stále důležitější

V rámci průzkumů spokojenosti a potřeb zaměstnanců dnes rezonuje ještě jeden důležitý trend, a tím je možnost práce z domova. Lidé si v době pandemii na tento model zvykli a nechce se jim ho nyní vzdávat. Potvrzuje to i průzkum společnosti Ernst& Young, dle nějž má o možnost práce z domova zájem 9 z 10 kancelářských zaměstnanců. V průměru by chtěli pracovat na dálku dva až tři dny v týdnu. Více než polovina dotazovaných zaměstnanců z celého světa by pak zvážila odchod z práce, pokud by jim po pandemii nebyla poskytnuta určitá forma flexibility. K podobnému zjištění dospělo i šetření asociace ABSL. Podle něj chtějí i do budoucna více než půl pracovní doby z domu pracovat 4 z 5 zaměstnanců, což je o 64 procentních bodů více než před vypuknutím pandemie. „Snažíme se našim pracovníkům nabídnout to, co obvykle postrádají u jiných zaměstnavatelů, a proto odchází. Flexibilita v tom, kde a kdy mohou zaměstnanci vykonávat svou práci, je pro ně stále důležitější. I proto se je zaměstnavatelé z našeho oboru v tomto aspektu snaží maximálně vyslyšet,“ dodává Jonathan Appleton.

ABSL

ABSL (Association of Business Service Leaders in the Czech Republic) je organizace sdružující společnosti působící v segmentu sdílených podnikových služeb, který představuje silný zdroj zaměstnanosti v České republice. ABSL vznikla v roce 2013 s cílem podporovat společnosti z oblasti podnikových služeb, sdílet best practises a pomáhat s rozvojem aktivit svých členů i jiných subjektů působících v tomto segmentu. Zároveň ABSL poskytuje podporu zahraničním investorům, kteří chtějí v ČR zřídit svá centra podnikových služeb. V současnosti v ČR působí více než 330 center zaměstnávajících 130 000 lidí.

Zdroj informací

ABSL a NejBusiness.cz

Datum

19. října 2021

Sociální sítě NejBusiness.cz

Doporučujeme

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:

Zajímavosti a tiskové zprávy

13. června 2024

Skanska uvádí na trh novou lokalitu, Habitat Malešice nabídne multifázový projekt s více než 1 000 byty

Skanska představuje svůj doposud největší rezidenční projekt s názvem Habitat a spouští prodej první...

24. května 2024

NOBO AUTOMOTIVE bude vyrábět sedladla pro BMW v GARBE PARKU České Budějovice

Společnost GARBE, specialista na logistické a průmyslové nemovitosti ve střední a východní Evropě,...

20. května 2024

Bonami expanduje do Itálie

onami, prodejce nábytku dekorací a vybavení do domácnosti, se rozšiřuje na další trh, tentokrát do Itálie....

10. května 2024

Investiční fond Vetfund otevírá nejmodernější veterinární kliniku v ČR

V Praze na Palmovce zahájila od května svou činnost nejmodernější veterinární klinika v České republice....

2. května 2024

VDT Technology dokončila projekt digitálního dvojčete úpravny vody

VDT Technology, vývojář digitálních aplikací pro vodárenský průmysl, dokončil spolu s partnery inovativní...

23. dubna 2024

Klimatická neutralita ve stavebnictví. STRABAG chce dosáhnout zdánlivě nemožného do roku 2040

Odvětví stavebnictví patří s podílem téměř 38 % na celosvětových emisích k největším znečišťovatelům...

17. dubna 2024

Bonett pod vlastní značkou otevírá první dvě CNG stanice na Slovensku

Přední český dodavatel alternativních pohonných hmot Bonett vstupuje se svojí značkou na slovenský trh....

12. dubna 2024

ČEPRO spouští prodej nového paliva se 100% obsahem HVO

Společnost ČEPRO od dubna pro své velkoobchodní zákazníky nabízí nové palivo s obchodním označením HVO...

25. března 2024

Direct pojišťovna překonala další dva milníky. Má 3,5 miliardy v portfoliu a půl milionu klientů

Direct pojišťovna potvrzuje svou dlouhodobou pozici mezi nejrychleji rostoucími pojišťovnami na trhu....

13. března 2024

Komerční banka bude vyplácet zjištěné pohledávky věřitelů Sberbank CZ

Od 18. března 2024 do 15. dubna 2024 bude Komerční banka vyplácet zjištěné pohledávky věřitelů Sberbank CZ...

Reklama

Page generated in 2.0801 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál