Objednávky rostlinných jídel u nás vzrostly o 40 procent za rok

Objednávky rostlinných jídel u nás vzrostly o 40 procent za rok

V pondělí 4. října se odehrál historicky druhý ročník konference zaměřené čistě na rostoucí trend rostlinných produktů. Konferenci Plant-Powered Perspectives 2021 pořádal projekt Rostlinně a účastnili se všichni významní hráči na trhu s rostlinnými produkty. Společnost InsightLab poskytla nejnovější prodejní data. Zástupci Garden Gourmet mluvili o tom, že očekávají ztrojnásobení rostlinné kategorie v následujících třech letech. A zástupce serveru Dáme jídlo přidal informaci, že za poslední rok vzrostl počet vegan objednávek o 40 procent.

Začátek konferenčního programu se nesl ve znamení tržních čísel, prohlídky nejatraktivnějších produktů, které lze najít v regálech českých supermarketů, a vyhlídek do budoucna. Podle Andrey Vozníkové ze společnosti InsightLab se v brzké budoucnosti na trhu objeví hotové omáčky na rostlinné bázi (sýrová, bešamel atd.), alternativa vajec, jackfruit, který má formu trhaného masa, hranolky z manioku a plantejnová mouka.

Vozníková dále  hovořila o rostoucím rostlinném trendu v konkrétních číslech. Nejsilnější prodejní kategorie je kategorie rostlinného mléka. Tady mluvíme o důležitosti skoro 80 % na celkových prodejích alternativ s tím, že největší meziroční nárůst (232,8 %) patří fermentovaným mléčným produktům. Mezi výrobci rostlinných variant mléčných výrobků vede Upfield a Danone.

Stále rostoucí zájem o alternativy mléka potvrdil ve svém vstupu i Paul Helmers z britské firmy Minor Figures, která přešla od výroby kávy i k vlastní značce ovesného mléka, ta teď tvoří 70 procent prodejů firmy. Vše začalo, tak, že v roce 2016 přešel produktový manažer Minor Figures na rostlinnou stravu a začal hledat udržitelnou surovinu pro výrobu mléka. Helmersovou misí je nyní představit Minor Figures českým kavárnám, dvě stovky z nich už však ovesné Minor Figures v nabídce mají.

Jak rostlinnou stravu dostat do českých škol a dalších veřejných institucí? Inspirace přišla z Portugalska, kde Portugalská vegetariánská asociace dosáhla úspěchu ve formě zákona, díky kterému musí školy, univerzity, zdravotnická i vězeňská zařízení umožnit strávníkům přístup k rostlinnému jídlu. O této cestě mluvil ředitel Portugalské vegetariánské asociace Nuno Alvim. U nás se otázce věnuje Český gastronomický institut. Podle Elišky Selinger, lékařky ze Státního zdravotního institutu, která za Český gastronomický institut vystoupila, by mělo být rostlinné jídlo přirozenou součástí jídelních lístků, aby si mohl všude vybrat každý.

V rámci konference proběhla také soutěž Plant-Powered MashUp. Rostlinné startupové projekty mezi sebou soutěžily před odbornou porotou o jejich rady a konzultace, roční propagaci svého projektu na sociálních sítích Rostlinně a V-Label certifikaci na rok zdarma i o 10 000 Kč do začátku. Porota ve složení Martin Rozhoň (investor), Michal Skala (Category manager Globus, Zdravý svět), Vladimír Víšek (strategický rozvoj firem v oblasti udržitelnosti) a Tomáš Kofroň (Head of Sales, Green Heads) nakonec vybrala za vítěze VeganBox, což je služba, která funguje na bázi měsíčního předplatného a nabízí krabice s překvapením – obsahem jsou produkty rostlinného původu.

Jedním ze zlatých hřebů konference byla panelová diskuze gastro gigantů o proměnách gastronomie. O rostlinné budoucnosti diskutovali Michal Holotík (Starbucks), Jakub Slavík (IKEA) a Břetislav Stromko (Dáme jídlo). Z diskuze vyplynulo, že každý 12. nápoj prodaný ve Starbucks je s rostlinnou alternativou, Dáme jídlo má na své platformě 24% nárůst vegan restaurací a 40% nárůst vegan objednávek za rok a 28 % prodejů IKEA kuliček je rostlinného původu.

Garden Gourmet podle Zbyňka Haindla napomůže rozvoji rostlinné budoucnosti svým rostlinným tuňákem, který na trh přijde začátkem příštího roku. Firma chce ohromit zákazníky, protože čeká ztrojnásobení rostlinné kategorie během následujících tří let. „Spotřebitel se neustále vyvíjí, je edukovanější a dbá na zdravý život, požaduje kvalitní a rozmanité jídlo a díky tomu do rostlinné kategorie vstupuje stále více nových spotřebitelů,“ míní Managing director Danone Marián Jánoš.

A jaké že bude jídlo budoucnosti? Na to odpovídal CEO americké firmy EAT JUST Josh Tetrick ve svém výstupu o kultivovaném mase. „Kultivované maso je stejné, je reálné, ale nevyžaduje porážku zvířete,“ srovnává Tetrick kultivované maso s klasickou variantou. „Pokud nemáte rádi chuť masa, tohle nebude produkt pro vás. Chutná totiž identicky,“ dodává ředitel EAT JUST. „Mojí neteři jsou teď dva roky, přeju si, aby až vystuduje vysokou školu, bude pro ni normální svět, kde se konzumuje kultivované maso,“ uzavírá svůj výstup a celou konferenci Tetrick.

Zdroj informací

Rostlinně a NejBusiness.cz

Datum

17. října 2021

Sociální sítě NejBusiness.cz

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:

Doporučujeme

Zajímavosti a tiskové zprávy

3. září 2024

OSTROJ naplno rozjel sériovou výrobu letištní techniky pro Oshkosh AeroTech

Opavský strojírenský výrobce OSTROJ rozšířil strategickou spolupráci s americkou společností Oshkosh...

1. září 2024

KB, MONETA a Air Bank nově umožňují vkládat hotovost do sdílené sítě téměř 800 bankomatů

Od srpna mají klienti Komerční banky, Monety a Air Bank možnost vkládat hotovost do téměř 800 sdílených...

19. srpna 2024

Konica Minolta se zaměřila na ochranu firemních dat proti hackerům

Konica Minolta reaguje na stále rostoucí počty hackerských útoků a potřebu maximálního zabezpečení IT...

15. srpna 2024

První ekologická celodřevěná prodejna BILLA vyrůstá ve Vracově na Hodonínsku

BILLA zahájila v červenci výstavbu své první celodřevěné ekologické prodejny v rámci střední a východní...

11. srpna 2024

Brněnská Authentica loni překročila půlmiliardový obrat a otevřela novou divizi

Brněnská skupina Authentica loni poprvé překročila půlmiliardový obrat, který meziročně vyrostl na celkem...

5. července 2024

Výroba vozidel v Česku nadále roste

V České republice bylo v prvních pěti měsících vyrobeno 651 935 osobních vozidel. To je téměř o 10 % víc...

30. června 2024

Největší fotovoltaický střešní projekt v Česku: V CTParku Bor na Plzeňku

Přední evropská developerská společnost CTP vybudovala bez využití finanční dotace dosud nejrozsáhlejší...

13. června 2024

Skanska uvádí na trh novou lokalitu, Habitat Malešice nabídne multifázový projekt s více než 1 000 byty

Skanska představuje svůj doposud největší rezidenční projekt s názvem Habitat a spouští prodej první...

24. května 2024

NOBO AUTOMOTIVE bude vyrábět sedladla pro BMW v GARBE PARKU České Budějovice

Společnost GARBE, specialista na logistické a průmyslové nemovitosti ve střední a východní Evropě,...

20. května 2024

Bonami expanduje do Itálie

onami, prodejce nábytku dekorací a vybavení do domácnosti, se rozšiřuje na další trh, tentokrát do Itálie....

Reklama

Page generated in 2.0556 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál