Online prodej potravin se v Česku každoročně zdvojnásobí

Online prodej potravin se v Česku každoročně zdvojnásobí

Online prodej potravin v posledních letech zaznamenává obrovský nárůst, v Česku v uplynulých třech letech rostly tržby v tomto segmentu průměrným tempem o 106 procent ročně. Významný nárůst byl i jinde v Evropě, a to průměrně o 37,3 procenta. Data ze 24 zemí Evropy analyzovala realitněporadenská společnost Cushman & Wakefield.

Michal Soták, partner a vedoucí investičního týmu v České republice, Cushman & Wakefield: „Trend online nakupování potravin započal již před pandemií, ta ho pak samozřejmě akcelerovala – možnost nechat si dovézt potraviny domů se stala atraktivní i pro ty, kdo dříve váhali. Mnozí přínosy této formy nákupu potravin oceňují i nadále, a lze tak předpovídat další růst segmentu – do roku 2025 očekáváme více než zdvojnásobení jeho podílu na celkovém prodeji potravin v Česku.“

Aktuálně činí podíl online prodeje potravin na celkových tržbách za potraviny v České republice 4,2 procenta, což koresponduje s průměrným podílem v Evropě (4,4 procenta). Je to sice výrazně méně než v jiných maloobchodních kategoriích – například u elektroniky se aktuálně prodává téměř 50 procent objemu tržeb online – ale do roku 2025 by v Česku mohlo jít až o 9,6 procenta.

E-commerce tvoří 15 % maloobchodních tržeb

Podíl e-commerce bude zároveň růst ve všech maloobchodních kategoriích. Celkově by se online prodeje měly na maloobchodních tržbách v České republice koncem letošního roku podílet již téměř 15 procenty, což je nejvíce ze zemí střední Evropy.

Největšího podílu na celkových maloobchodních tržbách dosahuje e-commerce ve Spojeném království, kde jde o 27,9 procenta, následuje Nizozemsko s 15,6 procenta a hned třetí je Česko a aktuálními 14,8 procenta. Naopak nejméně je online nakupování zastoupené v Portugalsku (7,8 %), Bulharsku (7,1 %) a Rumunsku (5,9 %).

Ve všech sledovaných zemích sektor e-commerce zaznamenal významný růst, a to nejen v souvislosti s pandemií koronaviru: nejrychleji za poslední tři roky rostly tržby z prodejů přes online kanály v Maďarsku (o 57,7 %) a Rusku (o 51,0 %), v Česku se online tržby každoročně zvyšovaly v průměru o 38,4 procenta.

Jiří Kristek, partner a vedoucí pronájmu průmyslových ploch a nákupních parků, Cushman & Wakefield: „Růstový trend bude pokračovat, což se – jako se to děje již dnes – projeví také na poptávce e-commerce firem, hlavně těch zaměřených na prodej potravin, po skladových prostorách, především v okolí velkých měst. Vzdálenost od koncového zákazníka a rychlost doručení k němu je u potravin zásadním faktorem, a tyto firmy tak stále hledají prostory, jež by jim umožnily dobu dodání co nejvíce zkrátit. Tato situace zásadně mění dynamiky trhu skladových prostor a nájemné v projektech v okolí Prahy a Brna bude do budoucna zásadně vyšší než v lokalitách mimo tato hlavní města.“

E-commerce zvyšuje poptávku po skladech a nájmy v nich

V prvním pololetí letošního roku se v Česku pronajala plocha logistických a průmyslových nemovitostí, která odpovídá 85 procentům poptávky dosažené za celý rok 2020. Objem uzavřených nájemních smluv v tomto sektoru za rok 2021 by tedy měl být rekordní.

Od roku 2018 se konstantně zvyšuje nejen absolutní množství pronajatých ploch ze strany e-commerce, ale také její podíl na poptávce: zatímco v roce 2018 připadala asi 3,9 procenta nově pronajatých ploch na firmy působící výhradně v oblasti e-commerce, v prvním pololetí letošního roku to bylo již 12,5 procenta. (Reálně to může být i více, neboť mnohé maloobchodní firmy zařazené v kategorii maloobchod využívají vedle fyzického prodeje i online kanály.)

E-commerce má nejvyšší podíl na poptávce hlavně v okolí velkých měst – především v Praze, Brně, Ostravě a Plzni.

Jiří Kristek, partner a vedoucí pronájmu průmyslových ploch a nákupních parků, Cushman & Wakefield: „Rostoucí poptávku ze strany e-commerce sektoru se zatím developerům skladovacích areálů nedaří plně uspokojovat, a to z mnoha důvodů. Zejména je to nedostatek vhodných pozemků pro takovou výstavbu, zdlouhavé povolovací procesy, snížená kapacita stavebních firem a v neposlední řadě také nedostatek některých stavebních materiálů. Nicméně právě díky této zvýšené poptávce zaznamenáváme mnohem větší aktivitu na straně developerů, kteří se snaží nové prostory připravit co nejdříve, aby ji dokázali nasytit. Otázkou ovšem zůstává, pokud bude oblast e-commerce dále růst, zda se tento rozdíl mezi poptávkou a nabídkou vůbec kdy vyrovná.“

 

Logickým důsledkem tohoto vývoje je pak zájem o logistické projekty ze strany investorů do nemovitostí. V loňském roce se tato nemovitostní třída na celkovém objemu transakcí tradičních komerčních nemovitostí podílela 23 procenty, letos tyto transakce tvoří zatím (ke konci třetího čtvrtletí) 35 procent.

Michal Soták, partner a vedoucí investičního týmu v České republice, Cushman & Wakefield: „Díky jejich strategickému významu, vyspělosti českého trhu a omezené nabídce kvalitních lokalit v okolí velkých měst jsou logistické nemovitosti strategickým aktivem pro investory. Transakční aktivita v tomto sektoru, jako ve většině ostatních v Česku, bude diktována dostupností produktu.“

Zdroj informací

Cushman & Wakefield a NejBusiness.cz

Datum

13. října 2021

Fotogalerie

Sociální sítě NejBusiness.cz

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:

Reklama

Page generated in 1.9441 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál