Průzkum* platební platformy Barion ve spolupráci s agenturou STEM/MARK ukázal, že pandemie poměrně výrazně posunula nákupní chování českých konzumentů i jejich platební zvyklosti v online prostředí. Oproti době před pandemií si 41 % lidí zvyklo častěji nakupovat na e-shopech a 42 % lidí platí bezkontaktně už i v kamenných obchodech. V budoucnosti je 85 % lidí rozhodnuto pokračovat v nákupech online, byť značná část z nich občas do kamenných obchodů ráda nahlédne.
Z šetření vyplynulo, že pro polovinu dotazovaných je nyní online nakupování atraktivnější než dříve, dle očekávání zejména mezi mladými lidmi. O poznání méně lidí nakupuje pravidelně na zahraničních e-shopech, alespoň jednou týdně pouhá 2 %. Jednou měsíčně je to 17 % Čechů. Obecně nižší ochota k nákupům na zahraničních e-shopech v populaci je dána zejména nedůvěrou či jazykovou bariérou.
Pokud se však zaměříme na kategorii mladých lidí do 30 let, je situace jiná - zkušenost s nákupem na zahraničním eshopu má přes 90 % z nich. A naopak téměř 50 % lidí nad 60 let tu nenakupuje nikdy.
Co se týče způsobu platby na internetu, celých 66 % dotazovaných preferuje při online nákupech kartu, dobírku upřednostňuje 20 %, přičemž jde především o respondenty z menších měst a obcí a s nižším vzděláním.
„Zájem o platbu kartou on-line sledujeme dlouhodobě. Potvrzuje to důvěru zákazníků v české e-shopy a posun v myšlení zákazníků v uplynulých letech. Zároveň je třeba zmínit, že se stále rozšiřuje jak nabídka platebních metod, tak způsobů doručení či vyzvednutí zboží. Právě propojení těchto dvou důležitých částí nákupního procesu hraje roli ve výsledném rozhodování o objednávce ze strany zákazníků,“ říká výkonný ředitel APEK (Asociace pro elektronickou komerci) Jan Vetyška.
Relativně novou platební metodu - platbu pomocí digitální peněženky preferují opět zejména mladí lidé, nicméně ve vztahu k obecné populaci jde o pouhých 7 %. Digitální peněženka je ostatně neznámým pojmem pro 12 % respondentů, 50 % ji vůbec nevyužívá. Přesto je přes 80 % lidí přesvědčeno, že tradiční platební metody, jako například platba v hotovosti, budou v blízké budoucnosti zcela překonány novými technologiemi. Pouze 18 % respondentů se domnívá, že hotovost žádná technologie nenahradí.
„Se zákazníky, kteří si stále více zvykají na různé typy online plateb a jejich výhody, si i další a další online obchodníci uvědomují jejich důležitost a častěji na své e-shopy integrují i méně běžné metody - online platba kartou už zkrátka stačit nebude. Budoucností jsou pak platby pomocí elektronických peněženek jako Barion, Google Pay či Apple Pay, které současně zrychlují nákupní proces a mohou výrazně zvýšit konverze,“ říká Sándor Kiss, zakladatel Barion Payment.
Výběr platebních metod, které e-shopy nabízí, je důležitý pro celých 86 % respondentů. Nejedná se sice o rozhodující faktor, nicméně důležitý je zejména pro ty, kteří preferují platbu dobírkou a chtějí mít jistotu, že ji e-shop nabízí. S tím souvisí i částka, kterou jsou lidé ochotni jednorázově zaplatit: přes 50 % lidí se pohybuje mezi 1001 a 5000 korun za objednávku/nákup. S rostoucím věkem a klesajícím vzděláním však klesá ochota utrácet, v kategorii nad 60 let utratí 41 % lidí za jednu objednávku maximálně 1000 korun.
Spotřebitelé se během pandemie masivně přeorientovali na online prostředí, a to napříč všemi věkovými kategoriemi, byť zejména skupina mladých do 29 let a rovněž vysokoškoláci v tomto ohledu vedou na plné čáře. Přes 40 % lidí si zvyklo častěji nakupovat online a stejná část lidí teď častěji platí kartou/bezkontaktně dokonce i v kamenných obchodech. Relevantních je i 13 % respondentů (převážně vysokoškoláků), kteří se doposud kamenným obchodům vyhýbají a preferují nákup všeho potřebného online. S tímto trendem souvisí i obecný předpoklad budoucích nákupních zvyklostí, které přetrvají i po odeznění pandemie koronaviru.
Pouhých 13 % dotázaných se chystá naplno vrátit do kamenných obchodů a chce nakupovat jako dříve. 23 % lidí naopak bude i nadále preferovat online nákupy. Největší část, 65 % lidí, bude v online nakupování rovněž pokračovat, ale kamenné obchody nezatracují a rádi se do nich znovu podívají.
„Počítáme s tím, že nejen v České republice, ale i na dalších trzích, kde působíme, budou lidé více a více inklinovat k online a bezkontaktnímu řešení svých nákupů, což bude generovat také větší poptávku po pokročilých platebních metodách v online i offline prostředí, které poskytujeme,” uzavírá Sándor Kiss.
BARION GROUP s.r.o. a NejBusiness.cz
6. října 2021
Přední český dodavatel alternativních pohonných hmot Bonett vstupuje se svojí značkou na slovenský trh....
Společnost ČEPRO od dubna pro své velkoobchodní zákazníky nabízí nové palivo s obchodním označením HVO...
Direct pojišťovna potvrzuje svou dlouhodobou pozici mezi nejrychleji rostoucími pojišťovnami na trhu....
Od 18. března 2024 do 15. dubna 2024 bude Komerční banka vyplácet zjištěné pohledávky věřitelů Sberbank CZ...
Společnost DKV Mobility, přední evropská B2B platforma pro platby a řešení na cestách, rozšířila svou...
Po představení své nové obchodní strategie, zaměřené na podporu zdraví, správného stravování a na...
Společnost SAP oznámila novinky zaměřené na správu firemních dat. Nejvíce inovací včetně využití...
Společnost Dell uvádí na trh zcela novou řadu Latitude s podporou umělé inteligence. Notebooky vybavené...
Mozaika nájemců ve vysočanském věžáku AFI City 1 je již kompletně dokončená. Mezi nové přírůstky mimo jiné...
V průmyslovém parku v Banské Bystrici bylo úspěšně uvedeno do provozu největší smart bateriové úložiště na...