Firemní vozové parky prochází v Česku proměnou a jedním z hlavních důvodů je změna stylu práce v souvislosti s pandemií covid-19. Ta snížila počet služebních cest (objem najetých km) u 2/3 společností s vlastní flotilou. Téměř čtvrtina českých firem zastavila v době pandemie obměnu svého vozového parku. Vyplývá to z unikátního průzkumu společnosti EY, kterého se zúčastnilo 50 manažerů firemních vozových parků, 300 zaměstnanců – uživatelů služebních vozů, 10 dealerů a 4 leasingové společnosti, které poskytují služby firemním flotilám. Dotazování proběhlo v květnu a červnu 2021.
„Výběru vozidel do firemních flotil nadále dominuje cenový aspekt. Za stěžejní kritérium jej považuje více než polovina respondentů. V případě obměny vozových parků tuzemské společnosti zohledňují hlavně stáří vozu, a to v 78 % případů,“ shrnuje závěry šetření Petr Knap, vedoucí partner společnosti EY pro automobilový sektor v regionu střední, východní a jihovýchodní Evropy a střední Asie, a dodává: „V případě elektromobilů zůstávají zaměstnavatelé konzervativní a s jejich brzkým zařazením do flotily spíše nepočítají. Zajímavé je, že většina zaměstnanců si naopak elektromobil jako svůj služební vůz dokáže představit.“
Po ceně (53 %) jsou nejdůležitějšími kritérii výběru firemního vozu do flotily jeho značka (43 %), praktičnost (39 %) a bezpečnost (33 %). Ekologičnost zůstává s 8 % jako hlavním kritériem pro výběr vozu na chvostu parametrů.
Devět z deseti firem v ČR stále nemá ve flotile žádný elektromobil a v dohledné době se to nejspíše výrazně nezmění. 39 % Fleet manažerů nepočítá s nákupem elektromobilů. 35 % o nich sice uvažuje, avšak jen v delším časovém horizontu (déle než 5 let), naopak 26 % jejich zavádění ve svých společnostech předpokládá do pěti let. Mezi zaměstnanci se těší elektromobily coby služební vozy většímu zájmu než u zaměstnavatelů. 69 % dotazovaných zaměstnanců se domnívá, že by elektromobil mohlo komfortně využívat. Za největší překážku považují zaměstnanci dojezd elektromobilu (72 %). Pro zaměstnavatele je oproti tomu hlavní bariérou elektromobility pořizovací cena (78 %).
Na důležitosti začíná nabírat konektivita vozů. Konektivní služby má ve svém služebním voze zatím pouze 35 % dotázaných zaměstnanců. Polovina dotázaných dealerů a leasingových společností nicméně v posledních 12 měsících zaznamenala nárůst zájmu o konektivní služby ze strany fleetových zákazníků.
Alternativní mobilitní prostředky naopak stále ještě nezískaly velkou popularitu jak ze strany firem, tak zaměstnanců. Kromě služebního vozu využívá nejvíce zaměstnanců (55 %) ke služebnímu cestování veřejnou hromadnou dopravu. S velkým odstupem za ní se řadí vozy taxi včetně služeb Uber a Bolt (17 %) a vozy z autopůjčovny (14 %). Alternativnější formy mobility jako carsharing nebo bikesharing využívají pouze 4 % zaměstnanců.
Ernst & Young, s.r.o. a NejBusiness.cz
16. září 2021
Odvětví stavebnictví patří s podílem téměř 38 % na celosvětových emisích k největším znečišťovatelům...
Přední český dodavatel alternativních pohonných hmot Bonett vstupuje se svojí značkou na slovenský trh....
Společnost ČEPRO od dubna pro své velkoobchodní zákazníky nabízí nové palivo s obchodním označením HVO...
Direct pojišťovna potvrzuje svou dlouhodobou pozici mezi nejrychleji rostoucími pojišťovnami na trhu....
Od 18. března 2024 do 15. dubna 2024 bude Komerční banka vyplácet zjištěné pohledávky věřitelů Sberbank CZ...
Společnost DKV Mobility, přední evropská B2B platforma pro platby a řešení na cestách, rozšířila svou...
Po představení své nové obchodní strategie, zaměřené na podporu zdraví, správného stravování a na...
Společnost SAP oznámila novinky zaměřené na správu firemních dat. Nejvíce inovací včetně využití...
Společnost Dell uvádí na trh zcela novou řadu Latitude s podporou umělé inteligence. Notebooky vybavené...
Mozaika nájemců ve vysočanském věžáku AFI City 1 je již kompletně dokončená. Mezi nové přírůstky mimo jiné...