Nabíječky pro elektromobily přibývají i v obchodních centrech a firemních budovách

Nabíječky pro elektromobily přibývají i v obchodních centrech a firemních budovách

Na zvyšující se množství elektromobilů reagují obchodní a administrativní centra. Poptávka po nových nabíjecích stanicích v obchodních centrech roste a zdaleka se to netýká jenom hlavního města. Komerční prostory tak reagují na nedostatečnou síť veřejných nabíjecích stanic.

Podle Národního plánu čisté mobility by v České republice mělo v roce 2030 jezdit 220 tisíc až 500 tisíc elektromobilů a fungovat 19 000 až 35 000 dobíjecích bodů na elektřinu. V roce 2035 podle ambiciózních plánů Evropské komise skončí na „starém kontinentu“ prodej nových automobilů, které nebudou poháněné elektřinou či vodíkem.

Zatím jsou prodejní čísla podstatně skromnější a elektromobil je vzhledem k velmi vysokým pořizovacím cenám brán jako prémiové auto pro bohaté lidi. Dle statistik SDA je v Česku 7103 osobních vozidel poháněných elektřinou. Podle aktuální statistiky Ministerstva průmyslu a obchodu je k prvnímu dnu letošního roku v Česku evidováno celkem 734 nabíjecích stanic pro elektromobily a na nich 1516 dobíjecích bodů (samostatných nabíječek). Na pět elektro automobilů tak připadá jenom jedna nabíječka. Nejvíce veřejných dobíjecích stanic v Česku provozuje ČEZ (více než 250).

Jejich množství ale každým měsícem mírně roste. Podle Davida Pulkerta, obchodního ředitele společnosti M2C, která se v Česku stará o facility management většiny velkých obchodních center a desítek firemních budov, platí přímá úměra. Ruku v ruce se zvyšováním prodejů elektromobilů se zvyšuje také poptávka od majitelů kancelářských či administrativních budov po výstavbě nabíjecích stanic.

„Čím novější a modernější objekt, tím se zde více počítá s instalací dobíjecích stanic. Výsadou není pouze hlavní město, jakkoliv zde nejrychleji roste infrastruktura. Plošně jde hlavně o krajská a okresní města,“ říká David Pulkert z M2C. Pro firemní účely se typicky instalují „velké“ nabíječky s příkonem 50 kW, koncoví uživatelé si obvykle zvolí wallbox o výkonu 22 kW.

David Pulkert předpokládá, že u nových budov bude do několika let uzákoněna povinnost vybavit je dobíjecí stanicemi. Některé firmy v Česku začínají u svých flotil kompletně přecházet na elektrické vozy, což je případ například skupiny MONETA. Ta se již v roce 2017 jako první firma v České republice rozhodla kompletně přejít na elektromobily. Do roku 2026 budou ve firemní flotile tvořit 80 procent všech vozů a od roku 2030 by měl být celý vozový park výhradně poháněný elektřinou.

V případě nabíječek pro domácí použití o maximálním výkonu 22 kW stojí jedna zhruba 30 tisíc korun. Podle české firmy COM electric je dobré na nabíjení myslet už při stavbě rodinného domu a přivést rozvaděče elektrických kabelů k místům, kde budou wallboxy. Pokud jich v domě bude umístěno více, je třeba mít všechny nabíječky propojené datovými kabely.

„Velice často jsme svědky toho, že stavitel domu má sice správně přivedeny elektrické kabely k místům, kde mají být wallboxy, ale datové kabely nataženy nejsou a na již dokončených novostavbách je mnohdy nemožné je dodatečně nainstalovat,“ připomíná Pavel Dubs z firmy Com electric.

Češi zatím elektrická auta vesměs nechtějí. Mezi hlavní důvody patří vysoká pořizovací cena, zhoršený dojezd při delších cestách a dosud malá infrastruktura nabíjecích bodů. V Česku navíc nefunguje žádný dotační program na koupi elektromobilů, na rozdíl od velké části západních států Evropy.

„Aby se elektromobilita mohla v budoucnu úspěšně rozvíjet, budeme potřebovat cenově dostupné elektromobily a dostatečnou síť nabíjecích stanic, abych logistika spojená s užíváním těchto vozu nebyla pro jejich majitelé příliš velkou zátěží,“ upozorňuje viceprezident Svazu průmyslu ČR Radek Špicar.

Zdroj informací

BEAUFORT s.r.o. a NejBusiness.cz

Datum

8. září 2021

Sociální sítě NejBusiness.cz

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:

Doporučujeme

Zajímavosti a tiskové zprávy

5. července 2024

Výroba vozidel v Česku nadále roste

V České republice bylo v prvních pěti měsících vyrobeno 651 935 osobních vozidel. To je téměř o 10 % víc...

30. června 2024

Největší fotovoltaický střešní projekt v Česku: V CTParku Bor na Plzeňku

Přední evropská developerská společnost CTP vybudovala bez využití finanční dotace dosud nejrozsáhlejší...

13. června 2024

Skanska uvádí na trh novou lokalitu, Habitat Malešice nabídne multifázový projekt s více než 1 000 byty

Skanska představuje svůj doposud největší rezidenční projekt s názvem Habitat a spouští prodej první...

24. května 2024

NOBO AUTOMOTIVE bude vyrábět sedladla pro BMW v GARBE PARKU České Budějovice

Společnost GARBE, specialista na logistické a průmyslové nemovitosti ve střední a východní Evropě,...

20. května 2024

Bonami expanduje do Itálie

onami, prodejce nábytku dekorací a vybavení do domácnosti, se rozšiřuje na další trh, tentokrát do Itálie....

10. května 2024

Investiční fond Vetfund otevírá nejmodernější veterinární kliniku v ČR

V Praze na Palmovce zahájila od května svou činnost nejmodernější veterinární klinika v České republice....

2. května 2024

VDT Technology dokončila projekt digitálního dvojčete úpravny vody

VDT Technology, vývojář digitálních aplikací pro vodárenský průmysl, dokončil spolu s partnery inovativní...

23. dubna 2024

Klimatická neutralita ve stavebnictví. STRABAG chce dosáhnout zdánlivě nemožného do roku 2040

Odvětví stavebnictví patří s podílem téměř 38 % na celosvětových emisích k největším znečišťovatelům...

17. dubna 2024

Bonett pod vlastní značkou otevírá první dvě CNG stanice na Slovensku

Přední český dodavatel alternativních pohonných hmot Bonett vstupuje se svojí značkou na slovenský trh....

12. dubna 2024

ČEPRO spouští prodej nového paliva se 100% obsahem HVO

Společnost ČEPRO od dubna pro své velkoobchodní zákazníky nabízí nové palivo s obchodním označením HVO...

Reklama

Page generated in 1.7648 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál