Osobní automobily zdražovaly i ve druhém čtvrtletí roku

Osobní automobily zdražovaly i ve druhém čtvrtletí roku

Ceny osobních automobilů nadále rostou. I ve druhém čtvrtletí se tak potvrdil trend, který dominoval již v prvním kvartálu letošního roku. Podle dat pravidelného cenového indexu poradenské společnosti EY, který systematicky sleduje a analyzuje trh s osobními automobily, došlo za pouhé tři měsíce v průměru k 2,3% zdražení osobních vozidel v základních i vrcholných variantách. Jediné segmenty, ve kterých spotřebitelské ceny naopak klesaly, zahrnují čistě elektrická vozidla a LPG automobily. Všechny ostatní motorizace podražily.

Srovnání cen vozů s předchozím čtvrtletím

Podle srovnání prvního a druhého čtvrtletí roku 2021 došlo, dle cenového indexu EY, k dalšímu nárůstu cen osobních automobilů výrazně nad průměrnou inflací (2,3 %). Tento nárůst by odpovídal ročnímu nárůstu skoro 10 %. Průměrné 2,0% navýšení, odpovídající zhruba částce 15 979 Kč, nastalo u nejvyšších výbav. Zdražily například modely Hyundai Tucson a modely značky ŠKODA – Karoq, Kodiaq, Octavia, Scala. Nejvýraznější změny byly oproti předchozímu období sledovány u vozidel na CNG – ty zaznamenaly nárůst o 11,7 % u nejvyšších výbav, což podle tržního průměru odpovídá částce 79 291 Kč. Naftová a benzínová auta taktéž v průměru podražila, a to o 5,9 %, respektive 4,1 %.

„Hlavním důvodem růstu cen vozidel o 2,3 % v posledním čtvrtletí byly vzrůstající náklady spojené s plněním legislativních požadavků. Dodatečné náklady se bohužel promítly až do finálních cen pro spotřebitele. Jejich růst neodvrátila ani rozrůstající se nabídka benzínových, naftových a plug-in hybridních verzí vozidel. Největší růst průměrných cen o 5 % byl evidován u segmentu SUV, kde dokonce o 6,1 % vzrostly ceny vrcholných naftových variant. To odpovídá částce 67 732 Kč,“ říká Petr Knap, vedoucí partner společnosti EY pro automobilový sektor v regionu střední, východní a jihovýchodní Evropy a střední Asie.

Ceny základních výbav vzrostly v průměru o 2,9 %, tedy přibližně o 13 705 Kč. Nejvýrazněji se to projevilo v případě cen naftových modelů, kde to spotřebitelé pocítili v průměrné výši odpovídající 31 021 Kč (4,6 %). Situace se liší i napříč jednotlivými segmenty – nejvyšší cenový nárůst o 4,5 % nastal v kategorii SUV v nejnižších výbavách, přičemž v maximálních výbavách to bylo dokonce o 5,3 %. Základní výbava Škody Kodiaq byla kvůli uvedení faceliftu zdražena o 102 000 Kč. Oproti tomu nejlevnější Nissan Qashqai zdražil o 52 000 Kč. SUV ale nebyla jediným segmentem, v jehož rámci rostly ceny základních výbav. Například minivozy rostly o 4,3 % a nižší střední třída o 2,9 %. Jediná vozidla, jejichž ceny se snížily, byla elektrická a ta s LPG pohonem. V prvním případě ceny poklesly o zanedbatelných 0,4 % u základních výbav. V rámci střední třídy došlo k nepatrnému růstu cen jak u základních výbav, tak u výbav nejvyšších. Základní narostly o 0,4 %, nejvyšší pak o 0,3 %.

Srovnání vozů podle kategorií základní a nejvyšší výbavy (bez započtení inflace)

Mini vozy (A) prošly zdražením základních výbav o 4,3 %. U nejvyšších výbav nedošlo k žádným výrazným změnám.

V kategorii malých vozů (B) se zdražování dotklo všech typů výbav. Nejvyšší výbavy rostly v průměru o 0,2 % a základní v průměru o 0,8 %. To představuje navýšení o 2 462 Kč.

Automobily nižší střední třídy (C) zdražily v průměru o 1,3 %. Ceny základních výbav narostly o 2,9 %, zatímco ceny nejvyšších výbav vzrostly pouze o 0,4 %. Dramatické zvýšení cen o 11,1 % nastalo u vrcholných výbav s benzínovými motory.

Střední třída (D) zaznamenala také mírné zdražování – o 0,4 % u základních výbav a 0,3 % u těch nejvyšších. K největšímu růstu 0,5 % došlo u základních benzínových výbav a plug-in hybridních automobilů. Nejnižší nárůst 0,3 % byl naopak evidován u nejvyšších benzínových motorizací a naftových vozidel.

Ve vyšší střední třídě (E) a kategorii MPV nedošlo k žádným výrazným změnám.

V nejvýznamnějším segmentu SUV & Crossover rostly ceny v průměru o 5 %. Zdražily všechny motorizace vyjma čistě elektrických pohonů, které klesly v základních výbavách v průměru o 3,4 %. Obecně ale ceny základních výbav narostly o 4,5 %, ceny nejvyšších výbav ještě o 0,8 procentních bodů více. Zlevnění se dočkaly čistě elektrické vozy, a to ve výši 3,4 % u základních výbav. Důvodem je primárně pokles cen vozů Peugeot 208 a 2008. Zvýšení cen se naopak dotklo benzínových (3,5 %) a naftových motorizací (5,9 %). Právě naftové maximální výbavy podražily dokonce nejvíce. Průměrné ceny vzrostly až o 6,1 %. To lze přisuzovat zejména modelům Škoda Kodiaq, Karoq a Ford Kuga, které zdražily o desítky tisíc.

„Na základě našich aktuálních i historických dat jasně vidíme, jak se ceny osobních automobilů na českém trhu vyvíjí. Ceny rostou v základních i ve vrcholných výbavách. Od roku 2018 jsme už zaznamenali celkový nárůst o průměrných 13,5 % a zřejmě začíná zrychlovat. Z grafu lze usuzovat, že rozhodně nemůžeme očekávat zlevňování v době, kdy jsou kladeny stále vyšší nároky na bezpečnost a udržitelnost vyráběných vozů. Naopak z důvodu rostoucí nabídky čistě elektrických vozů, které jsou oproti tradičním vozidlům podstatně dražší, můžeme očekávat, že průměrné ceny nadále porostou. Svou roli jistě sehrává i aktuálně nepříznivá situace ohledně nedostatku čipů a rostoucí ceny dalších vstupů. Oba tyto faktory významně podvazují výrobní kapacity výrobců.“ dodává Petr Knap.

Zdroj informací

Ernst & Young, s.r.o. a NejBusiness.cz

Datum

23. srpna 2021

Fotogalerie

Sociální sítě NejBusiness.cz

Doporučujeme

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:

Zajímavosti a tiskové zprávy

23. dubna 2024

Klimatická neutralita ve stavebnictví. STRABAG chce dosáhnout zdánlivě nemožného do roku 2040

Odvětví stavebnictví patří s podílem téměř 38 % na celosvětových emisích k největším znečišťovatelům...

17. dubna 2024

Bonett pod vlastní značkou otevírá první dvě CNG stanice na Slovensku

Přední český dodavatel alternativních pohonných hmot Bonett vstupuje se svojí značkou na slovenský trh....

12. dubna 2024

ČEPRO spouští prodej nového paliva se 100% obsahem HVO

Společnost ČEPRO od dubna pro své velkoobchodní zákazníky nabízí nové palivo s obchodním označením HVO...

25. března 2024

Direct pojišťovna překonala další dva milníky. Má 3,5 miliardy v portfoliu a půl milionu klientů

Direct pojišťovna potvrzuje svou dlouhodobou pozici mezi nejrychleji rostoucími pojišťovnami na trhu....

13. března 2024

Komerční banka bude vyplácet zjištěné pohledávky věřitelů Sberbank CZ

Od 18. března 2024 do 15. dubna 2024 bude Komerční banka vyplácet zjištěné pohledávky věřitelů Sberbank CZ...

13. března 2024

DKV Mobility rozšiřuje síť dobíjecích stanic

Společnost DKV Mobility, přední evropská B2B platforma pro platby a řešení na cestách, rozšířila svou...

12. března 2024

BILLA svoji novou identitu promítá nejen do svých prodejen

Po představení své nové obchodní strategie, zaměřené na podporu zdraví, správného stravování a na...

12. března 2024

SAP představuje novinky ve správě firemních dat s generativní AI

Společnost SAP oznámila novinky zaměřené na správu firemních dat. Nejvíce inovací včetně využití...

11. března 2024

Dell inovuje modely notebooků Latitude pro práci s umělou inteligencí

Společnost Dell uvádí na trh zcela novou řadu Latitude s podporou umělé inteligence. Notebooky vybavené...

8. března 2024

Kancelářská budova AFI City 1 dosáhla s příchodem nových nájemců plné obsazenosti

Mozaika nájemců ve vysočanském věžáku AFI City 1 je již kompletně dokončená. Mezi nové přírůstky mimo jiné...

Reklama

Page generated in 1.8104 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál