Přestože poslední rok výrazně zrychlil digitalizaci a automatizaci služeb poskytovaných tuzemskými firmami zákazníkům, za hranicemi jsou pořád v mnoha ohledech o kus dál. Z řešení, která ve světě už fungují, ale k nám se ještě ve větší míře nedostala, by Češi uvítali nejvíce obchody bez pokladen. Velmi vyhlížené je i 5G připojení a také sloučení všech finančních služeb do jedné. Vyplývá to z čerstvého průzkumu společnosti Enehano Solutions, která se specializuje na digitální transformaci firem.
Aktuální průzkum mezi více než 500 respondenty ukázal, že Češi o inovace služeb souvisejících s digitalizací či automatizací stojí. Alespoň některé z nových řešení ze světa by uvítalo téměř 80 % z nich. Největší zájem mají přirozeně mladší lidé, ve věku do 26 let by některou z inovací uvítalo téměř 90 % lidí. Ani starší generace ale nezůstává příliš pozadu. I mezi lidmi okolo 60 let by aspoň jednu z novinek uvítaly více než tři čtvrtiny dotázaných.
„Tak pozitivní výsledky jsou dány i tím, že většina firem v poslední době využívá při digitální transformaci zákaznicky orientované platformy. Cílem inovací často bývá zlepšení zákaznické zkušenosti, a novinky proto většinou zákazníci pocítí v tom dobrém slova smyslu,“ říká Jiří Mach, CEO společnosti Enehano Solutions.
Takovým případem jsou inovace v retailu, konkrétně v nakupování a placení. Již dnes se stále větší popularitě těší například skenování zboží mobilem ve spojení se samoobslužnými pokladnami, které využívá v obchodních řetězcích stále více lidí. Výsledky průzkumu ukázaly, že čeští zákazníci by si přáli jít ještě dál. 32 % z nich by ocenilo obchody ve stylu Amazon Go, kde člověk nakoupí a zaplatí pouhým příchodem a uložením zboží do vozíku či tašky, tedy bez nutnosti pokladen.
Prakticky totožný zájem mají Češi o dostupnost 5G připojení. Služba, kterou lze na vybraných místech využívat od loňského roku, má být během několika následujících let k dispozici po celém Česku. Několikanásobně rychlejší připojení, kvalitnější služby a další výhody, které 5G připojení přináší, by ocenila také téměř třetina Čechů. Výrazně více přitom stojí o dostupnost 5G muži (37 % z nich) než ženy (25 %).
Banky a další finanční instituce či startupy jsou v digitální transformaci i automatizaci nejdále. Není proto divu, že hodně novinek souvisí právě s financemi. „Bankám aktuálně pomáháme hlavně zlepšováním zákaznické zkušenosti díky budování omnichannel kontaktních center. Druhým trendem, který s tím souvisí, je samozřejmě jednotný pohled klienta na pobočkách, a to nejen v rámci jedné organizace, ale například napříč bankou, pojišťovnou, leasingovou společností, které jsou součástí jedné skupiny,“ říká Mach.
Z finančních inovací mají podle průzkumu Češi aktuálně největší zájem o sloučení všech finančních služeb do jednoho řešení, ať už jde o účty, spoření, pojištění nebo investice do zlata či akcií. Takovou možnost by ocenilo 30 % lidí. „Směrnice PSD2 umožnila v tomto směru velký pokrok a otevřela nové možnosti například pro startupy. Zatím se ale ukazuje, že tzv. multibanking není dostatečně uživatelsky dotažený a využívá ho méně lidí, než se očekávalo. Nicméně multibanking není jediné využití PSD2 a velice se těším na další služby a zjednodušení procesů pro koncové zákazníky finančních služeb,“ popisuje Jiří Mach z Enehano Solutions.
I další služby mají za cíl především zpřehlednit a zjednodušit lidem správu financí. V tomto směru skýtá velký potenciál automatizace. Pětina lidí by ocenila automatickou kategorizaci plateb pro lepší přehled o rozpočtu. O automatické rozlišení výdajů na potraviny, bydlení či auto by přitom stály ve větší míře ženy než muži.
„Automatickou kategorizací plateb se banky v ČR intenzivně zabývají již několik let. Díky kategorizaci plateb mohou lépe pochopit aktuální životní situaci klienta, a tím ještě lépe zacílit svoji marketingovou komunikaci,“ říká Mach a dodává: „Stejně tak je kategorizace plateb velmi intenzivně využívána pro ohodnocení rizikového skóre klienta. Z bankovních transakcí se dá vyčíst platební morálka klienta, jaké množství výplaty klient prosází nebo zda například investuje do kryptoměn.“
O další inovace už by v tuto chvíli stáli spíše fanoušci technologií než široká veřejnost. Patří mezi ně dostupnost služby Android Auto, která umožňuje sdílení aplikací z telefonu na obrazovce v autě. Podobnými případy jsou služby virtuální asistentky nebo propojení bankovního účtu s chytrým domácím asistentem, jakými jsou Alexa nebo Google Home. O inovace tohoto typu má momentálně zájem pod 15 % Čechů. Vzhledem k rychlosti, kterou inovace postupují, lze však očekávat, že za 5 let bude situace zcela odlišná.
Průkopníci digitální transformací, kteří od roku 2016 zefektivňují podnikání firem v oblasti prodeje, zákaznického servisu nebo marketingu, a to hlavně skrze implementaci a rozvoj platformy Salesforce. Mezi klienty Enehana patří největší značky u nás, v čele s velkými bankami, pojišťovnami nebo mobilními operátory. Pomáhá ale také menším a začínajícím firmám, které mají velké ambice vyrůst nebo expandovat do zahraničí. Kromě ČR má Enehano zkušenosti s prací pro klienty v USA, Německu, na Slovensku a také ve Švédsku.
Enehano Solutions a NejBusiness.cz
19. srpna 2021
Direct pojišťovna potvrzuje svou dlouhodobou pozici mezi nejrychleji rostoucími pojišťovnami na trhu....
Od 18. března 2024 do 15. dubna 2024 bude Komerční banka vyplácet zjištěné pohledávky věřitelů Sberbank CZ...
Společnost DKV Mobility, přední evropská B2B platforma pro platby a řešení na cestách, rozšířila svou...
Po představení své nové obchodní strategie, zaměřené na podporu zdraví, správného stravování a na...
Společnost SAP oznámila novinky zaměřené na správu firemních dat. Nejvíce inovací včetně využití...
Společnost Dell uvádí na trh zcela novou řadu Latitude s podporou umělé inteligence. Notebooky vybavené...
Mozaika nájemců ve vysočanském věžáku AFI City 1 je již kompletně dokončená. Mezi nové přírůstky mimo jiné...
V průmyslovém parku v Banské Bystrici bylo úspěšně uvedeno do provozu největší smart bateriové úložiště na...
Obchodní řetězec PENNY pokračuje ve zvyšování mezd, ty od 1. března stouply bezmála sedmi tisícovkám...
Na letní dovolenou do zahraničí cestují čeští turisté nejčastěji autem (48 %), dále letecky (41 %),...