Objemy e-commerce transakcí rostou o více než 50 %

Objemy e-commerce transakcí rostou o více než 50 %

Až 93 % Čechů ve věku mezi 18 a 69 lety již nakupuje na internetu. Na tento trend reagují i obchodníci, kteří si ve stále větší míře pořizují platební brány a svým zákazníkům tak umožňují využívat jejich služby také online. E-shopy navíc během koronavirové pandemie pomohly řadě z nich udržet jejich podnikání. Podle dat ČSOB se během loňského roku zvýšil objem e-commerce transakcí o více než 50 %.

Především vlivem opakovaných lockdownů docházelo vloni také ke strmému navyšování počtu platebních bran mezi obchodníky. Podle dat ČSOB šlo o meziměsíční nárůsty o 20 %, přičemž mezi zářím a říjnem byl tento nárůst dokonce 70 %. Obchodníci tak reflektují rostoucí požadavky spotřebitelů na platby kartou, podle dat společnosti Mastercard v roce 2020 bylo již 54 % plateb realizováno bezhotovostně a toto číslo mohlo být ještě mnohem vyšší (až 73 %), kdyby zákazníci u každého pátého obchodníka nenaráželi na nemožnost platit kartou. Dramatické nárůsty online nákupů šly ruku v ruce s růstem preference bezhotovostních možností plateb i na internetu, což se odrazilo v propadu preference platby na dobírku. Zatímco v roce 2019 byl způsob platby hotovostí kurýrovi nejoblíbenějším způsobem platby pro 38 % populace, v roce 2020 už to tak bylo pouze pro 22 % lidí. 

„Nárůst e-commerce je v posledním roce skutečně nebývalý. Za poslední rok se zvýšil objem e-commerce transakcí našimi platebními kartami o více než 50 %, za dva roky o více než 110 %, v současnosti tedy dosahujeme více než dvojnásobně vyšších objemů než v roce 2019. Dříve jsme v tomto ohledu meziročně rostli maximálně o 30 %,“ říká Michaela Lhotková, členka představenstva ČSOB. 

Obchodníci přecházejí do online prostředí 

ČSOB, největší banka v Česku, co se objemu spravovaných peněz týče, za letošní rok eviduje 23 % nárůst klientů platících online. Ve srovnání s rokem 2019 jde o nárůst dokonce 60 %. Obecně v dlouhodobějším horizontu rostou více domácí e-commerce transakce, oproti těm zahraničním. Tento nárůst souvisí s pandemií a s tím spojeným faktem, že spousta domácích firem nově nabízí možnost koupit si zboží online.  

Během prvních pěti měsíců letošního roku si podle údajů ČSOB platební bránu aktivovaly nejčastěji hotely a penziony, služby pro domácnost a obchody se sportovními potřebami. „Naši zákazníci nejčastěji využívají aktivaci platební brány nebo Plateb na míru, díky kterým zákazníkům či obchodním partnerům zašlou vygenerovaný platební odkaz, čímž eliminují chyby vznikající při manuálním zadávání plateb. Placená částka jim je, na rozdíl od některých konkurenčních poskytovatelů, připsána do druhého dne,“ doplňuje Petr Hauba, výkonný manažer útvaru Acquiring a E-commerce ČSOB. 

Přijímat karty může každý 

Obchodníci, kteří si dosud platební bránu nepořídili, mají nyní možnost si o ni zažádat na půl roku zdarma, a to v rámci projektu Česko platí kartou. Vyzkoušejí si tak bez závazku, jaké výhody jim přinese a jak na ni budou reagovat jejich zákazníci.  

Podle dat z webu ceska-ecommerce.cz aktuálně počet e-shopů v Česku dosahuje téměř 42 tisíc a podíl e-commerce zaujímá na celkovém maloobchodním obratu až 13,5 %. Zvyšují se také nároky na rychlejší a bezpečnější online platby. Obrat v oblasti e-commerce se jen za první pololetí roku 2021 pohyboval přes 100 mld. korun. Přičemž do konce roku by to měl být až dvojnásobek.

Zdroj informací

Československá obchodní banka, a.s. a NejBusiness.cz

Datum

19. srpna 2021

Pozvánka na konferenci

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:

Reklama

Facebook

Page generated in 1.8765 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál